Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Belangrijk Red Bull-voordeel voor eerste helft van 2025 onthuld

Een aantal jaar geleden werd er in de Formule 1 een restrictie op windtunneltests en computersimulaties geïntroduceerd, gebaseerd op het constructeurskampioenschap. Maar hoe staat elk team ervoor in aanloop naar het nieuwe seizoen? Red Bull beschikt in ieder geval over een belangrijk voordeel ten opzichte van McLaren en Ferrari.

SI202412070276
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Binnen de Formule 1 zijn windtunneltests en computersimulaties cruciaal voor de ontwikkeling van de auto. Om de kosten te drukken én het veld dichter bij elkaar te krijgen, werden een paar jaar geleden echter restricties geïntroduceerd op basis van het constructeurskampioenschap. Wie de titel pakte, kreeg minder tijd in de windtunnel.

In 2025 zullen de windtunneltests en computersimulaties nóg belangrijker zijn. Vanaf 1 januari mogen de Formule 1-teams namelijk aan de ontwikkeling van de gloednieuwe auto voor 2026 beginnen. Het betekent dat de budgetten en tijd goed verdeeld moeten worden, om zo sterk aan het nieuwe tijdperk van de sport te kunnen beginnen.

Red Bull beschikt dan ook over een belangrijk voordeel ten opzichte van McLaren en Ferrari. Het team uit Milton Keynes eindigde op de derde plaats in het constructeurskampioenschap en krijgt zo in de eerste helft van het jaar meer tijd om de auto te ontwikkelen. Op 1 juli 2025 worden de computersimulaties en uren in de windtunnel opnieuw verdeeld op basis van de constructeursstand van dat moment. Nu krijgt Red Bull 120 uren meer in de windtunnel dan McLaren, terwijl ze ook 1.600 computersimulaties mogen uitvoeren tegen 1.400.

Hoe graag een team de constructeurstitel ook wil winnen, de huidige verdeling geeft Red Bull de kans om de auto voor 2025 én 2026 meer te testen. Nu moet nog blijken of het voordeel in de windtunnel wordt omgezet in een voordeel op het circuit.

Bekijk hieronder de volledige verdeling van de ontwikkelingstijd! Let op: mocht Cadillac F1 officieel toetreden in 2026, krijgen zij dezelfde ontwikkelingstijd als Stake F1.

Tijd in windtunnel in 2025 voor de F1-teams

Team Tijd in windtunnel (in uren) Aantal CFD-computersimulaties
McLaren 840 1400
Ferrari 900 1500
Red Bull 960 1600
Mercedes 1020 1700
Aston Martin 1080 1800
Alpine 1140 1900
Haas 1200 2000
Racing Bulls 1260 2100
Williams 1320 2200
Stake F1 1380 2300

Praat mee!

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel