Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

F1-stand

  • 1 HAM 190
  • 2 BOT 135
  • 3 VER 110
VT1 vr 25 sep 10:00 11:30
VT2 vr 25 sep 14:00 15:30
VT3 za 26 sep 11:00 12:00
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 15:00 16:00
Race zo 15 nov 15:10 17:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 16:00 17:00
Race zo 06 dec 16:10 18:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

De grootste F1-schandalen: de teamorders van Ferrari in 2002

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in de wielrenwereld regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud.

Recentelijk ontstond er veel ophef over de teamorders van Ferrari tijdens de Grand Prix van Rusland. Het is echter niet de eerste keer dat het Italiaanse team in opspraak raakt vanwege teamorders. Ook in 2002 keek de Formule 1-wereld vreemd op, toen Ferrari de teamorders wel erg extreem maakte.

In de vierde editie van deze rubrieken schijnen we licht op een Formule 1-gebeurtenis die technisch gezien eigenlijk geen schandaal was, omdat hetgeen wat gebeurde volgens de regels gewoon toegestaan was. Na afloop van deze gebeurtenis werd er echter links en rechts schande gesproken over de acties en uiteindelijk resulteerde het stof dat Ferrari in 2002 onbedoeld liet opwaaien zelfs in een verandering van de Formule 1-regels.

De teamorders van Ferrari

We gaan zeventien jaar terug in de tijd naar de Grand Prix van Oostenrijk in 2002, die op zondag 12 mei werd verreden. Het was de zesde Grand Prix van een seizoen waarin Ferrari en vooral Michael Schumacher uiterst dominerend was. Van de eerste vijf races waren er al vier gewonnen door de Duitser, wiens broertje Ralf in de Williams-BMW beslag had weten te leggen op de andere Grand Prix.

Ferrari-coureur Rubens Barrichello had op zaterdag met overmacht de poleposition veroverd voor de Oostenrijkse GP en vertrok de race op zondag met Ralf en Michael in zijn kielzog. De Braziliaan ging voortvarend van start en reed vrijwel de gehele race aan de leiding, tot hij tijdens de laatste ronden te horen kreeg dat hij zijn teamgenoot, die tweede lag, voorbij moest laten gaan en de overwinning weg moest geven. Het Ferrari-team wilde in de strijd om het kampioenschap voor de coureurs geen risico nemen en de score van Schumacher, ook was zijn voorsprong al vroeg in het seizoen heel groot, maximaliseren.

En zo geschiedde, zij het duidelijk met tegenzin. Barrichello ging namelijk pas in de laatste honderd meter van de race op de rem staan, waardoor een verbaasde Schumacher de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam wist te schrijven. Het verschil tussen het duo was op de lijn uiteindelijk slechts 0,182 seconde. Toen het duo het podium samen met nummer drie Juan Puablo Montoya betrad, werd het uitgefloten door de aanwezige Formule 1-fans. Schumacher deed nog een poging om de gemoederen te bedaren door Barrichello op de bovenste trede te laten staan en zijn bokaal aan de Braziliaan te geven, maar toch was het het Duitse volkslied dat in Spielberg werd afgespeeld.

Tekst gaat verder onder de foto

In de nasleep van het Grand Prix-weekend werd het Ferrari-team zowel off- als online door fans verfoeid om hun keuze om teamorders toe te passen, ook al was het volgens de regels gewoon toegestaan. Wereldwijd werd er schande gesproken van de acties van Jean Todt en Ross Brawn, die destijds de eindverantwoordelijken waren bij het Italiaanse team. Zelfs de politiek in het thuisland van Barrichello mengde zich in de discussie, maar toch waren er ook partijen die wel begrip op konden brengen voor de actie van Ferrari.

Ondanks dat teamorders volgens de regels toegestaan waren, riep FIA vanwege alle ophef het Ferrari-team een maand later op het matje. De autosportfederatie concludeerde dat alles wat Ferrari tijdens de Grand Prix had gedaan niet tegen de regels inging, maar toch deelde het een straf van één miljoen dollar uit aan het team en haar coureurs. Waarom? Omdat het Ferrari-duo van plek was gewisseld op het podium en dat was in strijd met de regels.

Om beschamende vertoningen in de toekomst te voorkomen richtte de FIA na de hoorzitting een werkgroep op, die uit moest zoeken hoe de publieke opinie over de situatie was en of er in de toekomst veranderingen moesten worden aangebracht aan het regelboek. Na afloop van het 2002-seizoen presenteerde de werkgroep haar resultaat, aan de hand van welke werd besloten dat per ingang van het daaropvolgende seizoen teamorders verboden zouden zijn in de koningsklasse van de autosport.

Op die manier kreeg die onfortuinlijke beslissing midden in het seizoen 2002, dat overigens door de uiteindelijke wereldkampioen Michael Schumacher met een dominerend verschil van 67 punten (één overwinning was tien punten waard) winnend werd afgesloten, nog een lang staartje. Teamorders bleven tot en met 2010 verboden, maar omdat de regel volgens de FIA te lastig was om te controleren, zijn deze sinds 2011 gewoon weer toegestaan.

RN365 Nieuwsdossier De grootste Formule 1-schandalen

Lees hier alle voorgaande edities van de rubriek met de grootste Formule 1-schandalen.

3 reacties

    Exclusief Voormalig Ferrari-baas Domenicali wordt nieuwe F1-baas