Binnen de Formule 1 zijn windtunneltests en computersimulaties cruciaal voor de ontwikkeling van de auto. Om de kosten te drukken én het veld dichter bij elkaar te krijgen, werden een paar jaar geleden echter restricties geïntroduceerd op basis van het constructeurskampioenschap. Wie de titel pakte, kreeg minder tijd in de windtunnel.
In 2025 zullen de windtunneltests en computersimulaties nóg belangrijker zijn. Vanaf 1 januari mogen de Formule 1-teams namelijk aan de ontwikkeling van de gloednieuwe auto voor 2026 beginnen. Het betekent dat de budgetten en tijd goed verdeeld moeten worden, om zo sterk aan het nieuwe tijdperk van de sport te kunnen beginnen.
Red Bull beschikt dan ook over een belangrijk voordeel ten opzichte van McLaren en Ferrari. Het team uit Milton Keynes eindigde op de derde plaats in het constructeurskampioenschap en krijgt zo in de eerste helft van het jaar meer tijd om de auto te ontwikkelen. Op 1 juli 2025 worden de computersimulaties en uren in de windtunnel opnieuw verdeeld op basis van de constructeursstand van dat moment. Nu krijgt Red Bull 120 uren meer in de windtunnel dan McLaren, terwijl ze ook 1.600 computersimulaties mogen uitvoeren tegen 1.400.
Hoe graag een team de constructeurstitel ook wil winnen, de huidige verdeling geeft Red Bull de kans om de auto voor 2025 én 2026 meer te testen. Nu moet nog blijken of het voordeel in de windtunnel wordt omgezet in een voordeel op het circuit.
Bekijk hieronder de volledige verdeling van de ontwikkelingstijd! Let op: mocht Cadillac F1 officieel toetreden in 2026, krijgen zij dezelfde ontwikkelingstijd als Stake F1.
Tijd in windtunnel in 2025 voor de F1-teams
Team | Tijd in windtunnel (in uren) | Aantal CFD-computersimulaties |
---|---|---|
McLaren | 840 | 1400 |
Ferrari | 900 | 1500 |
Red Bull | 960 | 1600 |
Mercedes | 1020 | 1700 |
Aston Martin | 1080 | 1800 |
Alpine | 1140 | 1900 |
Haas | 1200 | 2000 |
Racing Bulls | 1260 | 2100 |
Williams | 1320 | 2200 |
Stake F1 | 1380 | 2300 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!