Mercedes is zelf een van de renstallen met het grootste budget en met stercoureur Lewis Hamilton als duurste coureur. Het team kent al jaren een enorme dominantie en het verschil met het middenveld is enorm. Toch ziet Toto Wolff het belang van een budgetplafond, niet enkel om het speelveld weer eerlijker te verdelen, maar ook om de sport op zakelijk vlak relevanter te maken. "De Formule 1 gaat om prestatiedrang, genadeloos elitisme met als resultaat dat de beste auto met de beste coureur wint, los van de beschikbare middelen. Uiteindelijk tellen de rondetijden, dat was altijd al zo. Misschien zijn we nu op het punt aangekomen dat we op deze manier niet meer verder willen, omdat het budget in de laatste 30 jaar aanzienlijk gestegen is." Met het nieuwe budgetplafond dat voor 2021 op de planning staat, mogen teams nog maar 175 miljoen euro besteden per jaar. Dat is exclusief enkele zaken zoals rijderssalarissen en marketing, waardoor er altijd nog wat marge en vluchtwegen bestaan. Mercedes maakt zich echter geen zorgen en bekijkt dit zakelijk. "Er komt een budgetplafond, daar zijn wij reeds mee akkoord gegaan. Wij zijn immers van mening dat de sport zinvoller wordt als de Formule 1 ook daadwerkelijk winstgevend kan worden. Als je het vergelijkt met teams in de Amerikaanse basketbal- en honkbalcompetities, dan zie je daar bedrijven met een echte waarde, die kunnen overleven en groeien." Het argument dat sommige teams mogelijk de sport zullen verlaten bij een dergelijke regel, zal Wolff een worst wezen. "Je hebt in de Formule 1 altijd het risico dat teams stoppen met de sport. Vaak omdat ze té succesvol zijn, of simpelweg niet succesvol genoeg. Daarom moet de sport een passende zakelijke insteek hebben. Dat gaat ook gebeuren, hier werken wij aan mee en daar staan we achter", besluit Wolff.
Meest gelezen