Controverse. De Formule 1 staat er vaak bol van. Denk aan crashgate, liegate of spygate. In het verleden vonden er vaak genoeg gebeurtenissen plaats die de Formule 1-fans wereldwijd dagen-, weken-, zo niet maandenlang bezig hielden. Ook de afgelopen tien seizoenen waren er genoeg controversiële beslissingen, zowel op als naast de baan, die het nogmaals belichten waard zijn.
'Fernando is faster than you'
Een van de meest fameuze teamorders in de geschiedenis van de sport, en dat in de tijd dat teamorders nog ten strengste verboden waren. Felipe Massa reed in 2010 namens Ferrari aan de leiding van de Grand Prix van Duitsland toen hij de woorden hoorde waar hij mogelijk nog steeds van wakker schrikt. "Fernando is faster you, can you confirm you understood that message?", zo klonk het uit de mond van Massa's race-engineer Rob Smedley, waarmee hij de Braziliaan instrueerde om zijn teamgenoot Fernando Alonso voorbij te laten gaan, terwijl dat eigenlijk dus verboden was. Feit was dat er nog veelvuldig gebruik van werd gemaakt, zij het in gecodeerde radioberichten, zoals deze er één van was. Ferrari kreeg weliswaar een boete van één ton aan de broek, maar wat betreft het eindresultaat van de race veranderde er niks. Alonso won, Massa werd tweede. Vanaf 2011 waren teamorders vervolgens weer toegestaan, omdat het onmogelijk was om te controleren voor de FIA of er teamorders werden uitgedeeld.
De afgelasting van de GP van Bahrein in 2011
Op 13 maart 2011 stond de Grand Prix van Bahrein op het programma. De openingsrace van het seizoen werd echter uitgesteld vanwege de politieke onrust die er op dat moment heerste in het land, die tezamen ging met de Arabische Lente. Dat was een golf van opstanden, protesten en revoluties in de Arabische wereld. Ook in Bahrein laaide de onrust op, waarna de race werd verplaatst naar 30 oktober, maar dat leverde veel boze gezichten op buiten de Formule 1-wereld, omdat de politieke onrust, weliswaar verminderd, maar nog niet over was. In 2012 ging de race echter wel door, maar ook dit leverde veel gefronste wenkbrauwen op in de Formule 1-paddock. Mensenrechtenactivisten riepen de Formule 1-teams op om de race te boycotten, maar uiteindelijk werd een week voor de Grand Prix, die op 22 april plaatsvond, duidelijk dat het raceweekend gewoon door ging.
De schorsing van Grosjean
Na een megacrash tijdens de Belgische Grand Prix van 2012, die werd aangesticht door Romain Grosjean, kreeg de Fransman een schorsing van een wedstrijd opgelegd. Door vele coureurs in de Formule 1-paddock werd de toenmalig Lotus-coureur hard aangepakt en Formule 1-onwaardig bevonden. Door de jaren heen verloor hij deze wilde haren enigszins, al zit de Fransman soms nog met zichzelf in de knoei.
Multi 21, Seb. Multi 21.
Een furieuze Mark Webber sprak deze woorden met een strenge blik tegen zijn jonge teamgenoot Sebastian Vettel na afloop van de Maleisische Grand Prix van 2013. Tijdens de race, op het moment dat Webber eerste en Vettel tweede reed, kreeg Vettel het radiobericht te horen: Multi-Map 21. Het hield in dat Vettel op zijn plaats moest blijven en zijn banden en motor moest sparen en de aanval op zijn Australische teamgenoot niet mocht openen. De jonge, gedreven Duitser negeerde de orders en na een enerverend en tenenkrommend spannend gevecht was het uiteindelijk Vettel die als winnaar uit de strijd kwam. Het was funest voor de relatie tussen de twee Red Bull-coureurs, die gedurende de periode als teamgenoten daarna nooit meer hetzelfde was.
Het racedebuut van een pas 17-jarige jongen
Hoe jong is hij? 17? Vele monden binnen de Formule 1-paddock vielen open van verbazing toen Max Verstappen in 2015 zijn Formule 1-racedebuut maakte. Velen twijfelden aan de capaciteiten van de Nederlander. Ze vonden hem nog veel te jong om al zo vroeg in zijn carrière in een F1-wagen te stappen, maar de Toro Rosso-coureur wist iedereen de mond te snoeren en maakte grote indruk in zijn debuutjaar. De rest is natuurlijk geschiedenis. Bovendien zag de FIA zich genoodzaakt om na alle ophef de regels aan te passen. Waarschijnlijk zullen we nooit meer een 17-jarige jongeman in de Formule 1 zien, aangezien een coureur tegenwoordig minimaal 18 jaren jong moet zijn als hij in de Formule 1 wil rijden.
Het kwalificatiedebacle van 2016
Het nieuwe kwalificatieformat verdween net zo snel als het gekomen was. Het elimination qualifying format , dat in 2016 werd ingevoerd, liep uit op een complete flop. De drie kwalificatiesessies zoals we die vandaag de dag kennen, bleven aanwezig. In plaats van de 18 (Q1), 15 (Q2), en 12 (Q3) minuten werden de lengtes van de sessies 16, 15 en 14 minuten, waar bovendien een wel heel bijzonder slecht smakend sausje overheen werd gegoten. Met nog negen minuten op de klok in Q1 werd namelijk de langzaamste coureur van het stel (in 2016 waren dat er 22) al 'geëlimineerd', waarna elke anderhalve minuut de volgende langzaamste afviel, totdat er aan het einde van Q1 nog 15 coureurs over waren. In Q2 viel nummer vijftien na negen minuten af, waarna zich hetzelfde ritueel voordeed als in Q1, totdat er acht coureurs over waren die door naar Q3 mochten. Q3 verliep op vergelijkbare wijze, en met nog anderhalve minuut op de klok waren er daardoor op papier nog twee coureurs over, die het in de strijd om de poleposition vervolgens tegen elkaar op moesten nemen. Na twee Grands Prix-weekenden en twee doodsaaie kwalificatiesessies ging het format alweer de prullenbak in en herintroduceerde de FIA met de staart tussen de benen weer het oude format, dat we vandaag de dag nog steeds kennen.
De Halo
Hij werd door vrijwel iedereen in de Formule 1-paddock en ook door alle fans uitgekotst: de Halo, die in 2018 zijn intrede deed in de sport. Het was een nieuwe vorm van bescherming tegen rondvliegende brokstukken, die bovenop de cockpit gemonteerd is. Na de dodelijke crash van Jules Bianchi opteerde de FIA ervoor deze in te voeren. Twee seizoenen later is vrijwel iedereen er ook alweer aan gewend, maar op het moment dat bekend werd dat de halo zou worden ingevoerd, schreeuwde iedereen moord en brand. Tot op de dag van vandaag heeft de Halo echter meermaals zijn waarde bewezen, met als ultieme voorbeeld de crash van Alonso in Spa, 2018, die over de auto van Sauber-coureur Charles Leclerc werd gelanceerd en over de Halo van de Monegask schraapte.
De straf voor Vettel in Canada
Tijdens de Grand Prix van Canada, in 2019, vielen de monden van de Formule 1-fans niet voor het eerst dit decennium open van verbazing. Vettel maakte in leidende positie een fout, schoot rechtdoor bij een chicane, en kwam via het gras terug de baan op, precies in het pad van Hamilton, die in tweede positie lag. Het leek alsof de Duitser vrij weinig anders had kunnen doen, maar toch kreeg hij een straf van vijf seconden, waardoor het gevecht tussen viervoudig wereldkampioen Vettel en destijds nog vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton als een nachtkaars uitging. De ophef die er uiteindelijk ontstond, en de prachtige beelden van een furieuze Vettel die de fans er gratis bijkregen, zorgde zo lijkt het uiteindelijk wel voor een verandering. Na die desbetreffende race leken de stewards iets milder te zijn in hun straffen en de coureurs meer te laten racen.
Het uitblijven van het definitieve race-resultaat
Dit decennium maakten de stewards er soms een potje van als het aankwam op time-management. Afgelopen seizoen bracht hiervan twee voorbeelden van. Zowel in Oostenrijk als in Brazilië stond de definitieve uitslag van de race pas uren na de wedstrijd. Daardoor leefde Verstappen in Spielberg in ongewis over zijn eerste overwinning van het seizoen en miste Carlos Sainz de podiumceremonie in Brazilië.
De 'illegale' Ferrari-motor
Dit seizoen was er enorm veel te doen over de krachtbron van Ferrari. Na de zomerstop leek deze plots onnavolgbaar snel, waarna de geruchten de kop opdeden dat er iets niet helemaal in de haak zou zijn met de Italiaanse motor. In de weken rond de Grand Prix van de Verenigde Staten kwam de FIA met enkele zogeheten technical directives omtrent de regels van de motor. Na deze regelverduidelijking leek de Ferrar-motor plots trager dan voorheen, maar illegaal werd de motor nooit bevonden. De Italianen gaven de schuld van het plotselinge verlies van rechtelijnsnelheid aan het toevoegen van meer downforce.
Meest gelezen