Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA reageert na kritiek Red Bull en Verstappen op nieuwe F1-regels

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft onlangs zijn zorgen geuit over de mogelijke 'Frankenstein-achtige' auto's vanaf 2026. Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA, reageert.

Vanaf het Formule 1-seizoen van 2026 maakt de autosportwereld kennis met een nieuwe generatie auto's, waarbij de motorreglementen op de schop zijn gegooid. De hybride V6-motor blijft, maar per '26 wordt het vermogen voor 50% uit de elektromotor gehaald. Christian Horner is bang dat de F1-wagens met de nieuwe regels veranderen in 'Frankenstein-bolides'. Het zou volgens de Brit zelfs zo ver gaan dat er door de nieuwe voorgestelde reglementen op lange rechte stukken zoals in Monza mogelijk teruggeschakeld moet worden om zo de batterijen op te kunnen laden. Ook Verstappen was zeer kritisch op dat feit. "Dit is niet de manier waarop het in de toekomst moet gaan. Natuurlijk is Monza een van de slechtste circuits (in deze context, omdat een groot deel van de ronde vol gas is, red.), maar voor mij is het voornaamste probleem dat het erop lijkt dat het op deze manier een strijd wordt wie de beste verbrandingsmotor (ICE) heeft." De nieuwe motoren zijn namelijk een stuk zwaarder door de grotere elektromotor en dat kan volgens Horner een nadeel zijn voor de nieuwe generatie auto's. De FIA reageert nu op de kritiek van de Red Bull-teambaas en Verstappen. "We hebben achttien maanden overlegd hierover, maar iedereen heeft er mee ingestemd", zo begint president Mohammed Ben Sulayem bij Motorsport Total .

Horner en Ben Sulayem in gesprek

"Ik heb hierover een gesprek gevoerd met Horner in Hongarije", zo vervolgt de FIA-president. "Ik luister altijd naar de mening van alle betrokkenen. Hij leek zich niet veel aan te trekken van de procentuele verdeling", zegt Ben Sulayem, doelend op de verhoudingen tussen het halen van vermogen uit de verbrandings- en de elektromotor. "Of het nu 60-40, 45-55 of 52-48 is, uiteindelijk gaat het erom waarom we dit plan voortzetten: we willen de uitstoot met 80% verminderen." Toch zegt de FIA-president dat het plan wel 'een beetje optimistisch' is. "Maar we streven naar de 80% en dat moet komen door lichtere auto's, de nieuwe motoren, de batterij, de aerodynamica en minder brandstof." "Alles zal een verschil gaan maken, maar als we nalatig zijn op één van deze gebieden, dan zullen we dat doel niet gaan bereiken", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel