Gridstraf. Het is een woord dat in het verleden amper werd gebruikt, maar in de recente Formule 1-geschiedenis bij schering en inslag wordt neergepend. Sinds motoren langere tijd mee moeten gaan zijn Formule 1-coureurs geregeld het slachtoffer van een gridstraf. Bovendien wordt er in de afgelopen jaren streng gejureerd, waardoor ook gedragspenalty's mogelijk zijn.
Voor aanvang van de Grand Prix van Oostenrijk hebben liefst zes van de twintig Formule 1-coureurs een gridstraf gekregen - twee voor het hinderen van een collega, eentje voor het wisselen van zijn versnellingsbak en drie voor het installeren van nieuwe motorcomponenten. 'Normaal' gesproken niet ondenkbaar tijdens een Formule 1-seizoen - twee seizoenen geleden op Monza vlogen de gridstraffen de rijders werkelijk om de oren - maar gezien de tijd van het jaar bijzonder vroeg.
Lewis Hamilton is het meest in het oog springende slachtoffer van de nieuwste gridstraffenbingo. De Britse WK-leider kreeg drie plaatsen straf aan de broek vanwege het hinderen van Kimi Raikkonen, iets wat overigens tijdens het eerste kwalificatiesegment gebeurde - een segment dat door beide rijders werd overleefd. Raikkonen hoefde zodoende niet uit te stappen, iets wat één van zijn collega's wel overkwam. Desalniettemin vonden de race stewards het noodzakelijk om Hamilton omwille van zijn incorrecte gedrag te bestraffen.
Daniil Kvyat was namelijk met een razendsnelle ronde bezig, toen George Russell plots voor hem opdook. De Russische Toro Rosso-coureur wist door een scherpe reactie brokken te vermijden, maar stuurde daardoor tevens de baan af. Kvyat kon door het gebeuren zijn tijd niet verbeteren en werd zodoende als achttiende geklasseerd. Russell kreeg precies dezelfde straf als Hamilton: ook hij moet drie startplaatsen inleveren - iets wat overigens fysiek onmogelijk is, aangezien hij zich als negentiende en voorlaatste had gekwalificeerd.
Het team van Haas en Kevin Magnussen stootten zich tegen een bekende straf: zij wisselden namelijk de versnellingsbak die in de wagen van de Deen was gehesen en zodoende verliest K-Mag zijn briljante vijfde startplaats. Als de versnellingsbak wordt gewisseld voordat deze zes wedstrijden heeft afgewerkt - een uitzondering geldt trouwens voor coureurs die in de voorgaande wedstrijd zijn uitgevallen - dan volgt er automatisch een penalty.
Magnussen valt zodoende van de vijfde plaats terug naar P10 en aangezien hij evenals nummer twee Hamilton een straf incasseerde klimt nummer zes Lando Norris niet verder dan P5 omdat Hamilton niet terug kan vallen tot achter zijn landgenoot (die stond de facto vier plaatsen achter Hamilton) en zodoende als vierde vertrekt. Volgt u het nog?
Inmiddels een vaste bekende in de Formule 1 zijn motorgerelateerde gridstraffen. Bekend is dat Formule 1-coureurs van verschillende onderdelen slechts een x-aantal exemplaren mogen gebruiken. Van de interne verbrandingsmotor, de turbolader en het hitte-regeneratiesysteem zijn drie exemplaren voorhanden - voor 21 Grands Prix. Het kinetisch-regeneratiesysteem, het elektronicacontrolesysteem en de batterij mogen slechts één keer ongestraft worden vervangen.
Voor elke eerste overtreding krijgt een coureur tien plaatsen straf, voor elke volgende overtreding volgen er vijf strafplaatsen. Aangezien Nico Hulkenberg voor de vijfde keer dit jaar een nieuwe interne verbrandingsmotor installeerde en dus zodoende de tien plaatsen straf al heeft gepakt, krijgt hij er ditmaal vijf aan de broek. Vanwege de uitvoering van de reglementen verliest hij echter vier plaatsen, want als er van P12 wordt uitgegaan komt Hulkenberg hoe-dan-ook met vijf plekken straf vóór Daniil Kvyat terecht.
Carlos Sainz en Alexander Albon besloten om het complete plaatje overhoop te gooien. De Spanjaard en de Thai werden voorzien van zes nieuwe motorelementen en hebben zo theoretische gridstraffen die in praktijk ommofelijk uit te voeren zijn.
Na het toepassen van alle straffen blijken de Racing Point-rijders én Robert Kubica spekkoper. Het drietal wint drie plaatsen. Gek genoeg gaat de met drie plekken bestrafte Russell er één stek op vooruit!
*Noot redactie: kort na publicatie werd duidelijk dat George Russell vanuit de pitstraat aanvangt.
Positie | Naam | Startplaats | Verschil |
---|---|---|---|
1 | C. Leclerc | 1 | = |
2 | L. Hamilton | 4 | 2 omlaag |
3 | M. Verstappen | 2 | 1 omhoog |
4. | V. Bottas | 3 | 1 omhoog |
5. | K. Magnussen | 10 | 5 omlaag |
6. | L. Norris | 5 | 1 omhoog |
7. | K. Raikkonen | 6 | 1 omhoog |
8. | A. Giovinazzi | 7 | 1 omhoog |
9. | P. Gasly | 8 | 1 omhoog |
10. | S. Vettel | 9 | 1 omhoog |
11. | R. Grosjean | 11 | = |
12. | N. Hulkenberg | 15 | 3 omlaag |
13. | A. Albon | 19 | 6 omlaag |
14. | D. Ricciardo | 12 | 2 omhoog |
15. | C. Sainz | 20 | 5 omlaag |
16. | S. Perez | 13 | 3 omhoog |
17. | L. Stroll | 14 | 3 omhoog |
18. | D. Kvyat | 16 | 2 omhoog |
19. | G. Russell | 18 | 1 omhoog |
20. | R. Kubica | 17 | 3 omhoog |
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Oostenrijk 2019?
Speel mee en win een van de twee gesigneerde Max Verstappen caps!
Speel meeWe verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!