Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo vaak profiteerde Verstappen van het foutenfestival bij Ferrari

Als Ferrari in 2023 een serieuze titelkandidaat wil zijn, dan moet er nog het een en ander veranderen. Wat ging er in 2022 allemaal mis? We bekijken de momenten waar de Scuderia het heeft laten liggen.

Afgelopen jaar was wederom niet het leukste jaar voor de Ferrari-fans. Even leek de Italiaanse renstal mee te kunnen strijden voor de wereldtitel, maar al snel ging het op meerdere fronten mis. Op zaterdag domineerde het team, maar op zondag wist Red Bull Ferrari keer op keer te verslaan. Dit kwam mede door blunders van Ferrari. Veel blunders. Of het nou een fout was van de coureurs of een flop aan de pitmuur: de Scuderia kreeg het voor elkaar heel wat punten te laten missen. Wat ging er mis afgelopen jaar en wat zal er dus beter moeten om in 2023 wel mee te strijden voor de wereldtitels in de Formule 1?

Strategische blunders en fouten in de pitstraat

Het strategische team van Ferrari heeft het in 2022 zeker niet altijd bij het juiste eind gehad. Een aantal keer werd de overwinning weggegooid door mislukte strategieën en/of pitstops. De eerste echt grote strategische blunder zagen we in Monaco, toen Ferrari met een chaotische pitstop zorgde voor een enorm nadeel in de race. Charles Leclerc werd naar binnen gehaald voor een pitstop, maar op het allerlaatste moment was er paniek bij Ferrari: hij moest tóch buiten blijven. Helaas voor hemzelf en voor het team was het te laat, want Leclerc reed al naar binnen in de pitstraat. Carlos Sainz maakte echter ook een pitstop, waardoor Leclerc moest wachten voor vers rubber. Het resultaat? hij kwam als vierde weer de baan op en verloor de race van Red Bull en Sergio Perez. Het duurde niet lang voor de volgende blunder. In de slotfase van de Grand Prix van Groot-Brittannië viel de bolide van Esteban Ocon stil op het asfalt, wat zorgde voor een safety car. De meeste coureurs kozen voor een gratis pitstop, maar Ferrari koos ervoor om Leclerc op de baan te houden. Het gevolg? Bij de herstart werd hij van alle kanten ingehaald door coureurs met een nieuw setje banden. Teamgenoot Sainz won uiteindelijk nog wel de race. Het werd echter nog pijnlijker in Hongarije. Terwijl vrijwel iedereen in de race de keuze maakte voor zachtere banden, ook gezien de koude en vochtige weersomstandigheden, koos Ferrari voor de harde banden. Menig concurrent keek vol ongeloof: dat kan toch niet goed gaan? En dat ging het ook niet. Ferrari verloor de race waarin Verstappen een gridstraf had, want Leclerc moest een extra stop maken. Er kwam geen temperatuur in de banden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de pitstops die niet vlekkeloos verliepen, zoals tijdens de Grand Prix van Nederland. Sainz kreeg een extreem langzame stop van het team, terwijl Red Bull-rijder Sergio Perez ook nog eens over een wheelgun van Ferrari reed. Ook later in Brazilië ging het weer mis.

De fouten van Leclerc en Sainz

Niet alleen Ferrari zelf maakte een aantal blunders. Ook de coureurs konden er zo af en toe wat van. Vooral Leclerc gooide kostbare punten weg toen hij nog in strijd was voor de wereldtitel van 2022. Het eerste echt pijnlijke moment zagen we in Ferrari's thuisrace (de eerste van de twee) in Imola. Leclerc was aan het jagen op Perez, maar in de chicane ging het mis. De Monegask pushte te hard, kwam in de natte weersomstandigheden met zijn wielen op de kerbs en spinde. De F1-75 knalde tegen de muur en met schade kon hij zijn weg vervolgen. Dat kostte al veel tijd, maar de pitstop daarna natuurlijk nog meer. Leclerc werd uiteindelijk zesde. In Frankrijk was het meest pijnlijke moment voor de titelconcurrent van Verstappen. Sterker nog, daar gooide hij het volgens velen écht weg. Leclerc leidde de race op Paul Ricard en het leek een prima overwinning te worden voor Ferrari. Verstappen reageerde met een poging tot een undercut. Dit was niet echt meer nodig: Leclerc maakte een fout, spinde en knalde in de muur. Einde race. Verstappen won de race en stond ineens 63 punten voor, terwijl het gat juist minder had moeten worden. Bij Sainz ging het ook niet altijd even lekker, vooral niet tijdens de openingsrondes van de races. Hij kon er niet altijd iets aan doen, maar de Spanjaard was regelmatig betrokken in een crash vroeg in de race. Zes keer haalde Sainz de finish niet. Naast crashes kwam dit ook vaker door de betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari: precies het volgende punt waarop de Scuderia verloor.

De onbetrouwbare Ferrari-motor

Misschien niet direct een fout tijdens het seizoen, maar wel een soort fout tijdens de productie: de motoren van Ferrari. Het zorgde regelmatig voor pijnlijke DNF's, bijvoorbeeld in Oostenrijk. Sainz was op weg naar de overwinning, maar ineens vatte zijn Ferrari-bolide vlam en brandde de hele motor uit. Vlak voor het einde van de race. Datzelfde gebeurde bij Leclerc in Spanje. Hij lag rustig aan de leiding en leek de race makkelijk te winnen, totdat hij uitviel met motorproblemen. Dit gebeurde in Bakoe alweer. Ook toen lag de Monegask aan de leiding en liep hij kostbare punten mis door een motorprobleem. In Canada achtervolgde de motorproblemen hem nog steeds. Na de zoveelste motorplof moest hij een nieuwe Ferrari-motor nemen, waar hij een gridstraf voor kreeg. Met de blunders en de motorproblemen liep Leclerc meer dan 100 punten mis in het afgelopen Formule 1-seizoen. Uiteindelijk moesten Leclerc en Sainz allebei maar liefst zes Ferrari-motoren gebruiken in het hele seizoen. Verstappen en Perez konden het doen met vijf stuks, wat eigenlijk nog steeds veel is gezien een coureur maar drie motoren mag gebruiken zonder een straf te krijgen. Toch lukte het Red Bull uiteindelijk om met een ruime voorsprong de titels te veroveren, terwijl Ferrari het op bovenstaande punten liet liggen. In 2023 is er opnieuw een kans, nu onder leiding van een nieuwe teambaas en (hopelijk) met wat minder blunders.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi