Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen een compromis moet sluiten om Hamilton bij te benen

Max Verstappen was zichtbaar opgelucht dat hij zichzelf als derde kwalificeerde voor de sprintrace op Monza. Normaliter zou teleurstelling overheersen, maar niet op het circuit van Monza.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Monza, het is eigenlijk het slechtste circuit voor Red Bull op de kalender. Op geen enkel ander circuit stond het team al zo lang niet op het podium. Sinds de hybride V6-motoren in 2014 hun intrede deden in de Formule 1 is Red Bull er kansloos. Jarenlang wist Renault het niet bol te werken ten opzichte van Mercedes en ook anno 2021 is de Duitse motorleverancier concurrent Honda nog altijd de baas.

Vermogen en acceleratie, daar draait het voornamelijk om op Monza. Natuurlijk, er zijn enkele bochten en chicanes waarin de auto goed in balans moet zijn, maar de tijdwinst wordt met name geboekt bij het uitaccelereren van de chicanes en op de kilometers lange rechte stukken. Niet vreemd dat Verstappen zichzelf dan ook weinig kansen toedichtte voor aanvang van het GP-weekend.

Zijn beste prestatie op het Italiaanse circuit is een vijfde plaats en vorig jaar keek de Nederlander na afloop van de kwalificatie tegen een achterstand aan van liefst een volle seconde. Dit jaar werd het P3 op vier tienden, een prima sprong van Red Bull-Honda. Eentje die ook kansen biedt tijdens de (sprint) race.

Mercedes-power is beter dan Honda-power

Hoewel Mercedes altijd veel moeite doet om zichzelf in rol van underdog te manoeuvreren bestaat er bij niemand twijfel over welke krachtbron het sterkste is: de Mercedes-motor. Alleen bij Mercedes wil men doen geloven dat de Honda-motor de beste motor van dit moment is.

Hoe de ware krachtsverhoudingen liggen werd duidelijk tijdens de kwalificatie op Monza. Verstappen moest alles uit zijn auto persen en Red Bull moest Sergio Perez opofferen om nog enigszins in het spoor van de Mercedessen te blijven. Dat lukte qua positie wel, qua snelheid niet. Nipt bleef Verstappen de beide McLarens voor met enkele duizendsten. Duizendsten die mogelijk cruciaal gaan worden in de strijd om de wereldtitel waarin ieder punt telt.

Wie een blik werpt op de topsnelheden ziet min of meer gelijke topsnelheden op de vier meetpunten. Zijn beide motoren dan toch gelijkwaardig? Het simpele antwoord is nee, want in dit geval liegen de cijfers een beetje.

De uitgeklede Red Bull van Verstappen

Om aan de hoge topsnelheid en een redelijke acceleratie te komen moest Red Bull zo'n beetje alles dat los en vast zat van de RB16B schroeven. Figuurlijk dan natuurlijk. Het team moest de grenzen opzoeken van de minimale hoeveelheid downforce die mogelijk was, zodat het snel was op de rechte stukken en de downforce voldoende was in de bochtencombinaties en bij het aanremmen van de chicanes.

Een extreem kleine achtervleugel zorgt ervoor dat het verlies op de rechte stukken beperkt blijft, maar het is net genoeg om goed door de bochtencombinaties te komen. Zo moet worden voorkomen dat Verstappen een sitting duck wordt dit weekend op de rechte stukken.

Waar verliest Verstappen het nu nog?

Het aerodynamische voordeel van Red Bull in de bochten is Verstappen kwijt. Daar kan hij geen tijd meer winnen op Hamilton. Het verlies van drie tienden ten opzichte van zijn titelrivaal, is een verlies dat optreedt op eigenlijk alle vlakken. Voornamelijk de acceleratie uit de chicanes is minder, en de tijd die nodig is om de topsnelheid te behalen in de dooracceleratie is langer - hetgeen resulteert in tijdverlies op de rechte stukken.

De Mercedes-motor zou volgens Honda niet veel krachtiger zijn qua pure paardenkrachten. Dan zou het verschil tussen beide motoren gemaakt moeten worden in de manier waarop het vermogen op het asfalt komt. De driveability en vermogenscurve, in combinatie met de effectiviteit van de hybride systemen van de motoren.

Positief voor Verstappen is dat het gat aanzienlijk kleiner is dan een jaar eerder en dat Bottas een gridstraf moet incasseren voor de Grand Prix op zondag. Het is echter zaak om de beide McLarens achter zich te houden, zowel tijdens de sprintrace als de reguliere race. Mocht dat lukken dan kan Verstappen met een verrassend resultaat huiswaarts keren, maar voor het zover is wachten twee zenuwslopende openingsronden en openingsfases waarin de McLarens hongerig zullen zijn.

Video: Alles over het misschien wel slechtste circuit voor Verstappen

Topsnelheid is van doorslaggevend belang, evenals een goede balans bij het insturen van de vele chicanes. Niks overigens dat Rudy van Buren je niet vertelt als hij je meeneemt voor een ronde over het beroemde circuit van Monza.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Italië, direct vanuit Monza.

17 reacties

    x