Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA legt 'oneerlijk voordeel' Honda uit: "Daarom mocht die fabriek wél open blijven"

Terwijl de motorfabrieken van Mercedes, Ferrari en Renault tijdens de coronaperiode voor een tijd op slot gingen, werkte Honda in Japan gewoon nog even door aan de motor voor Red Bull en AlphaTauri. Hoe zit dat? Nikolas Tombazis, technisch kopstuk van de FIA, legt uit.

In de maanden maart, april, mei en juni moesten alle motorfabrieken gerelateerd aan de Formule 1-projecten voor de duur van 63 dagen dicht. De teams mochten daarin zelf een beetje het tijdstip bepalen, mits men daarmee niet de regels van de lokale overheden overtrad. Ferrari, Mercedes en Renault hebben daadwerkelijk de sleutel voor de duur van 63 dagen opgeborgen gehouden, maar Honda niet. Dat heeft slechts een halve lockdown achter de rug en kon zo meer dan andere teams doorontwikkelen, met als gevolg dat Red Bull en AlphaTauri op de Red Bull Ring met een flink geüpgradede motor op de proppen kon komen. Een oneerlijk voordeel? Ja en nee. Ja, omdat Honda vroeger in het seizoen een ontwikkelvoorsprong kon pakken. Nee, omdat Honda dat voordeel later in het seizoen weer inlevert. Een blik in het reglementenboek, dat onder invloed van corona veelvuldig herschreven werd, staat letterlijk het volgende: "An exception will be made for factories based in countries where law and/or unions impose different closing periods. In this case, these factories may replace some days out of the shutdown period by the locally imposed periods." Oftewel, voor fabrikanten die in landen gevestigd zijn waar corona een heel ander verloop kent, kan een uitzondering van de shutdown-regels gemaakt worden. Waarom Honda van deze uitzonderingsregel gebruik kon maken, legde FIA's technische afgevaardigde Nikolas Tombazis ten overstaan van onder andere RacingNews365 uit. "Het was niet ondenkbaar dat de fabrieken in Japan in de zomer door lokale regels sowieso moesten sluiten. We willen de duur van de shutdown voor iedereen gelijk houden, maar we willen in de zomer niet tegen Ferrari, Mercedes en Renault zeggen 'Honda moet dicht, dus jullie ook weer'. We hebben Honda wat meer speelruimte gegeven om op een later moment de volledige duur van de shutdown alsnog vol te maken." Tombazis is de eerste om toe te geven dat de gekozen oplossing niet perfect is: "Het bleek gewoon niet mogelijk om alles voor iedereen exact gelijk te houden, maar gegeven de omstandigheden denk ik dat dit de snelste en beste oplossing was." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"