Per 1 januari is er een streep gegaan door de 'Decreto Crescita-wet' in Italië. Deze wet leverde mensen die vanaf medio 2019 in Italië kwamen wonen en werken een groot belastingvoordeel op. Zo maakten veel niet-Italiaanse voetballers dankbaar gebruik van de regel in de afgelopen jaren en ook de Italiaanse voetbalclubs profiteerden mee van de wet. Doordat de niet-Italiaanse voetballers geen belasting hoefden te betalen over de eerste 50% van hun inkomen, kon ook de club minder betalen aan de spelers, maar hield de speler toch het gewenste netto-inkomen over. Daarom waren veel clubs en spelers blij met de wet, aangezien beide partijen er voordeel uit haalden.
De wet werd in het buitenland ook wel de 'Beckham-wet' genoemd, vernoemd naar David Beckham. Toen de beroemde Brit van Man Utd naar Real Madrid vertrok, werd van te voren namelijk een nieuwe wet ingevoerd in Spanje. Daardoor kunnen mensen die vanuit het buitenland naar Spanje verhuizen en daar ook gaan werken, profiteren van speciale belastingregelingen, mits ze worden gezien als mensen met een buitengewoon talent. Natuurlijk werd Beckham gezien als een persoon met een buitengewoon talent die het land veel extra waarde zou opleveren. De in medio 2019 ingevoerde 'Decreto Crescita-wet' in Italië zat wat anders in elkaar, maar werd gezien het grote voordeel dat het opleverde voor voetballers vergeleken met de Beckham-wet.
Nu, 5 jaar later, is de Decreto Crescita-wet in Italië komen te vervallen. Eind 2022 is er een nieuw kabinet aan de macht gekomen in Italië en zij waren het erover eens dat de wet geen voordeel bracht aan het land. Daarom is de regel per 1 januari van dit jaar komen te vervallen. Ongetwijfeld ook een teleurstelling voor Ferrari, dat bezig is om mensen uit de Formule 1, die veelal in het buitenland werken, naar Maranello te halen.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Ferrari
Engineers die Ferrari uit het buitenland hoopte te halen, of beter gezegd, weg te halen bij andere F1-teams die voornamelijk in Groot-Brittannië zijn gevestigd, kunnen vanaf nu dus niet meer profiteren van de beschreven wet. Daarmee verliest Ferrari een interessant voordeel om personeel vanuit het buitenland te overtuigen om de stap naar Maranello te maken. Een tegenvaller voor Ferrari, dat de afgelopen jaren relatief weinig personeel weg zou hebben gehaald bij andere teams. Veel engineers lijken op dit moment namelijk niet de stap naar Italië te willen maken, doordat ze het een te grote verandering vinden ten opzichte van hun leven in bijvoorbeeld Groot-Brittannië.
Daarnaast worden veel engineers van F1-teams op het moment ook benaderd en weggehaald door bedrijven buiten het F1-circus. Door de costcap kunnen teams namelijk niet altijd de competitieve salarissen bieden die de engineers bij bedrijven buiten de Formule 1 wel kunnen verdienen. Logischerwijs, zijn er daarom engineers die met het oog op hun eigen carrière de Formule 1 vroegtijdig vaarwel zeggen.
Dat is ook een van de redenen dat de F1-teams met de FIA en F1 kijken naar mogelijkheden om de costcap aan te passen. Je wil als sport namelijk niet de je beste mensen verliezen aan een andere sector. Dat was niet het idee achter het invoeren van de costcap en daarmee het proberen te creëren van een gelijk speelveld voor de teams. Overigens is dat gelijke speelveld er nog altijd niet, aangezien teams die zijn gevestigd buiten Groot-Brittannië te maken hebben met andere belastingregels en gemiddelde salarissen in hun landen.
Daar zitten voor- en nadelen aan, voor zowel de teams gevestigd in Groot-Brittannië als daarbuiten. Men zal goed moeten kijken naar hoe men de costcap zo eerlijk mogelijk weet te maken, maar tegelijkertijd ook naar hoe men de industrie in de breedte (financieel) competitief kan houden.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!