De crash van Franco Colapinto zorgde voor wat vertraging met de start van Q2, maar dat werd verlengd door een verzoek van Haas aan de FIA. Het ging allemaal om de laatste snelle ronde van Oliver Bearman, die net op het randje van de rode vlag werd afgerond. Het tijdwaarnemingssysteem stelde dat Bearman net te laat over de streep kwam, maar daar was Haas het niet mee eens. Zij vroegen de wedstrijdleiding dan ook te kijken naar het incident, waardoor de start van Q2 voor langere tijd werd uitgesteld.
Uiteindelijk werd er niets met het verzoek gedaan. De FIA legt in een statement uit hoe dat zit. "Wat de situatie omtrent Oliver Bearman in Q1 betreft: de rode vlag was vanaf 16:32.17.6 uur van kracht. Bearman kwam om 16:32.209 over de streep terwijl het afbreeksignaal/de rode vlag al zichtbaar was op het starthek (op de borden die boven start/finish hangen, red.)."
"Q2 werd uitgesteld om de stewards voldoende tijd te geven de juiste experts te benaderen, om zo de data op de juiste manier te analyseren en zichzelf tevreden te stellen over de validiteit van het tijdwaarnemingssysteem. Daarom was het juist om de sessie voort te zetten. Het voornaamste doel was om vast te stellen of Bearman zijn ronde wel of niet had voltooid voor het vallen van de rode vlag, of dat de ronde moest worden afgekeurd, zodat de juiste coureurs door zouden gaan naar Q2."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!