Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het geheim van deze F1-circuitbouwer: "Je ziet nu dat iedereen ons nadoet"

Zandvoort, Mugello, Silverstone, Imola; allemaal circuits die in de afgelopen jaren aangepast zijn door Dromo Circuit Design. Het bedrijf van Jarno Zaffelli is meester in het vergroten van inhaalmogelijkheden zonder de layout van het circuit aan te passen. RacingNews365 sprak de Italiaan.

Onlangs kondigde Melbourne nog aan dat het de uitstel van de Australische Grand Prix aangrijpt om aanpassingen aan Albert Park te doen. Het gaat ondermeer de asfaltlaag vernieuwen en het wil camber aanbrengen in bepaalde bochten om inhalen te bevorderen. Een methode die Jarno Zaffelli met zijn bedrijf Dromo Circuit Design al jaren hanteert: niet de layout van het circuit aanpassen, maar bijvoorbeeld juist de helling van een bocht. Het ergert de Italiaan niet dat andere circuits en bedrijven zijn werkwijze overnemen, hij ziet het juist als een compliment, zegt hij tegen RacingNews365 . "Je ziet nu dat andere circuits onze methode overnemen waarbij we slechts kleine veranderingen aan een baan maken, in plaats van alles op de schop te gooien. Nu ze in Melbourne ook hetzelfde doen als wij, voel ik mij vereerd dat we worden nagedaan. Je ziet nu bijvoorbeeld ook na Zandvoort dat meer circuits dat willen. Wat ze vaak niet snappen is dat de kombocht een oplossing voor een technisch probleem was, ze zien het meer als een gimmick." Hij waarschuwt circuits wel om niet zomaar iets te kopiëren, maar eerst goed na te denken voor er een verandering wordt doorgevoerd. "Ik heb nooit begrepen waarom mensen lukraak bochten van verschillende circuits kopiëren, waarvan ze denken ‘dit is een epische bocht’, zonder te begrijpen waarom die bocht is gemaakt. Het wordt zo een soort Frankenstein-circuit. Je kunt een circuit niet zomaar copy-pasten. Maar het is makkelijker om te kopiëren, dan het proberen te begrijpen." Het proces van het aanpassen (of zelfs ontwerpen en bouwen) van een circuit is veel ingewikkelder dan buitenstaanders vaak denken, legt Zaffelli uit. "Je kunt mijn werk het best vergelijken met dat van een regisseur of de manager van een Formule 1-team. Je hebt een hele hoop mensen die met je en voor je werken. Natuurlijk is de promotor van het circuit het belangrijkst, maar je hebt een hele hoop aandeelhouders. We werken bijvoorbeeld met Pirelli en de teams. Maar wij nemen de beslissing en de FIA bekrachtigt de beslissing uiteindelijk. Dan kunnen we starten met bouwen. Het is een complex, maar erg leuk proces", aldus de circuitbouwer. Ondanks dat Zaffelli dit werk al twintig jaar doet, blijft hij het enorm uitdagend vinden. "Het is ook iedere keer weer moeilijker. Voor Silverstone hadden we zestien dagen om het complete circuit te vernieuwen, en we waren pas tien dagen voor het raceweekend klaar. Voor Zandvoort hadden we vier maanden, en dat was niet veel, zeker gezien het Nederlandse weer. Het is gelukt omdat we het vertrouwen voelde. Zandvoort luisterde naar ons, net als de FIA en KWS, de contractor."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"