Namens de FIA is Nikolas Tombazis, technisch directeur van de single seater afdeling en een van de hoofdverantwoordelijken voor de weg die de de Formule 1 in de toekomst in zal slaan. Tegenover RacingNews365 vertelt hij wat op dit moment de plannen en vooruitzichten zijn voor 2025. Logischerwijs is het de belangrijkste opgave om ook in de toekomst voor spectaculaire races te zorgen. "Onze grootste uitdaging voor de volgende generatie Formule 1-wagens is om het racen spannend te houden, maar tegelijkertijd een grote stap te maken op het gebied van duurzaamheid. We willen volledig CO2-neutraal gaan opereren en daarom willen we honderd procent duurzame brandstof gebruiken. Wij zijn namelijk van mening dat brandstoffen ook de komende tijd een grote rol zullen gaan spelen in de wereld van mobiliteit." "Natuurlijk zal dat in een duurzame vorm gebeuren", vervolgt hij. "De wereld beweegt zich meer richting een hybride situatie en dat beeld moet ook de Formule 1 uitstralen. We willen een leidende rol in spelen op dit vlak en met de volgende generatie motoren willen we een grote sprong voorwaarts maken op dat gebied", legt Tombazis uit. Dat wordt een uitdaging, omdat de nieuwe motoren tegelijkertijd ook goedkoper moeten worden dan de huidige geldslurpende hybride motoren. "De nieuwe motoren moeten op elk mogelijke manier efficiënter worden, waardoor de kosten tegelijkertijd lager moeten uitvallen en het een duurzaam business model is voor de teams. Tegelijkertijd moet het racen spannend, en de passie bewaard blijven. Als je al die uitdagingen naast elkaar legt, dan is er echter geen perfecte oplossing waarmee we al die wensen makkelijk in kunnen willigen", oordeelt de Griek. Het wordt dan ook een hele uitdaging om het perfect motorrecept te vinden voor 2025 en verder. "We zijn nu in beraad op welk vlak we water bij de wijn moeten doen. We sluiten geen enkele technologie uit en we hebben ook nog geen weg waarvan we zeker weten dat we deze in zullen slaan. Het doel is om deze zomer een goed idee te hebben over de specificaties van de nieuwe motor. In 2022 willen we vervolgens een volledige definitie hebben van de nieuwe auto voor 2025." Ook de teams en de Formule 1 zijn natuurlijk betrokken bij alle gesprekken. Enkele fundamentele vragen zijn momenteel nog onbeantwoord. "Dit is volgens ons het juiste moment om constructieve discussies te voeren met de Formule 1, de teams, de motor- en de brandstofleveranciers. Er zijn in dit proces nog enkele grote knopen om door te hakken over de nieuwe auto." "Bijvoorbeeld of we kiezen voor twee- of vierwielaandrijving en of we actieve aerodynamica willen", legt hij uit. "Door nu deze gesprekken al te voeren zal de situatie er veel beter uit zien zodra de regels zijn opgesteld en er een begin wordt gemaakt met de ontwikkeling voor 2025", aldus de technische man van de FIA. Vierwielaandrijving is iets wat ook overwogen wordt, maar Gilles Simon, die ten tijde van zijn interview met deze website namens de FIA verantwoordelijk was voor de motoren, benadrukt wel dat het een lastige zaak zal worden. "Dit idee ligt ook op tafel. Natuurlijk is een auto met 4WD erg efficiënt als het aankomt op het terugwinnen van energie, maar het voegt wel complexiteit toe." "We moeten het evalueren, of het de juiste kant is die de sport op wil gaan. We moeten nadenken over een compleet nieuwe wagen, want we hebben het momenteel misschien wel veel over een nieuwe motor, er komt ook een nieuwe auto in 2025. Het is nog vroeg in het proces en we houden nog vele opties open. Samen met de F1, de teams en de motorleveranciers zullen we bepalen welke weg we uiteindelijk inslaan." Het zou een unicum zijn, want nog nooit kende de koningsklasse van de autosport auto's met vierwielaandrijving.
Meest gelezen