Het nadeel van een rijke historie opbouwen als Formule 1-team, is dat de mensen altijd hoge verwachtingen hebben. De afgelopen jaren kan McLaren de hoop van hun fans niet waarmaken en daar waar de dromen niet waar kunnen worden gemaakt, wordt automatisch gezocht naar een reden van de mindere resultaten. Zo hebben veel F1-fans het gevoel dat McLaren op dit moment te weinig focus heeft liggen op het F1-project, omdat men zich te veel bezig houdt met de andere raceklassen waarin men actief is. Een goed moment voor RacingNews365 om Zak Brown aan de tand te voelen in een exclusief interview. "Het klopt inderdaad dat McLaren in het verleden ook actief was in meerdere raceklassen en dat de resultaten toen wisselend waren. Misschien kwam dat in die jaren doordat bepalende mensen binnen het team zowel een functie vervulde bij het raceteam in de ene raceklasse en dezelfde rol speelde bij het raceteam in een andere raceklasse. Toch won men ook toen grote races als de Indy 500, dus het is moeilijk om er een oordeel over te vellen", reageert de immer goed gearticuleerde Brown wanneer we hem vragen naar de kritiek die hij ontvangt. "Als ik naar het heden kijk, dan kan ik bevestigen dat onze structuur nu anders in elkaar zit. Dat betekent dat niemand actief is binnen meerdere raceteams bij McLaren. Je werkt of voor het Formule 1-team, of voor het IndyCar-team of voor bijvoorbeeld het Formule-E team, maar het kan niet zijn dat je actief bent bij meerdere teams. Daardoor kan iedereen zich dus op een team focussen en ontstaat er totaal geen conflict, of verwarring." "We zijn ook niet actief in de raceklassen om elkaar op technisch gebied sterker te maken, want zoals gezegd werkt ieder raceteam voor zichzelf. De reden waarom we in meerdere raceklassen actief zijn, is omdat we dan commercieel gezien veel sterker staan. We vormen een veel groter raceteam, waarbij de grootste focus net als in het verleden nog altijd ligt op de Formule 1. Met de andere klassen waarin we actief zijn, zorgen we ervoor dat we veel groter zijn en dat maakt ons een veel interessantere partij voor sponsoren."
"Met ons IndyCar-team zijn we actief op de Amerikaanse markt, wat onze fans en sponsoren graag zien. In de Formule E zijn we actief omdat we zo sterker zijn qua duurzaamheid dan onze concurrenten in de F1, Extreme E draait ook om de duurzaamheid en esports om de jeugd. Dat is onze portfolio. Juist die verschillende takken in de racewereld zorgen er volgens Brown voor dat het eenvoudiger wordt om grotere sponsoren aan McLaren te verbinden. Iets dat lijkt te kloppen, aangezien McLaren in de Formule 1 koploper is wat betreft het aantal sponsoren dat men aan zich heeft verbonden. "Wanneer een potentiële sponsor bijvoorbeeld interesse heeft in de Formule 1, maar ook de focus wil hebben op de Noord-Amerikaanse markt, kunnen we ze dat met F1 en IndyCar beide aanbieden. Concrete voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld Arrow Electronics en Google." "Arrow Electronics was een sponsor van ons IndyCar-team en nu ook van ons F1-team. Google is een sponsor op onze F1-bolide en sponsor van ons Extreme E-team. Als wij niet actief waren in meerdere raceklassen, zou ik dus minder sterk hebben gestaan bij die sponsoren. Daardoor zou ik dus minder geld naar het F1-team hebben kunnen brengen. Een ander voorbeeld is BAT. Noord-Amerika is een grote markt voor hen en toen we enkele jaren geleden met ze in zee gingen, was de F1 nog niet zo groot in Noord-Amerika. We moesten een competitieve pitch voor hun maken en we wonnen het eindelijk doordat we zowel de F1 als de IndyCar aan ons konden verbinden. Daardoor is het qua financiën goed en dat betekent dat het automatisch ook qua performance een voordeel is." Toch zijn de prestaties van het F1-team van McLaren op dit moment nog niet zoals Brown het graag zou willen zien en dus begrijpt hij dat fans zich afvragen of het slim is om in meerdere raceklassen actief te zijn. "Zoals ik eerder aangaf, werkt iedereen bij McLaren voor een ander team en dat betekent dat bijvoorbeeld het IndyCar-team is gevestigd in de VS. Zij staan wat dat betreft helemaal los van het F1-team en de mensen die voor het IndyCar-team werken in Amerika, werken dus ook nooit samen met ons F1-team."
Sommige mensen gaan golfen in hun vrije tijd, ik ga naar het circuit
Brown over het bezoeken van Le Mans
"Het Formule-E team dat we gekocht hebben van Mercedes staat ook los van het McLaren F1-team en ook zij opereren vanuit een andere locatie dan onze F1-fabriek", vervolgt hij. "Iedereen focust zich dus gewoonweg op zijn eigen raceteam en raceklasse. Dan spreken we puur over de mensen die werken om de prestaties van de bolides te verbeteren, want onze commerciële afdeling, marketingafdeling en communicatieafdeling werken wel met elkaar samen." Naast de verschillende niet performance gerelateerde afdelingen, is ook Zak Brown actief bij de verschillende raceteams, wat volgens de Amerikaan een logisch is. "Ik ben niet verantwoordelijk voor het managen van een van de teams. Mijn taak is het om commercieel zoveel mogelijk binnen te halen en daarnaast de juiste leidinggevende mensen aan te stellen. Dus toen ik niet aanwezig was in Bakoe en we dat weekend beter presteerde, maakten mensen er grappen over", aldus de Amerikaan, die er zelf wel om kan lachen. "Ik heb echter niks met de performance afdelingen van die teams te maken en ben daarom dus ook niet altijd aanwezig bij alle F1-races of races in de overige categorieën. Gedurende het seizoen verdeel ik namelijk de races waar ik naar toe ga. In de Formule 1 zijn het er bijvoorbeeld 18 die ik doe, maar Bakoe niet, omdat het commercieel gezien niet heel interessant voor ons is." Naast de verschillende McLaren-teams is Brown ook nog verbonden aan United Autosports, dat actief is in het WEC-kampioenschap. Toch is dat project het laatste project dat Brown zal afleiden van het F1-team van McLaren. "Ik zal dit jaar alleen tijdens Le Mans aanwezig zijn om United Autosports in actie te zien, maar om eerlijk te zijn kom ik daar om een persoonlijke reden. Het team is namelijk een persoonlijke passie, een hobby en persoonlijke investering. Naar Le Mans ga ik dan ook omdat ik het gewoonweg fantastisch vind om aanwezig te zijn op het circuit en dat doe ik in totaal dan ook 40 keer per jaar. Dus zelfs tijdens mijn vrije weekend ben ik aanwezig op het circuit." "Waar sommige mensen gaan golfen in hun vrije weekend of op hun boot zitten, ga ik tijdens mijn vrije weekend naar Le Mans. Het is gewoonweg mijn passie om op het circuit te zijn en bij dus ook niet actief United Autosports aan het managen. In Le Mans zal ik genieten, daarom ben ik erbij. Het is mijn versie van gaan vissen!"
Meest gelezen