Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Haas F1 Team

Woede bij Haas vanwege discutabele beslissing FIA na touche met Verstappen

Haas en haar coureur Kevin Magnussen kunnen er met hun hoofd niet bij dat de FIA constant met de zwart met oranje vlag zwaait wanneer dat niet nodig is. Volgens hen was er, ook in Singapore, geen enkele sprake van gevaar bij de auto van de Deen.

Magnussen Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was opnieuw flink balen voor Kevin Magnussen en Haas tijdens de Grand Prix van Singapore toen ze de 'meatball-vlag', oftewel de zwart met oranje vlag, te zien kregen. Het is al de derde keer dit seizoen dat de Deen deze vlag toegezwaaid krijgt.

De meatball-vlag wordt gezwaaid als de auto een gevaar vormt, dus bijvoorbeeld als er wat los hangt aan de auto, en deze naar binnen moet om dat te laten fixen. In Singapore was het uiteinde van de voorvleugel, de endplate, van Magnussen gebogen, waardoor de FIA besloot dat het team dit moest repareren en de coureur dus al vroeg in de race de pitstraat in moest voor een nieuwe voorvleugel.

Magnussen en Haas zijn klaar met dit soort oproepen van de FIA, want volgens hen was er helemaal geen sprake van gevaar. "Ik merkte niet eens dat Max en ik elkaar raakten. Ik voelde niets in de auto. Het team vertelde me dat de schade minimaal was. En het was weer dat endplate-ding, we hebben de FIA uitgelegd dat dat vastzit!", is Magnussen te horen voor de microfoon van onder andere RacingNews365.

"De FIA zou dat moeten weten. Zij stellen de regels op. Dat deel vliegt er niet af. Dus het is geen veiligheidsrisico en hier wapperde het niet eens. Het was overdreven om me de zwart met oranje vlag te geven."

Steiner: "Wij hebben meer gekwalificeerde mensen dan de FIA"

Voorafgaand aan het weekend werd ook aan teambaas Guenther Steiner gevraagd wat hij vindt van de voorzichtigheid van de FIA rondom de loshangende onderdelen.

"Er zijn beslissingen genomen waar ik nog steeds boos over ben. In 12 jaar was er geen zwarte en oranje vlag en nu in één jaar, krijgen we er twee (voor de race in Singapore, red.). Er bestond nooit een risico dat de onderdelen van de auto zouden vallen."

"Ze hebben dit gewoon verzonnen of ik weet niet waar ze deze regel gevonden hebben. En nu passen ze het graag toe en vooral op ons."

Steiner laat weten dat ze geprobeerd hebben het veiligheidsorgaan duidelijk te maken dat ze zelf ook echt wel begrijpen dat veiligheid voorop staat, maar dat er in geen van de gevallen sprake was van gevaar.

"We proberen ze uit te leggen dat wij degenen zijn die daar iets over te zeggen hebben, want we zouden nooit een auto door laten rijden als het niet veilig is. Dat is wat de mensen moeten begrijpen. We zijn niet dom! Als het onveilig is, zijn we niet zo dom om deze door te laten rijden."

"We weten hoe de voorvleugel is gebouwd en dat deze niet weg kan vliegen. Als we denken dat het gevaarlijk is, zijn wij degenen die de auto naar binnen roepen. Het hoeft ons niet verteld te worden. Ik denk dat wij veel meer gekwalificeerde mensen hebben om te zeggen dat het veilig is of niet, dan de FIA."

Onnodige pitstop

In Canada en Hongarije was het dus ook al raak bij Magnussen en moest hij een onnodige stop maken in opdracht van de FIA. De Deen hoopt nogmaals met het veiligheidsorgaan te kunnen praten over dit onderwerp, want schade hoort er nou eenmaal bij.

"Hopelijk kunnen we weer met ze praten en hopelijk beseffen ze waar het hier om gaat. Je moet een krasje op je auto kunnen hebben. Dit is Formule 1, je moet kunnen vechten."

"Natuurlijk snap ik het: als de voorvleugel eraf hangt, wil je niet dat deze onder de auto komt of een andere auto of coureur raakt. Maar dit is een heel klein stukje aan het uiteinde van de vleugel, dat vastzit, dus het komt er niet af."

"Ik moest daardoor een compleet nieuwe pitstop maken die niet nodig was. Het was niet zo dat ik al op slicks kon gaan en moest dus een extra set intermediates pakken, die ik eigenlijk niet nodig had. Daardoor verloor ik gewoon een halve minuut."

Ook interessant:

Gefrustreerde Verstappen zet F1-wereldtitel in de koelkast

Wat ging er bij Red Bull mis en wie of wat was daar debet aan? En wat maken de heren van de podcast van de controverse rond Red Bull en het mogelijk overschrijden van de budgetlimiet? Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Kevin Magnussen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Singapore 2022 RN365 Nieuwsdossier

33 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"