Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen een compromis moet sluiten om Hamilton bij te benen

Max Verstappen was zichtbaar opgelucht dat hij zichzelf als derde kwalificeerde voor de sprintrace op Monza. Normaliter zou teleurstelling overheersen, maar niet op het circuit van Monza.

Monza, het is eigenlijk het slechtste circuit voor Red Bull op de kalender. Op geen enkel ander circuit stond het team al zo lang niet op het podium. Sinds de hybride V6-motoren in 2014 hun intrede deden in de Formule 1 is Red Bull er kansloos. Jarenlang wist Renault het niet bol te werken ten opzichte van Mercedes en ook anno 2021 is de Duitse motorleverancier concurrent Honda nog altijd de baas. Vermogen en acceleratie, daar draait het voornamelijk om op Monza. Natuurlijk, er zijn enkele bochten en chicanes waarin de auto goed in balans moet zijn, maar de tijdwinst wordt met name geboekt bij het uitaccelereren van de chicanes en op de kilometers lange rechte stukken. Niet vreemd dat Verstappen zichzelf dan ook weinig kansen toedichtte voor aanvang van het GP-weekend. Zijn beste prestatie op het Italiaanse circuit is een vijfde plaats en vorig jaar keek de Nederlander na afloop van de kwalificatie tegen een achterstand aan van liefst een volle seconde. Dit jaar werd het P3 op vier tienden, een prima sprong van Red Bull-Honda. Eentje die ook kansen biedt tijdens de (sprint) race.

Mercedes-power is beter dan Honda-power

Hoewel Mercedes altijd veel moeite doet om zichzelf in rol van underdog te manoeuvreren bestaat er bij niemand twijfel over welke krachtbron het sterkste is: de Mercedes-motor. Alleen bij Mercedes wil men doen geloven dat de Honda-motor de beste motor van dit moment is. Hoe de ware krachtsverhoudingen liggen werd duidelijk tijdens de kwalificatie op Monza. Verstappen moest alles uit zijn auto persen en Red Bull moest Sergio Perez opofferen om nog enigszins in het spoor van de Mercedessen te blijven. Dat lukte qua positie wel, qua snelheid niet. Nipt bleef Verstappen de beide McLarens voor met enkele duizendsten. Duizendsten die mogelijk cruciaal gaan worden in de strijd om de wereldtitel waarin ieder punt telt. Wie een blik werpt op de topsnelheden ziet min of meer gelijke topsnelheden op de vier meetpunten. Zijn beide motoren dan toch gelijkwaardig? Het simpele antwoord is nee, want in dit geval liegen de cijfers een beetje.

De uitgeklede Red Bull van Verstappen

Om aan de hoge topsnelheid en een redelijke acceleratie te komen moest Red Bull zo'n beetje alles dat los en vast zat van de RB16B schroeven. Figuurlijk dan natuurlijk. Het team moest de grenzen opzoeken van de minimale hoeveelheid downforce die mogelijk was, zodat het snel was op de rechte stukken en de downforce voldoende was in de bochtencombinaties en bij het aanremmen van de chicanes. Een extreem kleine achtervleugel zorgt ervoor dat het verlies op de rechte stukken beperkt blijft, maar het is net genoeg om goed door de bochtencombinaties te komen. Zo moet worden voorkomen dat Verstappen een sitting duck wordt dit weekend op de rechte stukken.

Waar verliest Verstappen het nu nog?

Het aerodynamische voordeel van Red Bull in de bochten is Verstappen kwijt. Daar kan hij geen tijd meer winnen op Hamilton. Het verlies van drie tienden ten opzichte van zijn titelrivaal, is een verlies dat optreedt op eigenlijk alle vlakken. Voornamelijk de acceleratie uit de chicanes is minder, en de tijd die nodig is om de topsnelheid te behalen in de dooracceleratie is langer - hetgeen resulteert in tijdverlies op de rechte stukken. De Mercedes-motor zou volgens Honda niet veel krachtiger zijn qua pure paardenkrachten. Dan zou het verschil tussen beide motoren gemaakt moeten worden in de manier waarop het vermogen op het asfalt komt. De driveability en vermogenscurve, in combinatie met de effectiviteit van de hybride systemen van de motoren. Positief voor Verstappen is dat het gat aanzienlijk kleiner is dan een jaar eerder en dat Bottas een gridstraf moet incasseren voor de Grand Prix op zondag. Het is echter zaak om de beide McLarens achter zich te houden, zowel tijdens de sprintrace als de reguliere race. Mocht dat lukken dan kan Verstappen met een verrassend resultaat huiswaarts keren, maar voor het zover is wachten twee zenuwslopende openingsronden en openingsfases waarin de McLarens hongerig zullen zijn.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'