Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff pleit voor extra geld om 'schadelijke situaties' te voorkomen

Een veelbesproken onderwerp dit Formule 1-seizoen is het budgetplafond. Met de aanhoudende inflatie wordt het volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff lastig om de kosten te dekken en hoopt hij op een verhoging van het limiet.

Dit jaar is het budgetplafond voor de Formule 1-teams naar 140 miljoen dollar (zo'n 130 miljoen euro) gegaan. Met de aanhoudende inflatie door onder meer de oorlog in Oekraïne willen sommige teams dit budget opschroeven. Eerder liet Red Bull-teambaas Christian Horner al weten dat de kosten dit jaar aanzienlijk hoger zijn vergeleken met vorig jaar. Ook Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, pleit voor een verhoging van het budgetplafond, zo laat hij weten aan onder meer RacingNews365. "Makkelijke voorbeelden zijn de energiekosten die van 2,5 miljoen pond (2,9 miljoen euro) naar 6,5 miljoen pond (7,6 miljoen euro) zijn gegaan. Onze vrachtkosten zijn vergelijkbaar gestegen. Het staat zwart op wit, je kunt het zien in de boekhouding." Wolff erkent het doel van het budgetplafond, maar vindt dat de plotseling hoge kosten, die niemand had kunnen zien aankomen, moeten zorgen voor een verruiming van het budgetplafond. "Het budgetplafond is met een specifiek doel ingevoerd: om de kleine teams in staat te stellen evenveel uit te geven als de grote", vertelt de Mercedes-teambaas. "Er moet niet elk jaar onderhandeld gaan worden om het budgetplafond op te schalen, maar ik denk dat we met een uitzonderlijke situatie te maken hebben. De inflatie is met 7% is gestegen. Dit is waar we om vragen als het gaat om een aanpassing."

Compensatie voor het personeel

Het extra geld heeft volgens Mercedes meerdere doelen. "Dat geeft ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om een deel hiervan te stoppen in het verhogen van de lonen", aldus Wolff, die her personeel hierbij te hulp wil schieten. "Het is letterlijk het personeel in staat stellen hun salaris te laten compenseren voor de buitengewone inflatie waaronder zij te lijden hebben. Dat is iets waar rekening mee gehouden moet worden, omdat we willen voorkomen dat grote teams moeten herstructureren, wat pas echt schadelijk zou zijn voor ons als team en voor de sport." "Het is niet zo dat we plots meer willen, maar denk aan het feit dat de cijfers vorig jaar verschilden van hoe we het jaar begonnen zijn. Kijk naar de cijfers van nu en dan kunnen we hopelijk een manier vinden om het bij te sturen", zegt Wolff.

Grote teams lijnrecht tegenover de kleinere teams

In tegenstelling tot Mercedes en Red Bull zijn een aantal kleinere teams het juist niet eens met het opschroeven van het budget. Zo is Haas-teambaas Guenther Steiner van mening dat het probleem hem niet zit in het budget, maar wat je met het geld doet . Door deze tweestrijd zou Wolff graag tot een tussenoplossing komen met een team als Haas. "Er moet een soort compromis komen tussen de teams die voor en teams die tegen een aanpassing zijn van het budgetplafond", zo is hij van mening. De Duitse teambaas benadrukt dat het hem totaal niet gaat om de kleine teams te beduvelen. Dit is zelfs het laatste dat hij wil. "Ik denk dat het ergste voor de sport is als sommige van de kleinere teams denken dat de grote teams proberen een voordeel te behalen daarin. Dat is niet wat wij willen doen." "Ik kan je vanuit mijn positie als teameigenaar zeggen dat ik het budget niet wil optrekken om het het oorspronkelijke concept te slim af te zijn, maar ik wil dat mijn mensen goed betaald worden in zulke moeilijke omstandigheden", sluit Wolff af.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi