Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het inktzwarte randje aan de hartverscheurende GP's van Nederland in 1970 en 1973

Tegenwoordig is de motorsport zeer veilig, maar vroeger was dat wel anders. Ook op Circuit Zandvoort waren er in het verleden dodelijke slachtoffers te betreuren tijdens Formule 1-races. In 1970 en 1973 werd de Grand Prix van Nederland overschaduwd door een dodelijke crash.

1970

De jaren '60 en '70 staan in de Formule 1 nou niet bepaald bekend om hun veiligheid. De bolides ontwikkelden zich snel, maar de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid bleven achter. Dat ondervond Piers Courage op de noodlottige zondag op 21 juni 1970 op Zandvoort. Voor het vijfde seizoen op rij kwam de Brit dat jaar uit in de koningsklasse van de autosport. In totaal stond hij aan de start van 27 Formule 1-races, maar de Nederlandse Grand Prix van 1970 zou hem uiteindelijk fataal worden. Het noodlot sloeg toe in ronde 23, toen Courage, uitkomend voor Frank Williams Racing Cars, te hard over een kerbstone reed. Het gevolg: zijn wielophanging brak, waardoor hij bij het uitkomen van 'Tunnel Oost' op het oude, originele Circuit Zandvoort de controle over zijn bolide verloor. Het lukte hem niet om de bocht te halen en reed regelrecht op de duinen af. Hij crashte hard en zijn bolide brak in vele stukken en vloog onmiddellijk in brand. De marshalls waren niet in staat om het vuur uit te krijgen en moesten wachten op de brandweer. Courage zat bewusteloos in zijn auto, nadat hij was geraakt door een van zijn voorbanden, en overleed ter plekke. Zo werd de Nederlandse Grand Prix van 1970 overschaduwd door de tragische dood van een talentvol coureur. Drie jaar later ging het tijdens Formule 1-race op Zandvoort wederom fout...

1973

In 1972 werd Circuit Zandvoort nog overgeslagen door de Formule 1, nadat de coureurs oordeelden dat de veiligheid in het geding was en het circuit te onveilig was. Er werd een jaar lang hard gewerkt om de situatie op het circuit, waardoor de race in 1973 weer gewoon als vanouds terugkeerde op de Formule 1-kalender. Roger Williamson, tweevoudig Brits Formule 3-kampioen, was bezig aan zijn tweede Formule 1-Grand Prix toen het noodlot toesloeg. De veiligheid en de organisatie van de race in Zandvoort was beter dan ooit, maar toch ging het helemaal mis. Relatief vroeg in de race, in ronde acht, liet de Brit het leven. Na een - waarschijnlijk - klapband eindigde zijn Formule 1-bolide ondersteboven op de baan en vloog deze in brand. Hij was niet serieus gewond door de crash zelf, maar wel zat hij gevangen in zijn March-bolide. De marshalls hadden niet het materiaal om de auto te blussen en konden niets voor hem betekenen. David Purley, een andere coureur en goede vriend van Williamson, zag de vlammende wagen staan en dacht niet lang na. Hij sprong uit zijn bolide, staakte zijn eigen race en deed een verwoede poging om zijn vriend te redden, terwijl de andere coureurs voorbij raasden. Het mocht niet baten en Purley droop in tranen af terwijl zijn goede vriend stikte. Sindsdien zijn er geen dodelijke ongevallen meer geweest op Zandvoort tijdens een Formule 1-Grand Prix. In 2017 overleed de Fransman David Ferrer echter nog wel na een noodlottig ongeluk tijdens de Historische Grand Prix op Zandvoort.

b8Q_po7hLRs

Viaplay
x
RB21 Red Bull onthult status van gloednieuwe auto Verstappen