Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

De meest bizarre transfers uit de Formule 1-geschiedenis

Door de jaren heen zorgden bizarre transfers voor een schokgolf in de Formule 1-wereld. Dat Lewis Hamilton naar Ferrari vertrekt in 2025, past in dat rijtje. RacingNews365 zet de gekste transfers op een rij.

Hamilton Vettel 2016
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de Formule 1 rijden allerlei typen coureurs. De één blijft zijn gehele carrière loyaal aan één team, de ander blijft maar wisselen. Het zorgt vaak voor een interessant Silly Season en dit jaar begon die stoelendans wel heel vroeg. Lewis Hamilton en Mercedes zorgden voor veel opschudding door aan te kondigen dat de Brit naar Ferrari gaat vertrekken in 2025. Hamiltons transfer hoort zo wel thuis in een illuster rijtje van bizarre transfers. Een overzicht.

Sebastian Vettel van Red Bull naar Ferrari

Sebastian Vettel domineerde de Formule 1 tussen 2010 en 2013. De Duitser werd vier keer op rij wereldkampioen bij Red Bull en leek zijn hele carrière bij het team uit Milton Keynes te gaan vertoeven. Waarom weggaan als het zo lekker gaat en de relatie zo sterk is?

2014 zou echter een omslagpunt zijn. Red Bull liep achter de feiten aan door een zwakke Renault-motor en Daniel Ricciardo, die Mark Webber verving, zou sterker presteren dan Vettel. De Australiër won drie Grands Prix, Vettel nul. Een pijnlijk verhaal, waarna Vettel toch verrassend naar het legendarische Ferrari vertrok. Het doel? De Scuderia weer aan de wereldtitel helpen. Het zou hem niet lukken, mede door eigen fouten en het ongekend dominante Mercedes.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Fernando Alonso

Achter de naam Fernando Alonso hoeft geeneens een specifieke move te staan. De Spanjaard heeft vaak genoeg voor schokkende transfers gezorgd. Dat begon in 2006 toen Alonso bekendmaakte dat hij naar McLaren zou verkassen. De timing was vreemd, want hij had net twee wereldtitels met Renault gewonnen. De overstap zou op een flop uitdraaien. Alonso lag in de clinch met Hamilton en teambaas Ron Dennis en keerde aan het eind van 2007 met de staart tussen de benen terug naar Renault.

Na twee magere jaren volgde de volgende schokgolf, want in 2010 ging Alonso bij Ferrari rijden. De Spanjaard had in een eerder stadium hetzelfde doel voor ogen als Vettel: wereldkampioen worden in de iconische rode overall. Het zou hem in vijf jaar niet lukken en de frustraties liepen zodanig op dat Alonso ervoor koos om in 2015 bij McLaren terug te keren.

McLaren lokte Alonso met het nieuwe Honda-project, dat op een enorme deceptie uitliep. De bolides vielen in de jaren met Alonso vaker stil dan dat ze reden, ook toen er in 2018 met Renault-motoren werd geracet. Alonso stopte aan het einde van dat jaar.

Maar het verhaal houdt daar nog niet op. Alonso ging in 2021 wéér voor Renault rijden, al heette dat team toen al Alpine. Het ging om een tweejarig contract en in 2022 leek het erop dat Alonso zijn contract zou gaan verlengen. Niets bleek minder waar te zijn. Alonso vertrok halsoverkop naar Aston Martin en liet Alpine vertwijfeld achter. Wanneer volgt de volgende transfer?

Lewis Hamilton van McLaren naar Mercedes

In de beginjaren van zijn Formule 1-carrière reed Hamilton voor McLaren. Het team schonk hem zijn eerste kans in de Formule 1 en Hamilton pakte in zijn tweede jaar al zijn eerste wereldtitel. Net als bij Vettel leek het op een onafscheidelijke combinatie, maar in 2012 besloot Hamilton om naar Mercedes te vertrekken. De Brit werd voor gek verklaard, want Mercedes bivakkeerde in het middenveld en pakte maar één zege tussen 2010 en 2012.

Hamilton had het echter goed gezien. McLaren zakte ver weg in 2013 en Mercedes begon de top te bestormen. Het eerste jaar was nog wat wiebelig, maar vanaf 2014 domineerde Mercedes door een raket van een V6-motor te bouwen. Hamilton won maar liefst zes wereldtitels tussen 2014 en 2020 en werd zo met Michael Schumacher de meest succesvolle coureur uit de geschiedenis als het om wereldtitels gaat. Heeft hij hetzelfde gezien bij Ferrari?

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© FIA Pool Image for Editorial Use
	© FIA Pool Image for Editorial Use

Soap rond Nigel Mansell

In de jaren '90 van de vorige eeuw ontstond er een hele soap rond Nigel Mansell. De Brit reed bij Williams in 1992 en werd wereldkampioen, maar moest ook nog onderhandelen over een nieuw contract. Renault, de motorleverancier, wilde echter een Fransman in de succesvolle auto hebben. Alain Prost keerde na een sabbatical terug in de koningsklasse en Mansell moest na heel wat gedoe gedwongen vertrekken. Teambaas Frank Williams kon zich namelijk niet twee grote salarissen permitteren.

Mansell ging in de CART IndyCar World Series rijden en werd meteen kampioen, waardoor hij de enige coureur in de geschiedenis is die op hetzelfde moment de titels in de F1 en de IndyCar in handen had. Zijn F1-carrière was echter nog niet voorbij. Ayrton Senna overleed op tragische wijze op Imola in 1994, waarna Mansell voor vier races werd teruggehaald. De Brit ging ervanuit dat hij in 1995 ook voor Williams zou rijden, maar het team koos uiteindelijk voor David Coulthard en Damon Hill.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Emerson Fittipaldi van McLaren naar Fittipaldi Automotive

Emerson Fittipaldi is één van de meest succesvolle coureurs uit de jaren '70. De Braziliaan won zijn eerste titel bij Lotus in 1972, waarna hij een paar jaar later naar McLaren vertrok. Met dat team zou hij hetzelfde kunstje herhalen in 1974. Fittipaldi zou eind 1975 echter voor een grote schok zorgen door aan te kondigen dat hij naar Fittipaldi Automotive vertrok.

Zijn broer Wilson had dat team, beter bekend als Copersucar, opgericht. Er kwamen veel reacties omdat niemand echt begreep waarom Fittipaldi zo gokte. De overstap zou ook niet succesvol verlopen. Fittipaldi reed vijf seizoenen voor het team, maar zou uiteindelijk geen enkele zege boeken. In 1982 viel het doek voor het team.

Andere transfers?

Uiteraard waren er nog veel meer grote transfers in het verleden. Michael Schumacher en Alain Prost gingen naar Ferrari, Senna koos voor Williams, Max Verstappen ging in een vroeg stadium naar Red Bull en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch zaten die transfers er een beetje aan te komen en waren ze daarom niet zo schokkend. Gelukkig hebben we altijd Hamilton en Alonso nog om voor opschudding te zorgen...

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"