Max Verstappen viel dit seizoen driemaal uit. In alle gevallen door technische problemen met zijn power unit. In de openingsrace in Oostenrijk en in de Italiaanse races op Monza en Mugello haalde de Nederlander de eindstreep niet. Het kostte hem tientallen punten, de tweede positie in het WK en de wereldtitel is inmiddels lang en breed uit beeld verdwenen. De druk op de schouders van Honda neemt toe, maar wat mogen de Japanners wel en niet doen?
Geen upgrades
Het is al maanden duidelijk dat er geen upgrades doorgevoerd mogen worden aan de power unit. Het is dan ook geen 'nieuws' dat dit ineens op blogs opduikt. Qua vermogen zal Verstappen dit seizoen geen stapjes zien vanuit Honda. Voor aanvang van het seizoen spraken de motorleveranciers af dat er geen upgrades doorgevoerd mogen worden - iets dat ingegeven werd door de coronacrisis en de economische gevolgen voor de fabrikanten en de sport. 'Elk voordeel heb zn' nadeel', want dit betekent dat Mercedes dit seizoen over een dominante motor beschikt en Ferrari hopeloos onderaan bungelt qua vermogen.
Wat mag dan wel?
Aan de power unit mogen onderdelen vervangen worden. De power unit als geheel omvat zes onderdelen (TC, ICE, MGU-K, MGU-K, CE en ES). Van deze onderdelen heeft een coureur er maximaal drie, dan wel twee ter beschikking tijdens een seizoen - afhankelijk van het betreffende onderdeel. De verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K daarvan mogen drie stuks gebruikt worden. Van de elektronica (CE) en energy store (ES) slechts twee. In het geval van Verstappen heeft Honda een paar opties. De eerste is om de volledige power unit te vervangen. Dit is tevens de meest rigoureuze, want dit heeft grote invloed op de rest van het seizoen en mogelijke gridstraffen. Het zou wel een manier zijn om de power unit die problemen geeft naadloos en in alle rust te inspecteren en te testen in Japan. Honda mag bij een power unit onderdelen vervangen, binnen de daarvoor gestelde regels. Dit houdt in dat onderdelen die defect zijn aangepast cq. vervangen mogen worden. Denk hierbij aan zaken als pakkingen, zuigers, sensoren. Diverse onderdelen van de power unit zijn gesealed en hier mag alleen na toestemming van de FIA aan gesleuteld worden. Bij Verstappen ging het volgens Honda niet om een technisch defect, maar om software problemen. Deze kunnen voortkomen uit de software zelf, maar waarschijnlijker uit zaken als de elektronica en sensoren. Nu de power unit van Verstappen zowel op Monza als op Mugello problemen gaf, tijdens laatstgenoemde event zelfs nog voor de start, zal Honda de power unit minutieus onderzocht hebben tussen de GP's. Voor alsnog is het plan om de 'probleem-motor' tijdens de vrije trainingen in te zetten in Rusland dit weekend. Dan kan Honda ook zien wat er gebeurt met de power unit en of alle problemen verholpen zijn. Mocht er twijfel zijn dan kan het besluiten om diverse onderdelen van de power unit te vervangen, of zelfs de complete power unit. Daarbij heeft Honda de keuze om reeds gebruikte onderdelen terug te plaatsen, waaronder de CE en ES, en zo een gridstraf te ontlopen. In het uiterste geval kan de volledige power unit gewisseld worden, maar dit levert wel een gridstraf op. Een ding is op voorhand zeker: Honda zal er alles aan doen om een derde zeperd op rij te voorkomen.
Meest gelezen