Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Fundament van F1-dominantie Red Bull al in de jaren tachtig gelegd

Sinds de Formule 1-reglementen zijn veranderd na het seizoen van 2021 domineert Red Bull de koningsklasse. Hoe dat komt? Voor een groot deel dankzij topontwerper Adrian Newey, die tientallen jaren geleden al zonder dat hij het wist de perfecte bouwstenen legde voor het Red Bull-project.

Het meesterbrein achter de winnende Red Bull-bolides van de afgelopen jaren - en ook die in de jaren van Sebastian Vettel - is Adrian Newey, de ontwerper van de auto's. De 64-jarige Brit werkt al decennia lang in de Formule 1, waar hij de succesvolste ontwerper ooit is en twaalf constructeurstitels binnenhaalde voor Williams, McLaren en Red Bull. Daarnaast werden zeven coureurs wereldkampioen in door hem ontworpen bolides. Anno 2023 domineert Red Bull weer met de door Newey ontworpen bolides, die voor het genereren van downforce grotendeels gebruik maken van het 'ground effect', een principe waarbij de neerwaartse druk aan de onderkant van de auto wordt gegenereerd. Hier weet Newey meer dan genoeg van, want al voordat hij in de F1 en IndyCar werkte met ground effect-bolides, studeerde hij juist op dit onderwerp af. Of dit project hem een voordeel geeft voor het ontwerpen van de racewagens vandaag de dag? "Op een bepaalde manier, ja", zegt hij in de F1: Beyond the Grid podcast waar hij uitgebreid praat over zijn verleden. "Het gaf me zeker veel begrip over hoe alles precies werkt. Ik startte best theoretisch - in mijn research gebruikte ik alleen een klein 2D-model, een kleine tunnel die zich alleen op de vloervorm richt en hoe je het profiel maakt." "Later bouwde ik een 1:4 schaalmodel van een racewagen en opnieuw gaven de windtunneltests me best wat inzicht in het onderwerp toen ik 20, 21 jaar oud was. Die fundamentele kennis heeft me veel geholpen, vooral in de jaren tachtig toen de kennis van aerodynamica in de racewereld nog best basic was." Newey legt uit dat er destijds eigenlijk alleen flow-vis was om de luchtstromen te checken. Vandaag de dag wordt de fluoriserende verf nog altijd gebruikt, maar daarnaast zijn er meer middelen en meetinstrumenten om de aerodynamische werking te meten en begrijpen. "Vandaag de dag met CFD en andere dingen, zoals de windtunnel, heb je meer toegang tot hoe alles werkt."

Newey's voordeel op de rest

Newey legt uit hoe hij ontzettend veel ervaring heeft opgedaan met het ground effect, waardoor hij mogelijk een prima voorsprong heeft op andere topengineers in de Formule 1. Gevraagd of hij nog altijd zijn kennis kan gebruiken, antwoordt hij: "Natuurlijk ontwikkelt je kennis. Het belangrijkste onderdeel zijn de venturi-kanalen die er sinds vorig jaar weer zijn, maar het is ook zo dat auto's met een vlakke bodem niet alleen draaien om aerodynamica, maar ook om hoe het samenhangt met het chassis." De topontwerper werkte in zijn vroege carrièrejaren voor het team van Fittipaldi in de koningsklasse, maar werkte ook in de IndyCar Series waar ze gebruik maakten van venturi-auto's. "Daar heb ik veel van opgestoken."

Voorsprong op Mercedes en Ferrari

De ervaring van Newey heeft ook geholpen met het tegengaan van een bekend probleem voor hem. Al in de jaren tachtig wist men van een probleem bij de ground effect-wagens, het zogenoemde porpoising: door de zuigende kracht trekt de vloer van de auto naar de grond, maar als de vloer het asfalt raakt, verdwijnt de zuigkracht en schiet de auto weer omhoog. Dit effect herhaalt zich op hoge snelheid, waardoor de auto als het ware stuitert. "We hadden ook last van wat gestuiter, maar niet zoveel als de andere teams", zo vervolgt Newey, terugblikkend op de testdagen van 2022. "Maar het was er wel degelijk, waar we snel iets aan moesten doen. We hadden al een redelijk idee wat we moesten gaan doen om dit probleem tegen te gaan." "Bij de eerste upgrade voor de Grand Prix van Bahrein werd het gestuiter al een veel minder groot probleem ten opzichte van andere teams. Dat betekende dat we onze ontwikkeling daar niet echt op hoefden te focussen, terwijl Ferrari en Mercedes dat juist meer moesten." Ook vroeger kwam porpoising voor, toen Newey iets liet veranderen aan de ophanging van de F1-bolide van Keke Rosberg. "Toen hij op Silverstone langs het oude pitgebouw scheurde, vlogen zijn voorwielen de lucht in! Hij stuiderde heel hevig en dat was voor ons al een vroege les dat dit niet alleen aerodynamisch was, maar ook samenhangt met de ophanging." Rosberg was natuurlijk niet blij met het gestuiter en gevraagd naar wat zijn reactie was destijds, grapt Newey: "Voor Keke was het normaal geweest om dan maar een sigaret op te steken!"

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris