Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Michael Schumacher

De dag dat Schumacher en Ferrari over de schreef gingen en een megaboete kregen

Op 12 mei 2024 is het 22 jaar geleden dat de beruchte Grand Prix van Oostenrijk werd verreden. Ferrari en Michael Schumacher zorgden toen voor een groot schandaal in de slotfase en kregen een megaboete.

XPB 7081 Hi Res
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

Het moge duidelijk zijn dat er altijd al teamorders zijn geweest in de Formule 1. Het hoort bij racen dat een team soms een van haar coureurs sommeert om de ander voorbij te laten gaan, zodat er maximaal gescoord kan worden. Alle punten tellen, of het nu om P9, een podiumplaats of een overwinning gaat. 

Er zijn in de loop der jaren heel wat teamorders geweest in de Formule 1, met als bekend voorbeeld die van Ferrari tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2010. Felipe Massa, leider van de race, kreeg toen het bevel om Fernando Alonso voorbij te laten. Een ander bekend voorbeeld is 'multi 21-gate' tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2013, waar Sebastian Vettel instructies van Red Bull constant negeerde en Mark Webber inhaalde voor de zege. De reactie van Vettel? "Ik was aan het racen, ik was sneller, ik passeerde hem en ik won."

Toch ging de Grand Prix van Oostenrijk in 2002 de geschiedenisboeken in als de meest controversiële race rond teamorders. Ferrari, Michael Schumacher en Rubens Barrichello kwamen toen in een storm terecht...

Winstmarge

Allereerst deed Ferrari niets verkeerd volgens de reglementen. De Scuderia gaf Barrichello in de slotfase het bevel om Schumacher voorbij te laten, zodat de laatstgenoemde coureur zijn vijfde overwinning in zes races kon pakken. In het reglement stond niets over een verbod op teamorders en Ferrari maakte daar gretig gebruik van. Barrichello maakte er overigens wel een publiekelijk punt van door bij het uitkomen van de laatste bocht flink te vertragen.

De uiteindelijke winstmarge was slechts 0,182 seconde. Jean Todt en Ross Brawn, op dat moment de kopstukken van Ferrari, schoten meteen in de verdediging, terwijl Barrichello zijn best deed om een dapper gezicht op te zetten. Schumacher zag er nogal beduusd uit, waarschijnlijk omdat hij besefte dat de schaamteloze actie verkeerd was. Barrichello had de race eerlijk moeten winnen.

Nog voordat de cooldown lap voorbij was, waren bepaalde mensen in de paddock woedend en kwamen ze in opstand. Ron Dennis, teambaas van McLaren en zelf ook niet vies van een incidentele teamorder, verdedigde de actie echter. Op het podium zette Schumacher persoonlijk Barrichello op het hoogste treetje, al was dat redelijk voor de show. Ferrari moest vervolgens bij een speciale hoorzitting van de FIA verschijnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

De hoorzitting

Meer dan een maand later, Schumacher had zijn vijfde titel al bijna binnen, vond de hoorzitting plaats in Parijs. De FIA stelde vast dat Ferrari inderdaad geen regels had overtreden met de teamorder. Het enige waar ze iets aan konden doen, was dat Schumacher de podiumregels overtrad door Barrichello op het hoogste treetje te plaatsen en hem de trofee te overhandigen. Ferrari en de twee coureurs kregen een boete van één miljoen euro, waarvan 500.000 euro direct werd betaald én in drieën werd gedeeld.

In de zomer zette FIA-voorzitter Max Mosley een werkgroep op. Teamorders werden vanaf 2003 verboden. F1-teams zoeken echter altijd een maas in de wet en ook nu lukte dat weer glorieus. Teams begonnen in codetaal met de coureurs te praten. Pas tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2010 doken teamorders weer direct op. Rob Smedley, engineer van Massa, zei toen de beroemde woorden: "Fernando is faster than you."

Het team kreeg na die race een boete van 100.000 euro voor de overtreding, al besloot de FIA wel om het verbod op teamorders terug te draaien vanaf 2011. Oh, en wat Schumacher betreft, hij was het eens met de tactiek van Ferrari op Hockenheim in 2010, omdat hij vond dat de Scuderia moest doen wat nodig was om het coureurskampioenschap veilig te stellen. 

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen maakt zich geen zorgen: "Dit zegt niks voor Monaco"