Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Geen enkel F1-team écht blij met nieuw budgetplafond: "Daarom juist goed"

Tijdens de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk werd duidelijk dat de Formule 1 zwichtte voor de roep van sommige teams om het ophogen van het budgetplafond. Maar alsnog is niet iedereen tevreden. Niemand eigenlijk.

Spanish GP start 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Door de situatie in de wereld, met onder andere de oorlog in Oekraïne, rijst de inflatie wereldwijd de pan uit. Dat merkt men ook in de Formule 1, daar waar men sinds vorig jaar te maken heeft met een budgetlimiet. Dat was voor dit jaar vastgesteld op 140 miljoen dollar. Echter, door die toegenomen inflatie zitten de teams met veel hogere kosten dan begroot. Daarom vroegen meerdere teams, en dan met name de topteams, om het ophogen van het budgetplafond.

De kleinere teams waren daar op tegen, want die zeiden dat nog verder beknibbelen een kwestie was van minder updates doorvoeren. Twee kampen, twee visies dus. Toen in Oostenrijk duidelijk werd dat de bestaande limiet met 3% werd opgehoogd, goed voor iets meer dan 4 miljoen dollar, bleef er verdeeldheid ontstaan. De topteams vonden het te weinig, de kleinere teams juist teveel.

"Het compromis dat we gesloten hebben houdt in dat nog steeds niemand tevreden is, wat het juist tot een goed compromis maakt", aldus Haas F1-teambaas Guenther Steiner. "De grote teams wilden meer geld zien, de kleinere teams wilden überhaupt geen extra geld zien, dus er is voor de middenweg gekozen."

"Het laat zien dat we samenwerken. Normaal gesproken neemt Toto Wolff het tegen iedereen op, maar nu had hij wat medestanders", zo grapt hij. "Het was een goede meeting en nu gaan we weer verder."

Ferrari opvallend tevreden met deal

Toto Wolff sluit zich aan bij Steiner: "Niemand is echt tevreden, dus ik denk dat het in dat opzicht een goede uitkomst is."

Red Bull-teambaas Christian Horner geeft desgevraagd aan dat alle kleine beetjes helpen: "Ik ben blij dat we tot een compromis zijn gekomen. Maar de inflatie in het Verenigd Koninkrijk is zo'n 9% en in de energie-gedreven business die de Formule 1 is, zijn de kosten gestegen met 300%. Maar wat ons geboden is, is tenminste iets."

De meest tevreden teambaas uit de bovenste regionen lijkt nog wel Ferrari-teambaas Mattia Binotto te zijn: "Het is goed dat we een besluit hebben genomen na veel discussies zonder een doorbraak", aldus de Italiaan, die een woord van dank uitspreekt richting de kleinere teams.

"Ze hebben een constructieve houding aangenomen. Natuurlijk willen wij als grotere teams altijd meer geld zien, maar ik denk dat we met deze nieuwe limiet duidelijke doelen kunnen stellen. Het wordt nog steeds krap, maar dat we tot een besluit zijn gekomen, is positief."

Forbidden

Weddenschappen Ferrari

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

3 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"