De huidige situatie: Honda komt nog flink tekort Motorleverancier Honda zette in de afgelopen anderhalf jaar de nodige stappen. De belangrijkste winst is dat de Japanse powerunit voor het eerst sinds 2015 betrouwbaar is. Iets dat misschien vreemd klinkt aangezien Max Verstappen al zijn derde motor achterin geschroefd krijgt tijdens het achtste raceweekend. Dit terwijl een motor gemiddeld zeven races mee moet gaan, aangezien er slechts drie exemplaren straffeloos beschikbaar zijn op en totaal van 21 races. Daar waar de Honda-motor in de voorbije jaren met regelmaat zijn bestuurder in de steek liet is de betrouwbaarheid geen zorgenkindje meer anno 2019. Verstappen finishte dan ook alle zeven de Grands Prix die tot dusver verreden zijn. Met de betrouwbaarheid zit het wel snor, maar de achterstand in vermogen is nog altijd groot ten opzichte van Mercedes en zeker Ferrari. Verstappen erkende dat ook ruiterlijk erkende op de donderdag in Paul Ricard tegenover RacingNews365 . "We weten dat we nog stappen moeten zetten om met name Ferrari bij te benen. We hebben een betere auto dan de Italianen, maar als je meer dan een seconde per ronde tekort komt op de rechte stukken wordt het erg lastig." De achterstand in vermogen wordt geschat op een 50 pk tijdens de kwalificatie en ruim 30 tijdens de race. De nieuwe upgrade van Honda Vooropgesteld, wonderen bestaan niet (meer) in de Formule 1. Daarvoor is de sport technologisch veel te hoogstaand. Teams die 'ineens' een halve seconde per ronde winnen of motorleveranciers die er 40 paardenkrachten bij toveren, het is je reinste flauwekul. Honda en Red Bull zijn dan ook realistisch over de verwachtingen van de nieuwe Spec 3-motor: een bescheiden vermogenswinst door een verbeterde turbo en verbrandingsmotor. Wat verwacht Verstappen: "Kleine stapjes, geen mega grote stappen. Alles moet ook wel allemaal heel blijven", antwoordt hij op de vraag van RN365 over de performance van zijn nieuwe krachtbron. Gridstraffen voor Verstappen Beide coureurs wisselen in Frankrijk naar hun derde verbrandingsmotor, turbo en MGU-H. Onderdelen waarvan coureurs er drie mogen gebruiken in een heel seizoen. De eerstvolgende keer dat Honda een verbeterde versie van haar powerunit meeneemt betekent dit een aanzienlijke gridstraf en een inhaalrace. Over de gridstraffen die later dit seizoen gaan volgen maakt Verstappen zich niet druk: "Het is goed om upgrades te krijgen. Iedere stap die we kunnen zetten is meegenomen, zelfs als dit onze laatste motor van het seizoen is die we zonder straf in kunnen zetten." "Als we van achter moeten komen hebben we genoeg pace om terug naar de vijfde plaats te rijden. Ik geef er de voorkeur aan om steeds competitiever te worden, waardoor ook het naar voren rijden bij een gridstraf makkelijker gaat." Welke upgrades volgen er nog? Helmut Marko liet recent aan RacingNews365 weten dat Red Bull een vierde versie van de Honda-motor verwacht in België of op Monza. Deze versie zal een grotere stap voorwaarts moeten zijn, waarbij ook een echte kwalificatie modus aanwezig is, die Verstappen en Gasly moet helpen in de strijd om de hoogste startplaats(en). Belangrijk voor Red Bull is dat Honda door blijft ontwikkelen, waarbij het team gridstraffen accepteert in ruil voor extra paardenkrachten. 'Release early, release often', is de strategie van Honda, dat met meerdere kleinere stapjes Red Bull in een winnende positie wil krijgen. Alleen op die manier kan het gat naar de concurrentie gedicht worden, te meer omdat Ferrari en Mercedes ook niet stil staan. Voor hen staat er na de zomerstop ook een nieuwe, grote, upgrade van hun krachtbron gepland bij de GP van België of Italië.
Meest gelezen