Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Deze drie geniale uitvindingen van Newey hebben de F1 veranderd

Adrian Newey is al jarenlang een van de belangrijkste spelers op het gebied van Formule 1-engineering. RacingNews365 zet de de belangrijkste uitvindingen van de Brit op een rij. Innovaties die Newey zijn reputatie hebben opgeleverd als een van de grootste auto-ontwerpers in de geschiedenis van de Formule 1.

Om te begrijpen hoe goed Adrian Newey is en hoe extreem hoog zijn niveau van technische kennis in het huidige tijdperk van de Formule 1, is het goed om te kijken naar de weg die de Brit heeft bewandeld in de F1. Niet alleen om de winnende auto's die hij heeft ontworpen te analyseren, maar ook de innovaties die ze bevatten.

Newey's unieke eigenschap is dat hij een grote algemene kennis heeft van de eenzitter. Hij bekijkt het niet alleen op aerodynamisch niveau, maar heeft een diepgaande kennis van de mechanica als het gaat om transmissie en de ophanging. Het is geen toeval dat Newey zijn eerste successen in de F1 behaalde bij Williams, een gerenommeerd team waarin Newey, afkomstig uit March Leyton House, een tegenhanger vormde van de pragmatische aanpak van Patrick Head, die minder gewend was aan innovaties, maar uiterst capabel was in het ontwerpen van eenvoudige maar effectieve wagens.

Na een moeilijk jaar in 1991, waarin de Renault FW14 erg snel maar ongelooflijk kwetsbaar bleek te zijn, (het was de eerste Williams met een halfautomatische versnellingsbak), domineerde de zeer geavanceerde FW14B - door actieve vering te gebruiken waarmee hij een constante rijhoogte kon behouden en maximale downforce had. Het resultaat was dat Nigel Mansell het wereldkampioenschap van 1992 domineerde met negen overwinningen.

In detail werden de ophangingen gekenmerkt door hydraulische actuators boven op de pushrods, die de uitrekking van de cilinders lieten variëren door middel van elektromagnetische kleppen.

Actieve ophanging en vierwielbesturing

In 1993, toen de aerodynamische ontwikkeling doorging, was de Williams FW15 misschien wel de meest technisch geavanceerde F1-auto ooit gemaakt. In tegenstelling tot de vorige auto was de auto van 1993 vanaf het begin ontworpen voor actieve ophanging, waardoor Newey de aerodynamica kon verbeteren en de voorkant aanzienlijk kon verkleinen.

De auto was uitgerust met ABS en fly-by-wire (elektronisch gas), tractiecontrole en een tweerichtings telemetriesysteem. De actieve ophanging kon worden aangepast om de diffuser te laten wachten op het rechte stuk, een concept dat Newey vervolgens van 2018 tot 2021 nieuw leven inblies bij Red Bull.

In 1998 verhuisde Newey naar McLaren en daar creëerde hij de MP4-13, een bijzonder compacte wagen met een laag zwaartepunt. Newey had ook 'vierwielbesturing' geïntroduceerd met een asymmetrisch remsysteem (selectief remmen), waarbij een vierde pedaal aan de pedaalset werd toegevoegd dat alleen op de achterwielen werkte.

Vervolgens vertrok Newey in 2006 naar Red Bull en won in 2010 samen met Sebastian Vettel de eerste titel voor het team uit Milton Keynes. De RB7 won in 2011 dankzij een precieze keuze van Newey. Hij koos ervoor om het KERS-systeem, dat als onbetrouwbaar werd beschouwd, niet toe te passen, maar maakte in plaats daarvan gebruik van de uitlaten die door de diffuser bliezen, waardoor zeer veel downforce kon worden gegenereerd.

			© Photo4
	© Photo4

Het moderne tijdperk

Sinds 2019, met de overstap naar Honda-motoren, is Red Bull steeds competitiever geworden en vormde het een steeds grotere bedreiging voor het toen dominante Mercedes. De RB16B bracht de set-up naar het extreme concept dat Newey altijd als relevant heeft beschouwd in zijn eenzitters, sinds de uitlaten die de RB7 in 2011 onverslaanbaar maakten, werden verboden. De RB16B bleek uiterst effectief, vooral in hogesnelheidsbochten, met prestaties die de concurrentie niet kon evenaren.

Het laatste technische hoofdstuk gaat over de auto's met grondeffect, te beginnen met de RB18 van 2022, gevolgd door de RB19 en de huidige RB20. Drie auto's met een sterke conceptuele continuïteit die tot in de kleinste details zijn ontwikkeld. Alle drie vertegenwoordigen ze het referentiepunt wat betreft de configuratie van de vloer en de doorsnede van de sidepods.

De RB20 van dit seizoen voert dit laatste element tot het uiterste door dankzij de verpakking van het innovatieve koelsysteem, gerangschikt op vier afzonderlijke niveaus. Hoewel het een technisch meesterwerk is, gelooft Newey dat het nog verder kan worden geperfectioneerd.

Williams FW14B - 1992

Het door Newey ontworpen actieve ophangingssysteem maakte zijn debuut op deze auto (eerder werd in 1987 een minder geavanceerd systeem toegepast door Lotus) en markeerde een technologisch keerpunt (voordat ze eind 1993 door de FIA werden verboden) als het gaat om het beheren van voertuigdynamica gekoppeld aan aerodynamica.

Red Bull RB7 2011

De uitlaten, die aan de onderkant van de auto voor de achterwielen zijn geplaatst om de stroom naar de achterdiffuser te leiden, vormen het bijzondere en extreme kenmerk van de RB7, waarmee Vettel zijn tweede titel won.

Red Bull RB16B

Het was de auto die voorafging aan de uitdager van het ground-effect die in 2022 wordt geïntroduceerd. Verstappen behaalt met de RB16B zijn eerste wereldtitel, maar buiten het drama in Abu Dhabi hield hij in twee derde van het seizoen de Mercedes van Lewis Hamilton op veilige afstand. Het bewees een auto te zijn die wordt gekenmerkt door een belasting die wordt gegenereerd door de zeer hoge bodem, die niet te evenaren is in hogesnelheidsbochten.

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'