Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

FIA denkt na over Formule 1-auto's met vierwielaandrijving

In 2022 gaan de technische regels in de Formule 1 op de schop. Toch is men bij de FIA zelfs al druk bezig met 2025. Ook dan zullen er weer grote veranderingen worden doorgevoerd. Momenteel zit met nog in de verkennende fase, maar er liggen al een aantal interessante vraagstukken op tafel.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Namens de FIA is Nikolas Tombazis, technisch directeur van de single seater afdeling en een van de hoofdverantwoordelijken voor de weg die de de Formule 1 in de toekomst in zal slaan. Tegenover RacingNews365 vertelt hij wat op dit moment de plannen en vooruitzichten zijn voor 2025. Logischerwijs is het de belangrijkste opgave om ook in de toekomst voor spectaculaire races te zorgen.

"Onze grootste uitdaging voor de volgende generatie Formule 1-wagens is om het racen spannend te houden, maar tegelijkertijd een grote stap te maken op het gebied van duurzaamheid. We willen volledig CO2-neutraal gaan opereren en daarom willen we honderd procent duurzame brandstof gebruiken. Wij zijn namelijk van mening dat brandstoffen ook de komende tijd een grote rol zullen gaan spelen in de wereld van mobiliteit."

"Natuurlijk zal dat in een duurzame vorm gebeuren", vervolgt hij. "De wereld beweegt zich meer richting een hybride situatie en dat beeld moet ook de Formule 1 uitstralen. We willen een leidende rol in spelen op dit vlak en met de volgende generatie motoren willen we een grote sprong voorwaarts maken op dat gebied", legt Tombazis uit. Dat wordt een uitdaging, omdat de nieuwe motoren tegelijkertijd ook goedkoper moeten worden dan de huidige geldslurpende hybride motoren.

"De nieuwe motoren moeten op elk mogelijke manier efficiënter worden, waardoor de kosten tegelijkertijd lager moeten uitvallen en het een duurzaam business model is voor de teams. Tegelijkertijd moet het racen spannend, en de passie bewaard blijven. Als je al die uitdagingen naast elkaar legt, dan is er echter geen perfecte oplossing waarmee we al die wensen makkelijk in kunnen willigen", oordeelt de Griek.

Het wordt dan ook een hele uitdaging om het perfect motorrecept te vinden voor 2025 en verder. "We zijn nu in beraad op welk vlak we water bij de wijn moeten doen. We sluiten geen enkele technologie uit en we hebben ook nog geen weg waarvan we zeker weten dat we deze in zullen slaan. Het doel is om deze zomer een goed idee te hebben over de specificaties van de nieuwe motor. In 2022 willen we vervolgens een volledige definitie hebben van de nieuwe auto voor 2025."

Ook de teams en de Formule 1 zijn natuurlijk betrokken bij alle gesprekken. Enkele fundamentele vragen zijn momenteel nog onbeantwoord. "Dit is volgens ons het juiste moment om constructieve discussies te voeren met de Formule 1, de teams, de motor- en de brandstofleveranciers. Er zijn in dit proces nog enkele grote knopen om door te hakken over de nieuwe auto."

"Bijvoorbeeld of we kiezen voor twee- of vierwielaandrijving en of we actieve aerodynamica willen", legt hij uit. "Door nu deze gesprekken al te voeren zal de situatie er veel beter uit zien zodra de regels zijn opgesteld en er een begin wordt gemaakt met de ontwikkeling voor 2025", aldus de technische man van de FIA.

Vierwielaandrijving is iets wat ook overwogen wordt, maar Gilles Simon, die ten tijde van zijn interview met deze website namens de FIA verantwoordelijk was voor de motoren, benadrukt wel dat het een lastige zaak zal worden. "Dit idee ligt ook op tafel. Natuurlijk is een auto met 4WD erg efficiënt als het aankomt op het terugwinnen van energie, maar het voegt wel complexiteit toe."

"We moeten het evalueren, of het de juiste kant is die de sport op wil gaan. We moeten nadenken over een compleet nieuwe wagen, want we hebben het momenteel misschien wel veel over een nieuwe motor, er komt ook een nieuwe auto in 2025. Het is nog vroeg in het proces en we houden nog vele opties open. Samen met de F1, de teams en de motorleveranciers zullen we bepalen welke weg we uiteindelijk inslaan."

Het zou een unicum zijn, want nog nooit kende de koningsklasse van de autosport auto's met vierwielaandrijving.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

23 reacties

    x
    Interview Gasly wuift woorden Marko over snellere Verstappen weg: "Er is maar één conclusie"