Red Bull heeft vorig jaar een straf gekregen voor het overschrijden van het budgetcap in 2021 in de Formule 1. Inmiddels doen er de geruchten de ronde dat voor het jaar 2022 drie teams het budgetcap zouden hebben overtreden. Reden voor Red Bull-adviseur Helmut Marko en Mercedes-teambaas Toto Wolff om op te roepen voor duidelijkere regels. Wie de drie teams zijn, dat is nog niet duidelijk. De FIA onderzoekt alle gegevens nog van de teams over 2022 en heeft nog geen bericht de wereld in gestuurd. Dat weerhoudt Marko en Wolff er niet van om nu al op te roepen tot duidelijkere regels. Volgens hen is er nu nog te veel ruimte voor verschillende interpretaties van de regels. De speciale projecten en aanvullende bedrijven die de Formule 1-teams de afgelopen jaren hebben opgericht, vormen de belangrijkste bron van discussie. Voor Red Bull gaat het specifiek over de RB17, legt Marko uit aan motorsport-total.com . RB17 is een supersportwagen, ontworpen door Adrian Newey, die vanaf 2025 in productie gaat. Er is een beperkte oplage van slechts 50 exemplaren gepland, die al bijna helemaal uitverkocht is. De prijs voor zo'n wagen: 5 miljoen Britse pond, omgerekend zo'n 5,8 miljoen euro. De wagen is uitgerust met technologie die ook in de Formule 1 te vinden is. Engineers die tijdelijk bij het Formule 1-team van Red Bull zijn weggehaald en onderdelen voor de RB17 hebben ontwikkeld, zoals de onderkant van de wagen, zouden in theorie tijdens dit proces kennis kunnen hebben opgedaan die ook relevant is voor het Formule 1-team. Maar het is heel complex om te kijken hoeveel tijd dergelijke 'gedeelde' werknemers hebben besteed aan het werken aan de RB17 en hoeveel tijd er is besteed voor de Formule 1.
'Gedeelde werknemers' moeten afgeschaft worden
Marko: "Er zijn mensen geweest die deels daar en deels daar werkten. Hoe scheid je dat? Dat is ook een hele procedure. De hele budgetcap bestaat nog uit te veel interpretaties en te weinig uit feiten. Daarom ontstaan er discussies en moet het aangescherpt worden." Mercedes-teambaas Toto Wolff is het daarmee eens. Hij pleit er nu voor om het model waarbij ingenieurs deels voor Formule 1 en deels voor speciale projecten worden ingezet af te schaffen. "Bij Mercedes is dit iets gemakkelijker omdat alle medewerkers in één bedrijf zitten. Maar als je een heleboel dochterondernemingen hebt, wordt het ingewikkelder. Ik denk dat we dat voor de nieuwe reglementen van 2026 gewoon moeten afschaffen", vindt Wolff. "We verdienen geld met onze engineeringprojecten. Ik vind dat we werknemers die voor deze projecten werken niet meer voor de Formule 1 moeten laten werken. Geen minuut. Dat zou goed zijn voor de sport. De een is Formule 1, de ander niet. En als iemand ook maar tien seconden aan een Formule 1-project werkt, moet hij of zij volledig worden toegeschreven aan de Formule 1. Zo moeten we het doen." Wolff meent namelijk dat 'gedeeld personeel' een maas in de wet is om het budgetcap te omzeilen. "Als je tien aerodynamici uit het Formule 1-team vist en ze ontwikkelen nu een superwagen, dan leren ze iets. Het kan bijvoorbeeld gaan om software of andere zaken. In de reglementen staat dan dat dit bij het budgetcap moet worden toegevoegd."
Meest gelezen