Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

FIA-kopstuk komt terug op doemscenario Verstappen: "Een beetje voorbarig"

Tijdens het FIA gala eerder in december was het technisch FIA-kopstuk Nikolas Tombazis die inging op de nieuwe Formule 1-bolides voor 2026, mét bijbehorende nieuwe motoren. Motoren waar Max Verstappen best al iets op aan te merken had.

Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Toen De FIA in grote lijnen de motorreglementen afkondigde voor 2026, waarbij het vermogen gelijkmatig verdeeld wordt over zowel de verbrandingsmotor als hybridesystemen was Red Bull (en ongetwijfeld ook andere teams) er als de kippen bij om simulaties uit te voeren met die nieuwe data.

Men kwam tot de conclusie dat men op de rechte stukken van het gas moest gaan om de hybridesystem tijdig bij te laden voor het meest efficiënte resultaat. Als dat daadwerkelijk de uitkomst zou zijn van de nieuwe regels, zou dat alarmerend zijn geweest, maar tijdens het FIA gala gaf het technische kopstuk van de FIA, Nikolas Tombazis, ten overstaan van onder andere RacingNews365 nog maar eens aan dat men die alarmbellen erg voorbarig luidde.

"Laat ik het volgende thema aansnijden. Al vroeg in het seizoen waren er al wat opmerkingen van F1-teambazen- en coureurs die aangaven dat de nieuwe motoren voor wat betreft toppsnelheden suboptimale resultaten zouden boeken. Die opmerkingen waren waarschijnlijk aan de voorbarige kant", aldus de Griek.

"We hadden toen onze berekeningen met betrekking tot de energie-output nog niet helemaal rond. De ICE (internal combustion engine - verbrandingsmotor) schroeven we terug van een vermogen dat gelijk staat aan 550 à 560 kilowatt naar 400 kilowatt. Aan de andere kant echter verhogen we de output van de elektrische componenten van 150 naar 350 kilowatt. Het totale vermogen van de nieuwe motor komt dus hoger te liggen."

Doemscenario's

"De nadruk komt daarbij meer op het elektrische te liggen en dus minder op het conventionele. En het is waar dat als je die motor in exact de auto van nu zou leggen, dat de elektrische onderdelen al hun vermogen hebben kwijtgespeeld aan het einde van het rechte stuk, met een tempovertraging tot gevolg."

"Dat is ook waar die opmerkingen van enige tijd geleden vandaan kwamen. Er werden doemscenario's geschetst, maar wij hebben het nooit als zodanig gezien, omdat we nog met de nodige oplossingen zouden komen. We hebben nu alle simulaties nu voltooid om die oplossingen in kaart te brengen."

Tombazis geeft aan dat de auto's gewoon tot het einde van het rechte stuk kunnen blijven versnellen, om zo de coureurs in staat te stellen het maximale uit de auto te halen: "Dat wordt bereikt door een combinatie van verminderde drag (luchtweerstand) en de manier waarop het elektrische vermogen wordt opgebouwd en vrijgegeven. Daardoor ontstaat een snelheidsprofiel dat ongeveer gelijk is aan het snelheidsprofiel van de huidige auto's."

"Coureurs moeten gewoon vol in de remmen kunnen gaan, zonder aan lift and coasting of iets te doen. We willen dat de coureurs al hun skills aan moeten en kunnen spreken."

Dat geldt voor het gros van de circuits, maar hoe zit dat met hogesnelheidscircuits als bijvoorbeeld Monza, met de extreem lange rechte stukken? "Op die circuits kunnen we met minimale aanpassingen de juiste karakteristieken met de motor bereiken."

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
Horner Zag 'masterclass' van Verstappen: "Een race-machine!"