Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Mondje dicht Alpine, dan noemen we het gewoon een vijf- in plaats van een dertienjarenplan

We schrijven het jaar 2016 als Renault als teruggekeerde constructeur in de Formule 1 spreekt over een vierjarenplan. Inmiddels zijn we acht jaar verder en is het team in de basis eigenlijk geen steek opgeschoten. Wie slaat er met de vuist op tafel?

Ocon Bahrain Gasly
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Eigenlijk klonk Renault in 2016 nog best reëel toen het aangaf om er vijf jaar voor uit te trekken om weer écht succesvol te zijn. Niet te hoog van de toren blazen, realistische doelen stellen en de blik op de toekomst. Inmiddels is het 2024, acht jaar later en eigenlijk is er ten opzichte van toen niet veel veranderd. Dat betekent dat het team nauwelijks die gewenste stap voorwaarts heeft gemaakt en dat men hopeloos achter loopt op het ooit zo realistisch geschetste toekomstdoel. De recente seizoenstart biedt ook weinig aanknopingspunten voor een rooskleurigere toekomst.

Het is jammer, want Renault als concern kent een ongekend rijke geschiedenis in de Formule 1. Denk aan de successen als motorleverancier van Williams en Red Bull, maar ook als zelfstandig constructeur met Fernando Alonso in 2005 en 2006. Als de F1 prat gaat op wat ze zelf 'de toegevoegde waarde van een F1-team voor de sport' noemen, dan is Renault een naam die er toe doet in de Formule 1, meer nog onder die naam dan onder de naam Alpine wellicht.

Maar dat is op papier, in de praktijk borrelt al vaak de term 'onzichtbaar' op. Maar waar het dan aan schort? Stabiliteit wellicht? Een gebrek aan passie? In een tijd waarin namens respectievelijk Red Bull en Mercedes Christian Horner en Toto Wolff al jaren op de troon zitten en daadwerkelijk successen hebben geboekt, wisselde het management bij de Franse fabrikant met de regelmaat van de klok. Steeds valt men dan weer één stap terug met het voornemen om er twee vooruit te zetten, maar als vóór die tweede stap gezet kan worden er weer een tegenslag te verwerken valt, dan is het vechten tegen de bierkaai.

Het vertrek van Fernando Alonso na 2022 mag gerust ook zo’n tegenslag genoemd worden. Hij was, met alle respect voor Esteban Ocon en Pierre Gasly, de laatste echte topcoureur bij Alpine. De goalgetter van weleer moest Alpine weer naar voren helpen, maar ook hij zag dat de infrastructuur niet stevig genoeg staat met als gevolg dat ook hij als hoeksteen wegviel. Het is een conclusie die anno 2024 ook veel (technische) kopstukken trekken, met ook hun vertrek tot gevolg.

Van hogerhand krijg je bovendien ook niet echt het idee dat er enige passie achter het F1-project schuil gaat. Het Formule 1-team is een veredeld marketingplatform, maar je kan je toch niet aan de indruk onttrekken dat de huidige resultaten juist afbreuk doen aan het imago van het Franse concern. In dit geval komt het misschien dan enkel goed uit dat het team niet onder de naam Renault opereert, maar onder de naam van de high performance-tak.

Red Bull en Visa Cash App RB ondertussen versterken de banden, Haas F1 en datzelfde Visa Cash App RB verhuizen meer en meer delen van de organisatie om de onderlinge lijntjes kort te houden. Alpine echter houdt ondertussen vast aan de tweedeling Enstone – Viry Châtillon, daar waar respectievelijk het chassis en de motor los van elkaar worden gebouwd. Harmonie lijkt daar in de meest letterlijke zin van het woord te ontbreken, iets wat voelbaar lijkt in alle lagen van de onderneming, van buitenaf geoordeeld in ieder geval.

Natuurlijk is het voor het team lastig dat er geen klantenteams aan het team verbonden zijn voor wat extra wat extra data op motorvlak, maar door die tweedeling is Alpine qua infrastructuur welhaast een klantenteam van zichzelf. Het kan niet anders of het zorgt voor ruis op de lijn met kostbaar pk- en/of performanceverlies tot gevolg.

Wie gaat er bij dat team eens werkelijk met de vuist op tafel slaan en uiteenzetten 'zo en zo gaan we het de komende vijf jaar doen en niet anders'. Is daar een type Flavio Briatore voor nodig, de man die het team meerdere keren aan het winnen kreeg? Zoek die persoon en houdt daar krampachtig aan vast. Doe dat snel en misschien komen de successen dan over vijf jaar daadwerkelijk. En… mondje dicht, dan noemen we het alsnog een vijfjarenplan, in plaats van een dertienjarenplan...

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Horner schept duidelijkheid over Newey-clausule in contract Verstappen