Sinds de laatste Williams-wereldtitel in 1997 (zie foto hieronder) is het langzaam maar zeker bergafwaarts gegaan. Met BMW als motorpartner en aan het begin van het huidige hybride-tijdperk waren er oplevingen, maar strijden om wereldtitels doet het team uit Grove al ruim twee decennia niet meer. Nu Williams kopje onder dreigt te gaan, is het des te pijnlijker dat Williams kansen heeft laten liggen. Die kansen werden vooral door trots niet gegrepen. Williams, dat de laatste jaren onder leiding stond van Claire Williams, wilde koste wat kost een onafhankelijk team blijven om zo te roemruchte historie in ere te houden. Een nauwere samenwerking met een grote partij zou afbreuk doen die historie, zo werd er geredeneerd. Maar die houding maakte dat Williams afzakte en het lelijke eendje van de Formule 1-grid werd. In niets doet het team nog denken aan de grootmacht van weleer, maar de trots is tenminste niet gekrenkt. Welke opties had Williams dan in recente jaren? Het team had het pad kunnen kiezen dat Racing Point nu lijkt te bewandelen. Een samenwerking met Mercedes, die verder reikt dan het leveren van motoren onder de huidige constructie, had Williams meer technische know-how kunnen geven om met name de matige chassis' onder handen te namen. Aan de motor immers kon het niet liggen, zoveel wezen de titels van Mercedes wel uit.
Volgens de heren Martin Brundle en Karun Chandhok van Sky Sports F1 diende zich in 2017 een zo mogelijk nog grotere kans aan. Honda kondigde aan dat de wegen van McLaren en Honda zouden scheiden en Williams was in beeld om de status van Honda's semi-fabrieksteam over te nemen. Die kans had Williams, met de kennis van nu, moeten grijpen, zo oordeelt het tweetal. "Moet je eens kijken wat het Red Bull nu oplevert", aldus Chandhok. "Destijds al werd er geroepen dat het wel goed zou komen met Honda als er maar een team was dat goed naar Honda wilde luisteren. Red Bull heeft dat potentieel weten te benutten. Het doet je afvragen of een Williams/Honda-collaboratie hetzelfde op had kunnen leveren." "Achteraf is het altijd makkelijker praten", verzucht Brundle. "Ik kan me indenken waarom Williams al die tijd het bedrijf als een familiebedrijf overeind wilde houden, maar ik ben bang dat ze door de moderne omstandigheden zijn geklopt", aldus de voormalig F1-coureur over het team waar naar verluidt een groot aantal 'vaders van' op aast, te weten Michael Latifi, Dmitry Mazepin en Chanoch Nissany.
Meest gelezen