Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:33.593
  • 2 HAM 1:33.637
  • 3 GAS 1:33.845
VT3 za 25 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Uitslag VT2
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Hamilton gewaarschuwd: hoe deze periodes van F1-dominantie eindigden

Lewis Hamilton gaat op voor zijn achtste wereldtitel in de Formule 1 en vijfde op rij. Natuurlijk is hij één van de grote favorieten, maar garanties worden nooit gegeven. Zoveel wijst de geschiedenis wel uit. Elke periode van dominantie wordt ooit een halt toegeroepen.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Ayrton Senna (1992)

Het einde van de jaren 80 en het begin van de jaren 90 behoren toe aan McLaren. Met name Ayrton Senna delft flink wat goud door in 1988, 1990 én 1991 met de titel aan de haal te gaan. De combinatie McLaren/Senna/Honda lijkt niet te stoppen, maar het tegendeel wordt in 1992 waarheid.

Zowel McLaren als de grote rivaal Williams innoveren er flink op los. McLaren introduceert een semiautomatische versnellingsbak. De schakelflippers aan het stuur deden hun intreden en men hoefde niet langer te ontkoppelen en de voet van het gaspedaal te halen om van versnelling te wisselen. Het was nieuw voor McLaren, maar Ferrari en Williams reden er bijvoorbeeld al langer mee.

Laatstgenoemde team kwam met een eigen noviteit, namelijk de actieve ophanging. Met name Nigel Mansell weet er wel raad mee en wint de eerste vijf eerste races en acht van de eerste tien Grands Prix. In zes van die acht gevallen maakt teamgenoot Riccardo Patrese er een dubbeloverwinning van. Senna moet zich dat jaar tevreden stellen met drie overwinningen en de vierde plaats in het WK, zelfs nog achter het jonge Benetton-talent Michael Schumacher.

Michael Schumacher (2005)

Poeh, wat was de Formule 1 aan het begin van deze eeuw saai, toch? Michael Schumacher pakte van 2000 tot en met 2004 steeds de wereldtitel. In 2002 greep hij de wereldtitel met nog zes races te gaan en in 2004 won hij twaalf van de eerste dertien races. Over dominantie gesproken...

Het jaar erop was hij natuurlijk de grote favoriet om op te gaan voor zijn achtste wereldtitel, dat wat Lewis Hamilton dit jaar tracht te doen. De auto was een doorontwikkeling van de dominante F2004, maar hij won slechts één race, namelijk de beruchte Grand Prix van de Verenigde Staten waarin slechts drie teams van start gingen.

De oorzaak van de dramatische terugval zou met name te maken hebben gehad met de banden van Bridgestone. De Japanners werkten bijna exclusief voor Ferrari en blinken uit in banden die maar een tijdje mee hoefden te gaan. Een pitstop meer of minder, daar maalde Ferrari niet om, getuige de briljante vierstopper van het team in Frankrijk in 2004.

In 2005 waren bandenwissels echter verboden. Een setje moest de hele race meegaan en dat wist Bridgestone maar moeilijk te verwerken. Opeens waren het de Renaults en McLaren die op de Michelin-banden de dienst uit maakten. Fernando Alonso trok uiteindelijk na een spannend titelgevecht met Kimi Raikkonen aan het langste eind.

Sebastian Vettel (2014)

Daar was 'ie weer, dat vingertje! Sebastian Vettel tekende voor de laatste periode van dominantie voordat Lewis Hamilton in 2014 het stokje van hem overnam. Voor het hoe en waarom van het wegvallen van Vettel als titelkandidaat, laat staan als titelfavoriet, hoeft niet heel diep te worden gegraven.

De V6-turbomotoren deden hun intrede in de Formule 1, tot grote ergernis van de puristen. Het schreeuwende geluid van de V8-motoren maakte plaats voor een zouteloos gezoem. Mercedes greep de regelveranderingen aan om een dijk van een motor te bouwen, een motor die de blauwdruk vormde voor de krachtbron die nu nog steeds dominant is.

Renault, al jaren de hofleverancier van Red Bull, sloeg de plank echter volledig mis. Met name het hybride-deel kreeg men niet voldoende onder de knie. Tot overmaat van ramp kreeg Vettel gezelschap van Daniel Ricciardo, Red Bulls nieuwste goudhaantje. Vettel won niet, maar Ricciardo pakte drie zeges. Zó abominabel was de Renault-motor dus niet, maar de Mercedes-motor was gewoon een klap beter. Dat Hamilton daar achter het stuur zat, hielp ook niet mee.

9 reacties

    x