Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit is het Concorde Agreement: de grondwet van de Formule 1

Een nieuw Concorde Agreement lijkt op een oor na gevild. De handtekeningen van de laatste teams lijken nog slechts een formaliteit. En daarmee is een nieuwe ‘grondwet’ voor de Formule 1 (bijna) een feit. Het betreft alweer de zevende versie.

Waarover hebben we het eigenlijk precies, wanneer we spreken van het Concorde Agreement? Welnu, in feite gaat het om een contract tussen de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), de Formule 1 constructeurs (vertegenwoordigd door de Formula One Teams Association (FOTA)) en Formula One Administration. Het dankt zijn naam aan de Place de la Concorde, het adres van het hoofdkantoor van de FIA in Parijs. Daar werd in 1981 de eerste Concorde-overeenkomst op papier gezet. De overeenkomst legt de regels en de verdeling van televisie-opbrengsten en prijzengeld vast. Er zijn sinds begin jaren 80 in totaal zes verschillende Concorde Agreements gesloten die in de eerste jaren allemaal strikt geheim werden gehouden. De geheimhouding werd pas doorbroken toen de overeenkomst uit 1997 werd gepubliceerd door de journalist Forrest Bond. De overeenkomst heeft in beginsel als doel de professionaliteit van de Formule 1 te vergroten en de sport tot een commercieel succes te maken. De belangrijkste bepaling was in de eerste versie de belofte dat alle teams aan elke Grand Prix in een seizoen zouden deelnemen. Dit was een belangrijke eis van meerdere televisiestations in het proces van de verdeling van de uitzendrechten. De nieuwe Concorde-overeenkomst die 2021 moet ingaan brengt een reeks veranderingen teweeg. En vermoedelijk een zucht van verlichting bij de kleinere teams, die zichzelf nieuwe kansen op succes toedichten. Kostenreductie is het belangrijkste onderdeel van de overeenkomst. Die is nu vastgesteld op 145 miljoen dollar op jaarbasis, in de volgende jaren stapsgewijs dalend naar 135 miljoen. Een aantal kostenposten is vooralsnog buiten het budgetplafond gebleven, waaronder de coureurssalarissen, beloning van de drie best betaalde leidinggevenden en alle marketingkosten. Maar er is meer: onder de nieuwe richtlijnen vallen bolides die per 2022 meer downforce creëren. De hoeveelheid geproduceerde ‘vuile lucht’ neemt dientengevolge sterk af. Dat moet slipstreamen op de rechte stukken gemakkelijker maken, en inhalen bevorderen. Voorts staat vast dat de F1 per 2022 racet op 18-inch wielen. Ten slotte houdt de F1 vast aan de uit 2014 daterende 1,6 liter V6 turbo-hybride-motoren, waarvan de ontwikkeling nagenoeg wordt bevroren. Kort en goed beoogt de zevende editie van het Concorde Agreement de sport competitiever, eerlijker, evenwichtiger en meer toekomstbestendig te maken. Met, hopelijk als bijvangst, de mogelijke komst van enkele nieuwe teams. De nieuwe overeenkomst heeft als hij binnenkort wordt ondertekend een looptijd van 2021 tot en met 2025. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'