Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo werkt het nieuwe budgetplafond in de Formule 1

Aan het begin van dit jaar heeft er een grote verandering plaatsgevonden in de Formule 1. Voor het eerst in de geschiedenis van de sport zijn er financiële regels ingevoerd: het budgetplafond. Vanaf 2021 mogen alle Formule 1-teams maximaal een bepaald bedrag uitgeven per jaar. Hoe dat in elkaar zit, wat de uitzonderingen zijn, hoe het wordt gecontroleerd en welke straffen er dreigen, lees je hier.

Vanaf dit jaar (2021) moeten de Formule 1-teams zich houden aan strenge financiële regels. Voor het eerst ooit heeft de koningsklasse van de autosport namelijk een budgetplafond, dat (in grote lijnen) bepaalt hoeveel een team uit kan geven. Het budgetplafond gaat over de kosten van een Formule 1-team gedurende een kalenderjaar. De teams zijn geheel vrij in hoe ze al het geld verdelen over hun Formule 1-team. Het budgetplafond is ingevoerd in de koningsklasse van de autosport met in het achterhoofd drie hoofddoelen. Het verbeteren van de competitieve balans van het kampioenschap; Het eerlijker maken van de sport; en Op de lange termijn de financiële stabiliteit en levensvatbaarheid van de teams te verzekeren, waarbij tegelijkertijd de unieke technologische uitdagingen die bij de Formule 1 komen kijken in stand worden gehouden. In 2019 werd het budgetplafond aangekondigd, dat vanaf 2021 samen met de nieuwe technische regels in werking zou treden. Daar waar de nieuwe technische regels na het uitbreken van het coronavirus vanwege de bijbehorende hoge kosten vooruit werden geschoven naar 2022, zo werd de roep om strenge(re) financiële regels alleen maar luider. In samenspraak met de teams werd besloten dat de ontwikkeling van de wagens voor 2021 zou worden bevroren en dat het budgetplafond in stand zou blijven. Sterker nog, het plafond werd nog verder verlaagd dan initieel het idee was. In eerste instantie werd het financiële plafond namelijk vastgesteld op 175 miljoen dollar, maar door de toegenomen financiële druk is gekozen voor 145 miljoen dollar in 2021. In 2022 zal dit bedrag teruglopen naar 140 miljoen dollar en in 2023 naar 135 miljoen dollar. Dit bedrag zal in de daaropvolgende jaren worden vastgehouden. Op die manier krijgen de topteams met megabudgetten iets langer de tijd om terug te schalen. Bij het berekenen van deze bedragen is uitgegaan van een seizoen met 21 races. Voor elke race die bovenop dat aantal komt krijgen de teams 1,2 miljoen dollar extra te besteden en voor elke race minder dan 21 races krijgen ze 1,2 miljoen dollar minder. Mocht er veel inflatie zijn, dan is er nog een mechanisme dat ervoor zorgt dat de bedragen worden aangepast. Mocht er een nieuwe team in de sport komen, dan moet deze zich in het jaar voorafgaand aan haar debuutseizoen ook aan dezelfde financiële regels houden. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Uitzonderingen

In het nieuwe financiële regelboek is een hele lijst aan uitzonderingen opgenomen, waarvan de uitgaven niet vallen onder het budgetplafond. De lijst gaat door tot en met lid (y). Oftewel, er zijn 25 uitzonderingen op de regels omtrent het budgetplafond. We sommen de belangrijkste op. Alle kosten voor marketing, financiële, HR en juridische activiteiten Alle kosten die worden gemaakt voor de Formule 1-coureurs. Salaris, maar bijvoorbeeld ook reis- en verblijfskosten voor de coureurs en hun gevolg. Alle kosten die worden gemaakt aan de drie best betaalde personeelsleden (die geen coureur zijn) Alle kosten die teams betalen aan (historisch) erfgoed, zoals het onderhouden van oude Formule 1-wagens. Ook het personeel dat zich hier mee bezig houdt valt daar onder. Alle kosten die niets met de Formule 1-activiteiten te maken hebben. Gas, water en licht, maar bijvoorbeeld ook de ziektekosten van personeel en leasekosten. Bonussen voor personeel (van maximaal 20%) Inschrijfkosten voor de Formule 1 , kosten voor de superlicentie van coureurs. Afschrijvingskosten en herwaarderingskosten Vlucht- en hotelkosten voor het personeel Kosten gemaakt voor de motor die kunnen worden toegeschreven aan de ontwikkeling van alternatieve bio-brandstof en olie Entertainmentkosten (personeelsuitjes) die ten goede komen aan het personeel (maximaal 1 miljoen dollar per jaar) Verlof (moeder- of vaderschaps), kosten voor het doorbetalen van ziek personeel, ontslagkosten, pensioenkosten. Verder mogen de Formule 1-teams over de periode 2021-2024 in totaal 45 miljoen dollar uitgeven aan kapitaalkosten (het aanschaffen van bijvoorbeeld nieuw materiaal zoals machines). Voor de periode 2022-2025 en de daaropvolgende vierjarige periodes is dit 36 miljoen dollar.

Hoe worden de teams in de gaten gehouden?

Om ervoor te zorgen dat de teams zich aan de regels houden en ze te controleren is er een Cost Cap Administration in het leven geroepen, waarin financiële experts die ervaring hebben in de sportwereld de teams in de gaten zullen houden. Bij hen zal twee keer per jaar een gedetailleerd financieel verslag moeten worden ingeleverd door alle tien Formule 1-teams. Ook mag de Cost Cap Administration een team op elk gegeven moment vragen naar bepaalde transacties en daar dieper op ingaan om te kijken of alles wel helemaal volgens de regels verloopt. De experts mogen advies uitbrengen aan de teams mochten zij het lastig hebben met het implementeren van de regels en ze staan altijd paraat mochten de teams met vragen zitten. Mochten die vragen verduidelijkingen van de regels met zich meebrengen, dan worden alle Formule 1-teams daarvan op de hoogte gesteld. Als de teams de financiële controle die ze elk jaar twee maal moeten ondergaan doorstaan, ontvangen ze daar voor een certificaat. Zo niet, dan kan het voor een team aanzienlijke gevolgen hebben, die in het laatste deel van dit artikel worden besproken. Overigens mag een Formule 1-team het aangeven bij de Cost Cap Administration als ze een concurrent verdenken van het overtreden van de financiële regels. Dan moeten ze daar natuurlijk wel een fatsoenlijke reden voor opgeven, maar als die redenen gegrond zijn, dan kunnen de experts overgaan tot een onderzoek. Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De (mogelijke) straffen voor Formule 1-teams

In de financiële regulaties zijn er drie verschillende soorten overtredingen opgenomen. Ten eerste een 'procedurele overtreding', wat inhoudt dat er door een team bepaalde fouten zijn gemaakt bij het inleveren of het bijhouden van de financiële cijfers. De tweede soort overtreding is een 'kleine schending' van de financiële regels, wat inhoudt dat een team maximaal vijf procent te veel geld heeft uitgegeven. De derde overtreding is een 'materiële schending' van de regels. In dat geval is een team financieel gezien over de schreef gegaan en heeft de renstal in kwestie het budgetplafond met meer dan vijf procent overschreden. De Formule 1-teams kunnen op drie verschillende manieren worden gestraft voor het overtreden van de financiële regels. Per individuele overtreding zal worden bekeken wat de meest toepasselijke straf is. Deze straf wordt bepaald door de Cost Cap Adjudication Panel, waarin zes tot twaalf rechters zullen zitten die door de FIA zijn uitgekozen. Deze rechters worden voor vier jaar aangesteld. Ten eerste kan een renstal een boete krijgen als straf. Ten tweede kan het een lichte straf opgelegd krijgen. Daarbij moet je denken aan straffen die uiteen kunnen lopen van een waarschuwing, tot het verliezen van WK-punten tot uitgesloten worden van een of meerdere Grand Prix-weekenden. De derde en laatste strafmaat is een zware staf. Die kan bestaan uit een (combinatie) van de bovengenoemde straffen én zelfs kan betekenen dat alle resultaten uit het seizoen waarin de overtreding was begaan worden geschrapt.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training