Dat de sprintkwalificaties ingevoerd zouden worden, was eigenlijk allang bekend, maar men moest het nog eens worden over bepaalde voorwaarden en de nieuwe opzet van het weekend. Die opzet heeft de Formule 1 uit de doeken gedaan en geldt formeel voor twee Europese races en één overzeese Grand Prix. De twee races binnen Europa zullen de races op Silverstone en Monza zijn. Wat de overzeese locatie voor de sprintkwalificatie wordt, is nog onduidelijk. Wat we wel weten is dat de winnaar van de sprintkwalificatie drie punten krijgt, de nummer twee krijgt twee punten en de nummer drie één punt. Maar hoe gaat het nieuwe weekend er in detail uit zien?
Het format
De eerste vrije training (op de vrijdag) blijft onaangetast, met dat verschil dat de coureurs maar twee verschillende sets banden mogen gebruiken, vrij te kiezen door de teams. Later op de middag volgt dan de traditionele kwalificatie, waarvoor enkel vijf setjes zachte banden beschikbaar worden gesteld door Pirelli. De uitslag van die kwalificatie bepaalt de startvolgorde voor de sprintkwalificatie de volgende dag. Die sprintkwalificatie wordt echter voorafgegaan door de tweede vrije training, waarin de teams maar één setje banden mogen gebruiken, waarbij de keuze voor de compound vrijstaat. Later op de dag volgt dan de sprintkwalificatie die een lengte heeft van honderd kilometer. De teams krijgen twee setjes banden (vrije keuze) tot hun beschikking. Op zondag vindt vervolgens zoals altijd de Grand Prix plaats, die over de volledige lengte van minstens 305 kilometer wordt verreden en waarvoor de teams wederom twee nieuwe setjes banden tot hun beschikking krijgen. De uitslag van de sprintkwalificatie bepaalt de startopstelling voor de race. In principe krijgen de teams aan het begin van het weekend per auto drie setjes van de full wets en vier sets intermediates. Mocht VT1 of de kwalificatie echter nat verlopen, dan krijgt men een setje intermediates extra, maar daar moet men dan een gebruikt setje voor inleveren. Hetzelfde geldt voor een natte sprintkwalificatie, onder dezelfde voorwaarde dat een gebruikt setje wordt teruggeven aan Pirelli. Zo kunnen de teams maximaal negen setjes full wets of intermediates verbruiken.
Aangepaste parc-fermé regels
Als de kwalificatie (op vrijdag) van start gaat, zijn de parc fermé-regels van kracht. Er mag dan niets meer aan de auto's veranderd worden. Dat maakt dat men geen speciale kwalificatie-auto's op kan bouwen, dat men minder uren investeert in het gereed maken van de auto voor de volgende dag en dat de tweede vrije training (op zaterdagochtend) nuttig gebruik kan worden om wél die gewenste veranderingen door te voeren. Na de spintkwalificatie zijn de parc fermé-regels opnieuw van kracht, met dat verschil dat bepaalde zaken nu wel aangepast mogen worden. Die uitzonderingen zijn: Het aanpassen van de gewichtsbalans van de auto In het geval van een temperatuurafwijking (van zaterdag op zondag) van meer dan 10 graden Celsius, mag men met aanpassingen van het bodywork de koeling van motoren en versnellingsbakken reguleren
Meest gelezen