Wordt er consistent gehandeld bij het uitdelen van straffen in de Formule 1? Een vraag die eigenlijk altijd gesteld wordt door de coureurs, teams en andere prominenten uit de sport. De één vindt dat alles perfect en eerlijk verloopt, de ander kijkt soms met verbazing toe hoe een coureur geen straf krijgt, of juist wel. Zo kreeg Max Verstappen na meerdere vergrijpen in de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore slechts waarschuwingen, terwijl hij concurrent Yuki Tsunoda hinderde in een snelle ronde. De stewards vonden een straf niet nodig, maar in het verleden is er wel eens een (grid)straf uitgedeeld voor een soortgelijk incident. Het woord soortgelijk is hier belangrijk, want de FIA behandelt alle incidenten afzonderlijk. Qua strafmaat blikken ze echter vaak wel terug op vergelijkbare incidenten uit het verleden. Het vergrijp van Verstappen willen ze in de toekomst in ieder geval niet gaan gebruiken als voorbeeld voor het wel of niet geven van een straf. Het wekt de suggestie dat er eigenlijk toch wel een straf moest komen. De FIA streeft er naar om zo consistent mogelijk te straffen, maar in de Formule 1 blijft dat een lastig gegeven. Iedere situatie is anders, maar over het ene incident is meer ontevredenheid dan het andere. Een aantal coureurs willen andere straffen zien en nemen andere incidenten bij Red Bull als voorbeeld: twee acties van Sergio Perez.
Perez bestraft, maar behoudt positie
Perez werd in de Grand Prix van Singapore bestraft voor een incident met Alex Albon, waar hij een tijdstraf van vijf seconden voor kreeg na afloop van de race. Hoewel de teamgenoot van Verstappen weliswaar een officiële straf kreeg van de stewards, veranderde er voor hem weinig: hij behield zijn achtste plaats, want de nummer negen (Liam Lawson) kwam pas ruim na die vijf seconden over de finish. In Japan kende Perez een ander incident toen hij Kevin Magnussen probeerde in te halen. De Red Bull-coureur kwam van heel ver, remde te laat en tikte de Haas-coureur en hemzelf in de rondte. Later zou Perez uitvallen, maar kwam er nog wel een straf van vijf seconden. Hoewel Checo al in de pitbox stond, reed hij alsnog een rondje naar buiten om de tijdstraf te incasseren. Zo krijgt hij de straf in de race die voor hem toch al klaar was, in plaats van de straf mee te nemen naar een nieuw weekend. Alhoewel daardoor heel wat wenkbrauwen werden gefronst, lijkt die 'maas' in de wet voorlopig gewoon in stand te blijven. Artikel gaat door onder de video.
F1-coureurs willen verandering
Na afloop van de Grand Prix van Japan vertelt Albon aan de aanwezige media, waaronder RacingNews365 , dat hij niet blij is met de manier van handelen van de stewards. 'De coureurs' leren hun lesje namelijk niet op de huidige manier, zo zegt hij over de situatie van Perez in Singapore en in Japan. "In bocht 11 deed hij hetzelfde bij mij in Japan, maar ik kon hem ontwijken. Daarna deed hij hetzelfde bij Kevin. Ik zat er achter, dus ik kon alles zien. Het is duidelijk dat de coureurs hier geen lesje van leren, want de straffen zijn niet zwaar genoeg. Dit is al twee races op rij zo." Ook de voorzitter van de coureursvakbond, George Russell, vindt de straf niet helemaal passend. "Ik heb dit zelf ook meegemaakt, toen ik in Austin (Verenigde Staten, red.) vorig jaar een fout maakte bij Carlos Sainz. Ik kreeg een straf van vijf seconden, maar dat was waarschijnlijk een drive-through penalty waard." "We zeggen dat we niet willen oordelen aan de hand van de consequenties van een bepaald incident, maar soms moet je juist wel handelen naar die bepaalde consequenties", zo is de GPDA-voorzitter van mening.
F1-straffen vanaf 2024 zwaarder?
In de nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast bespreken autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers de situatie. Dimmers is van mening dat Perez zwaarder bestraft moet worden en dat er 'fatsoenlijke' straffen moeten komen in de koningsklasse. Hoewel Coronel ook open lijkt te staan voor verandering, is dat volgens de Nederlandse coureur niet mogelijk tot in 2024. "Je verandert dan weer die straffen en dat is een beetje waar het fout gaat. Op een gegeven moment moet je een norm aannemen en dit is nou eenmaal die norm geworden. Je kan die niet in één keer zwaarder gaan maken. Dat moet je vanaf het begin van het seizoen doen, maar niet midden in het seizoen." Dimmers vult aan: "We hebben nog eventjes voordat het maart 2024 is. Als je zo'n actie hebt als Perez... kijk, je hebt dat je foutjes maakt en je hebt een keer iets ellendigs, alleen je hebt nu ook de race van je slachtoffer compleet gesloopt. Als jij dan maar vijf seconden krijgt..." Wat er voor volgend jaar op de FIA-planning staat, is nog niet duidelijk. Vanzelfsprekend willen ze zelf ook consistent handelen, maar in de praktijk lukt dat volgens menig coureur dus niet altijd. Wat vind jij van het handelen van de FIA en de straffen in de Formule 1? We zijn benieuwd naar je reactie! Laat het weten in onderstaande poll en/of de reacties.
Meest gelezen