Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA denkt na over Formule 1-auto's met vierwielaandrijving

In 2022 gaan de technische regels in de Formule 1 op de schop. Toch is men bij de FIA zelfs al druk bezig met 2025. Ook dan zullen er weer grote veranderingen worden doorgevoerd. Momenteel zit met nog in de verkennende fase, maar er liggen al een aantal interessante vraagstukken op tafel.

Verstappen Bahrein 2021 Start
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Namens de FIA is Nikolas Tombazis, technisch directeur van de single seater afdeling en een van de hoofdverantwoordelijken voor de weg die de de Formule 1 in de toekomst in zal slaan. Tegenover RacingNews365 vertelt hij wat op dit moment de plannen en vooruitzichten zijn voor 2025. Logischerwijs is het de belangrijkste opgave om ook in de toekomst voor spectaculaire races te zorgen.

"Onze grootste uitdaging voor de volgende generatie Formule 1-wagens is om het racen spannend te houden, maar tegelijkertijd een grote stap te maken op het gebied van duurzaamheid. We willen volledig CO2-neutraal gaan opereren en daarom willen we honderd procent duurzame brandstof gebruiken. Wij zijn namelijk van mening dat brandstoffen ook de komende tijd een grote rol zullen gaan spelen in de wereld van mobiliteit."

"Natuurlijk zal dat in een duurzame vorm gebeuren", vervolgt hij. "De wereld beweegt zich meer richting een hybride situatie en dat beeld moet ook de Formule 1 uitstralen. We willen een leidende rol in spelen op dit vlak en met de volgende generatie motoren willen we een grote sprong voorwaarts maken op dat gebied", legt Tombazis uit. Dat wordt een uitdaging, omdat de nieuwe motoren tegelijkertijd ook goedkoper moeten worden dan de huidige geldslurpende hybride motoren.

"De nieuwe motoren moeten op elk mogelijke manier efficiënter worden, waardoor de kosten tegelijkertijd lager moeten uitvallen en het een duurzaam business model is voor de teams. Tegelijkertijd moet het racen spannend, en de passie bewaard blijven. Als je al die uitdagingen naast elkaar legt, dan is er echter geen perfecte oplossing waarmee we al die wensen makkelijk in kunnen willigen", oordeelt de Griek.

Het wordt dan ook een hele uitdaging om het perfect motorrecept te vinden voor 2025 en verder. "We zijn nu in beraad op welk vlak we water bij de wijn moeten doen. We sluiten geen enkele technologie uit en we hebben ook nog geen weg waarvan we zeker weten dat we deze in zullen slaan. Het doel is om deze zomer een goed idee te hebben over de specificaties van de nieuwe motor. In 2022 willen we vervolgens een volledige definitie hebben van de nieuwe auto voor 2025."

Ook de teams en de Formule 1 zijn natuurlijk betrokken bij alle gesprekken. Enkele fundamentele vragen zijn momenteel nog onbeantwoord. "Dit is volgens ons het juiste moment om constructieve discussies te voeren met de Formule 1, de teams, de motor- en de brandstofleveranciers. Er zijn in dit proces nog enkele grote knopen om door te hakken over de nieuwe auto."

"Bijvoorbeeld of we kiezen voor twee- of vierwielaandrijving en of we actieve aerodynamica willen", legt hij uit. "Door nu deze gesprekken al te voeren zal de situatie er veel beter uit zien zodra de regels zijn opgesteld en er een begin wordt gemaakt met de ontwikkeling voor 2025", aldus de technische man van de FIA.

Vierwielaandrijving is iets wat ook overwogen wordt, maar Gilles Simon, die ten tijde van zijn interview met deze website namens de FIA verantwoordelijk was voor de motoren, benadrukt wel dat het een lastige zaak zal worden. "Dit idee ligt ook op tafel. Natuurlijk is een auto met 4WD erg efficiënt als het aankomt op het terugwinnen van energie, maar het voegt wel complexiteit toe."

"We moeten het evalueren, of het de juiste kant is die de sport op wil gaan. We moeten nadenken over een compleet nieuwe wagen, want we hebben het momenteel misschien wel veel over een nieuwe motor, er komt ook een nieuwe auto in 2025. Het is nog vroeg in het proces en we houden nog vele opties open. Samen met de F1, de teams en de motorleveranciers zullen we bepalen welke weg we uiteindelijk inslaan."

Het zou een unicum zijn, want nog nooit kende de koningsklasse van de autosport auto's met vierwielaandrijving.

Ook interessant:

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

23 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023