Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
bel België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Ferrari maakt zichzelf te schande

Ferrari, het bekendste automerk ter wereld. Het steigerende paard staat symbool voor de Italiaanse sportwagens en nagenoeg ieder mannenhart gaat er sneller van kloppen. Zo populair en succesvol als de straatauto’s het laatste decennia zijn, zo belabberd presteert het Formule 1-team.

Voordat ik mijn digitale brievenbus dicht moet timmeren vanwege fanmails van de tifosi – ik draag Ferrari een warm hart toe. De scharlaken bolides hadden in het verleden iets magisch. Namen als Gilles Villeneuve, Niki Lauda, Alain Prost en Michael Schumacher die in de Ferrari’s reden. Het zijn vervlogen tijden, die soms geromantiseerd werden.

Ferrari, het is een magisch merk en team. Iedere coureur droomt ervan om ooit in zijn carrière voor de Italiaanse renstal te rijden, maar die droom is vaak gebaseerd op de mythe uit het verleden. Zo toonaangevend en avontuurlijk als Ferrari ooit was, zo chaotisch en teleurstellend presteerde het de afgelopen jaren. Kosten nog moeite werden gespaard om coureurs als Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en Sebastian Vettel een winnende auto te bezorgen.

De beste coureurs reden vaak in Italiaanse dienst, maar slaagden zelden. Niet omdat ze het racen verleerd waren, maar wel omdat ze belandden in een Italiaanse slangenkuil waarin politiek een grote rol speelt en er altijd wel een machtsstrijd aan de gang is. Nee, bij Ferrari zal het er nooit enkele seizoenen rustig aan toe gaan, jaren waarin het echt kan bouwen aan haar organisatie. Alles moet NU gebeuren en als er NU niet gewonnen wordt, rollen er morgen al koppen.

Dit seizoen verkeerde Ferrari al vanaf de wintertests in een euforische stemming, wat op Albert Park al plaatsmaakte voor paniek! Ferrari domineerde de testdagen, maar eindigde niet eens op het podium in de seizoensopener. Daarbij kwam ook nog dat kopman Sebastian Vettel met problemen kampte in de race en Charles Leclerc opdracht kreeg om hem niet aan te vallen.

			© Ferrari
	© Ferrari

De jonge coureur ontwikkelde zichzelf razendsnel met het nodige vallen en opstaan, en wist Vettel steeds vaker uit te dagen. Een probleem waar de teamleiding zich geen raad mee wist en nog altijd niet weet. Is Vettel de kopman? Is er wel een kopman? Het gevolg van het uitblijven van duidelijke keuzes zorgt ervoor dat de jonge Leclerc zichzelf gedraagt zoals hij zich wil gedragen: ambitieus, maar hij doet graag wat hij zelf wil. Als een voetballer die zijn teamgenoot een gele kaart aan probeert te naaien, zo opereerde hij in de kwalificatie voor de Italiaanse Grand Prix en in de straten van Singapore.

Leclerc naaide Vettel een oor aan door hem op Monza geen slipstream te geven tijdens de kwalificatie, iets dat wel was afgesproken, en zo naar de pole reed. Vettel boos, Leclerc lachte in zijn vuistje en deed voor de camera’s alsof zijn neus bloedde. In Singapore wist Vettel door een undercut, én twee razendsnelle ronden, voor zijn jonge teamgenoot op de baan terug te keren. In het vervolg controleerde hij de race en was hij sneller dan Leclerc. Zege voor de Duitser, krokodillentranen bij Leclerc, die de halve race mekkerde over de boordradio.

Het machtige Ferrari stond in haar hemd, doordat de hele wereld kon genieten van de problemen tussen beide coureurs. Een race later, in Rusland, pakte Vettel op fraaie wijze de leiding bij de start. Vanaf de derde plaats stoof hij voorbij Lewis Hamilton en Leclerc om de race eenvoudig te controleren. Maar nee, de teamleiding van Ferrari vond dat hij zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan. Vettel weigerde, waarop Ferrari de leider van de race (ja, de leider!!) opofferde en vier ronden langer door liet rijden op versleten banden, om zo achter Leclerc op de baan te komen.

Schande! Walgelijk! Het was hét moment waarop mijn zondagmiddag echt vergald was, ware het niet dat karma op de loer lag. Leclerc won de Russische Grand Prix niet dankzij een virtual safety car-periode, veroorzaakt door de stilvallende Vettel. Ironisch! Plots reden er twee Mercedessen aan de leiding van de Grand Prix. Waar twee honden vechten om een been, loopt de derde er mee heen!

			© Ferrari
	© Ferrari

De teamleiding van Ferrari moet zich schamen voor het totale gebrek aan leiderschap en autoriteit. Het bekendste en populairste team ter wereld staat race na race in haar hemd. Opvallend daarbij is dat het Vettel is die vaak geslachtofferd wordt en zichtbaar ontevreden is over de werkwijze van Ferrari. Wat was nu het echte probleem in Rusland als hij de race had gewonnen, niets toch? Hij had gewoon eerlijk de leiding gepakt en met speels gemak een voorsprong van vier seconden opgebouwd.

De snelste man had dan gewonnen en zo hoort het ook te gaan in de Formule 1. Het is echter wel duidelijk dat Ferrari alles op alles zet om Leclerc te vriend te houden. Mijn voorspelling is dat de Monegask veel van zijn opgebouwde krediet gaat verliezen met zijn gemekker over de boordradio.

Wat zou het toch geweldig zijn als Ferrari beide coureurs vrij laat racen. Dat maakt de Formule 1 in een klap weer een stuk leuker. Daarvoor heeft het team wel een echte leider nodig, iemand die het boegbeeld van Ferrari wordt en past bij de status van het grootste automerk ter wereld. Maar ja, leiderschap en Italianen… komt dat ooit goed?

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met Tim Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel.

12 reacties

    x