Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Double Dutch: Toen Albers en Doornbos tot elkaar veroordeeld werden

In 2023 mogen we als Nederlandse fans genieten van het feit dat er twee Nederlanders op de Formule 1-grid staat. Nog niet zo heel lang geleden (2005) was dat ook al eens zo. Toen reden Christijan Albers en Robert Doornbos zelfs voor hetzelfde team.

Als we in een interview met voormalig Minardi-teambaas Paul Stoddart aangeven dat hij toch wel met grote namen heeft mogen werken, denk daarbij aan mannen als Fernando Alonso, Mark Webber en Jos Verstappen, vult hij zelf dat rijtje verder aan. "Vergeet ook de anderen niet. We hadden bijvoorbeeld ook Double Dutch met Christijan (Albers, red.) en Robert (Doornbos, red.). Ik heb geluk gehad met vijf hele mooie jaren. Het waren zware, maar mooie jaren." Overigens, Minardi verdween na 2005 uit de Formule 1, omdat het werd overgenomen door Red Bull, maar Doornbos keerde terug bij het team toen hij in 2007 uiterst succesvol namens Minardi Team USA deelnam aan de ChampCar Series. Veel Nederlands inbreng dus in de renstal van Paul Stoddart, zeker dus toen Albers en Doornbos teamgenoten waren. Dat was overigens niet vanaf het begin van het seizoen zo. Pas halverwege het seizoen kwam Doornbos bij het team om Patrick Friesacher daar te vervangen. Al snel werd duidelijk dat de twee coureurs niet dezelfde bloedgroep hadden. Albers was de wat meer bedeesde coureur die bij het keurige Mercedes vandaan kwam, terwijl Doornbos gerust een spring-in-'t-veld - Red Bull-teambaas Christian Horner noemde hem ooit een 'volwassen kind' - kon worden genoemd.

Doorbos had talent, zoveel was wel duidelijk, zeker toen hij later ook in de ChampCar ging winnen en soms gingen de twee Nederlanders redelijk gelijk op met elkaar, al was over het algemeen Albers vaak de snellere. Er is later veel gezegd en geschreven over de relatie tussen de twee, waarbij Albers aangaf geen problemen te hebben met Doornbos, maar wel met zijn manier van werken. Of beter gezegd, aan zijn gebrek daarin. Albers schetste een beeld van een coureur die nauwelijks op een constructieve manier bij het team betrokken was en liever met zijn hoofd op camera verscheen. Later riep het kamp Doornbos dat Albers zich met dat soort uitspraken negatief over Doornbos had uitgelaten. Punten werden overigens door beide coureurs in hun gezamenlijke tijd niet gescoord. Minardi was, zeker in die laatste jaren, geen puntenkandidaat, te meer omdat in die tijd enkel de top acht punten kreeg. Albers scoorde dat jaar wel punten in Indianapolis, toen er maar zes coureurs aan het vertrek stonden, omdat Michelin als bandenleverancier de veiligheid van de banden niet kon garanderen in de kombocht. Double Dutch werd weer uiteen getrokken toen in 2006 Doornbos derde rijder bij Red Bull werd en zich enkel in vrije trainingen op het asfalt meldde, terwijl Albers onderdak vond bij Midland F1, het voormalige Jordan-team. Toch zouden ze nog drie keer samen op de startgrid staan. Eind dat jaar werd Doornbos naar voren geschoven om de laatste drie races het stoeltjes van Christian Klien over te nemen. Ook nu werden er geen punten gescoord. Sindsdien hebben we 17 jaar moeten wachten op een nieuwe editie van Double Dutch, nieuw leven ingeblazen door Max Verstappen en Nyck de Vries.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training