Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Circuit Zandvoort

Het geheim van deze F1-circuitbouwer: "Je ziet nu dat iedereen ons nadoet"

Zandvoort, Mugello, Silverstone, Imola; allemaal circuits die in de afgelopen jaren aangepast zijn door Dromo Circuit Design. Het bedrijf van Jarno Zaffelli is meester in het vergroten van inhaalmogelijkheden zonder de layout van het circuit aan te passen. RacingNews365 sprak de Italiaan.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Charrel Jalving / Trackside Legends

Onlangs kondigde Melbourne nog aan dat het de uitstel van de Australische Grand Prix aangrijpt om aanpassingen aan Albert Park te doen. Het gaat ondermeer de asfaltlaag vernieuwen en het wil camber aanbrengen in bepaalde bochten om inhalen te bevorderen. Een methode die Jarno Zaffelli met zijn bedrijf Dromo Circuit Design al jaren hanteert: niet de layout van het circuit aanpassen, maar bijvoorbeeld juist de helling van een bocht.

Het ergert de Italiaan niet dat andere circuits en bedrijven zijn werkwijze overnemen, hij ziet het juist als een compliment, zegt hij tegen RacingNews365. "Je ziet nu dat andere circuits onze methode overnemen waarbij we slechts kleine veranderingen aan een baan maken, in plaats van alles op de schop te gooien. Nu ze in Melbourne ook hetzelfde doen als wij, voel ik mij vereerd dat we worden nagedaan. Je ziet nu bijvoorbeeld ook na Zandvoort dat meer circuits dat willen. Wat ze vaak niet snappen is dat de kombocht een oplossing voor een technisch probleem was, ze zien het meer als een gimmick."

Hij waarschuwt circuits wel om niet zomaar iets te kopiëren, maar eerst goed na te denken voor er een verandering wordt doorgevoerd. "Ik heb nooit begrepen waarom mensen lukraak bochten van verschillende circuits kopiëren, waarvan ze denken ‘dit is een epische bocht’, zonder te begrijpen waarom die bocht is gemaakt. Het wordt zo een soort Frankenstein-circuit. Je kunt een circuit niet zomaar copy-pasten. Maar het is makkelijker om te kopiëren, dan het proberen te begrijpen."

Het proces van het aanpassen (of zelfs ontwerpen en bouwen) van een circuit is veel ingewikkelder dan buitenstaanders vaak denken, legt Zaffelli uit. "Je kunt mijn werk het best vergelijken met dat van een regisseur of de manager van een Formule 1-team. Je hebt een hele hoop mensen die met je en voor je werken. Natuurlijk is de promotor van het circuit het belangrijkst, maar je hebt een hele hoop aandeelhouders. We werken bijvoorbeeld met Pirelli en de teams. Maar wij nemen de beslissing en de FIA bekrachtigt de beslissing uiteindelijk. Dan kunnen we starten met bouwen. Het is een complex, maar erg leuk proces", aldus de circuitbouwer.

Ondanks dat Zaffelli dit werk al twintig jaar doet, blijft hij het enorm uitdagend vinden. "Het is ook iedere keer weer moeilijker. Voor Silverstone hadden we zestien dagen om het complete circuit te vernieuwen, en we waren pas tien dagen voor het raceweekend klaar. Voor Zandvoort hadden we vier maanden, en dat was niet veel, zeker gezien het Nederlandse weer. Het is gelukt omdat we het vertrouwen voelde. Zandvoort luisterde naar ons, net als de FIA en KWS, de contractor."

2 reacties

    x
    Breaking Red Bull lokt Mercedes-kopstuk weg voor eigen motorafdeling