Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

Kwalificatie

  • 1 HAM 1:27.264
  • 2 BOT 1:27.553
  • 3 VER 1:27.678
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
bhr Uitslag Quali
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Zo mag Honda de motorproblemen bij Max Verstappen oplossen

Twee DNF's op rij en drie in negen races. Max Verstappen was niet tevreden over Honda dit seizoen en heeft daar alle reden voor. Maar, hoe kan Honda de problemen oplossen?

Max Verstappen viel dit seizoen driemaal uit. In alle gevallen door technische problemen met zijn power unit. In de openingsrace in Oostenrijk en in de Italiaanse races op Monza en Mugello haalde de Nederlander de eindstreep niet. Het kostte hem tientallen punten, de tweede positie in het WK en de wereldtitel is inmiddels lang en breed uit beeld verdwenen.

De druk op de schouders van Honda neemt toe, maar wat mogen de Japanners wel en niet doen?

Geen upgrades

Het is al maanden duidelijk dat er geen upgrades doorgevoerd mogen worden aan de power unit. Het is dan ook geen 'nieuws' dat dit ineens op blogs opduikt. Qua vermogen zal Verstappen dit seizoen geen stapjes zien vanuit Honda. Voor aanvang van het seizoen spraken de motorleveranciers af dat er geen upgrades doorgevoerd mogen worden - iets dat ingegeven werd door de coronacrisis en de economische gevolgen voor de fabrikanten en de sport.

'Elk voordeel heb zn' nadeel', want dit betekent dat Mercedes dit seizoen over een dominante motor beschikt en Ferrari hopeloos onderaan bungelt qua vermogen.

Wat mag dan wel?

Aan de power unit mogen onderdelen vervangen worden. De power unit als geheel omvat zes onderdelen (TC, ICE, MGU-K, MGU-K, CE en ES). Van deze onderdelen heeft een coureur er maximaal drie, dan wel twee ter beschikking tijdens een seizoen - afhankelijk van het betreffende onderdeel. De verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K daarvan mogen drie stuks gebruikt worden. Van de elektronica (CE) en energy store (ES) slechts twee.

In het geval van Verstappen heeft Honda een paar opties. De eerste is om de volledige power unit te vervangen. Dit is tevens de meest rigoureuze, want dit heeft grote invloed op de rest van het seizoen en mogelijke gridstraffen. Het zou wel een manier zijn om de power unit die problemen geeft naadloos en in alle rust te inspecteren en te testen in Japan.

Honda mag bij een power unit onderdelen vervangen, binnen de daarvoor gestelde regels. Dit houdt in dat onderdelen die defect zijn aangepast cq. vervangen mogen worden. Denk hierbij aan zaken als pakkingen, zuigers, sensoren. Diverse onderdelen van de power unit zijn gesealed en hier mag alleen na toestemming van de FIA aan gesleuteld worden.

Bij Verstappen ging het volgens Honda niet om een technisch defect, maar om software problemen. Deze kunnen voortkomen uit de software zelf, maar waarschijnlijker uit zaken als de elektronica en sensoren. Nu de power unit van Verstappen zowel op Monza als op Mugello problemen gaf, tijdens laatstgenoemde event zelfs nog voor de start, zal Honda de power unit minutieus onderzocht hebben tussen de GP's.

Voor alsnog is het plan om de 'probleem-motor' tijdens de vrije trainingen in te zetten in Rusland dit weekend. Dan kan Honda ook zien wat er gebeurt met de power unit en of alle problemen verholpen zijn. Mocht er twijfel zijn dan kan het besluiten om diverse onderdelen van de power unit te vervangen, of zelfs de complete power unit.

Daarbij heeft Honda de keuze om reeds gebruikte onderdelen terug te plaatsen, waaronder de CE en ES, en zo een gridstraf te ontlopen. In het uiterste geval kan de volledige power unit gewisseld worden, maar dit levert wel een gridstraf op. Een ding is op voorhand zeker: Honda zal er alles aan doen om een derde zeperd op rij te voorkomen.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Rusland 2020

Het laatste nieuws over de Russische Grand Prix die verreden wordt op het Sochi Autodrom

18 reacties

    Analyse Verstappen en Red Bull hebben troefkaart in handen tijdens GP van Bahrein