Voorafgaand aan het weekend riepen Max Verstappen en Red Bull al dat ze vreesden dat het een lastig weekend zou worden. Van de RB19 is bekend dat deze auto niet op zijn best is op hobbelige circuits met een specifiek type kerbstones. De concurrentie en alle fans dachten dat Red Bull aan het sandbaggen was. Na de vrije trainingen op vrijdag werd al duidelijk dat er werk aan de winkel was, maar de derde training bood voldoende aanknopingspunten. Verstappen zou toch (wel) kunnen strijden voor de pole? Na een dramatische kwalificatie is het tijd om te analyseren waarom de wonderwagen van Red Bull totaal niet uit de verf komt. Dit weekend is er een nieuwe technical directive TD018, die voorschrijft dat bepaalde elementen minder mogen doorbuigen dan voorheen, op welk moment en bij welke belasting dan ook. Het zou geen game changer moeten zijn werd gedacht en ook Red Bull ontkent dat de nieuwe TD het probleem zou zijn. Red Bull experimenteerde met verschillende set-ups om de problemen aan de voorkant bij het insturen van bochten tegen te gaan, evenals de problemen met de instabiele achterkant van de RB19 bij het uitgaan van de bochten. Het is daarbij opvallend hoeveel hoger de rijhoogte is van de Red Bull dit weekend is ten opzichte van andere weekenden. Een hoge onderkant betekent ook verlies aan downforce en grip. Verstappen en Perez zoeken al het hele weekend naar grip. Wie kijkt naar de onboardbeelden van het duo ziet dat de RB19 niet instuurt en ook bij het uitkomen van de bochten flink gecorrigeerd moet worden. Dit betekent veel tijdverlies en kan een hogere bandenslijtage met zich meebrengen tijdens de race. Verstappen hoorden we dit weekend ook veelvuldig over het schakelen, zowel het opschalen als het terugschakelen gaf problemen - iets dat Verstappen ook duidelijk kenbaar maakte over de boordradio.
Paolo Filisetti, technisch analist van RacingNews365, legt uit wat het probleem is
"Men heeft gekozen voor een vrij extreme afstelling van het schakelmanagement, dit om te zorgen dat de schakelmomenten zo kort mogelijk duren. Dit moet helpen om het verlies aan toeren in de langzame bochten te beperken." "Bij Red Bull echter brengt dit nu instabiliteit aan de achterkant van de auto teweeg, waardoor men óf iets vaart moet minderen op het opschakelmoment of waardoor men toch een een veiligere afstelling van het schakelmanagement moet kiezen. Bepaald niet optimaal dus voor het team uit Milton Keynes."
Verstappen en Red Bull zoeken antwoorden
Verstappen analyseert na afloop de kwalificatie in gesprek met onder meer RacingNews365: "Bij het aanremmen van bochten kan ik niet hard remmen, want dan raakt de onderkant van de auto het asfalt. Op een stratencircuit is het belangrijk dat je bochten aan kunt vallen en dat je vertrouwen hebt. " "In de bochten op lage snelheid hebben we het hele weekend al problemen. Ik heb er geen grip aan de achterkant en dan verlies je gewoon veel tijd. We begrijpen het gedrag van de auto op deze baan niet dit weekend." "We wisten dat er een dag zou komen waarop we niet zouden winnen. Belangrijker is dat we weten waarom het hier niet gaat. Op de simulator voelden we al dat de set-up dit weekend moeilijk zou worden." Voor de race ziet de Nederlander weinig kansen: "Ook al ben je hier drie seconden per ronde sneller, dan nog kan je niet inhalen. En we zijn ook gewoon te langzaam." Singapore is een van de weinige Grands Prix die Verstappen nog niet wist te winnen en ook dit jaar lijkt dat niet te gaan gebeuren. Daarvoor is een wonder nodig, maar de Nederlander liet al vaker zien dat hij vanuit onmogelijke posities prachtige races kan rijden.
Meest gelezen