Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de Formule 1 veranderde in de jaren '10

De afgelopen weken hebben we meermaals teruggeblikt op het voorbije Formule 1-seizoen, maar zeker ook op de afgelopen periode van tien jaar. De Formule 1 is in het laatste decennium behoorlijk veranderd, soms ten goede, maar soms zeker ook niet.

Formule 1-coureurs zelf

En of er een hoop is veranderd in tien jaar tijd. Van de Formule 1-grid van 2010 zijn nu nog maar twee coureurs over, te weten Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Kimi Raikkonen rijdt natuurlijk ook nog altijd in de rondte, maar die waagde zich in 2010 aan een rally-avontuur. De Formule 1-generaties volgen elkaar in rap tempo op, waarbij de trend is dat coureurs op steeds jongere leeftijd debuteren. Na het debuut van Max Verstappen op zeventienjarige leeftijd in 2015 werd de minimumleeftijd ingesteld op achttien, maar ook dan zijn de coureurs nog piepjong. Aan de andere lijkt de Formule 1-coureur anno 2019 een langer leven te zijn beschoren. Michael Schumacher passeerde de veertig ruim in zijn tijd bij Mercedes en ook Kimi Raikkonen is inmiddels dertiger-af.

Duurzaamheid

De Formule 1 maakte aan het begin van het voorbije decennium nog oorverdovend veel kabaal, daar zorgde de V8-motoren wel voor. Inmiddels zijn die schreeuwende krachtbronnen ingeruild voor de V6-turbomotoren die veel vriendelijker in het gehoor liggen, maar het overgrote merendeel van de fans daarom juist niet kunnen bekoren. De Formule 1 moet met de tijd meegaan en dat betekent duurzamer worden. Nee, elektrische Formule 1-auto's laten nog wel even op zich wachten, maar de Formule 1-teams kregen gedurende het seizoen steeds minder motoren tot hun beschikking, om over testrestricties maar te zwijgen. In dezen gaan kostenbesparing en de roep om een meer duurzame sport hand in hand. De FIA introduceerde daarnaast gridstraffen: wie meer dan het toegestane aantal exemplaren van een van de delen van een powerunit gebruikt, krijgt strafplaatsen aan zijn broek.

Groter is beter

Zet een Formule 1-auto uit 2010 naast een bolide uit 2019 en je zult versteld staan van het enorme verschil in grootte tussen de twee. Nadat de aerodynamische reglementen op de schop gingen in 2009, bleven de auto's er wat vreemd uitzien. Een wat ielig chassis, met een opmerkelijk smalle achtervleugel maakte nu niet echt dat de Formule 1-auto's er vervaarlijk uitzagen. Dat moest anders, oordeelde men. En dus werden de auto's in 2017 breder en met veel meer downforce konden ze sneller de hoek om. De achtervleugel mocht weer gezien worden en effect van dat alles? Saaie races, omdat men niet meer in kon halen. Groter ging dus niet hand in hand met beter. Sindsdien is men druk doende geweest om voor 2021 een auto te ontwerpen die close racing moet bevorderen. De auto's worden opnieuw compacter, maar moeten wel een robuust en futuristisch uiterlijk behouden. De rondetijden die de afgelopen jaren zo spectaculair daalden, zullen weer oplopen, maar daar maalt niemand echt om.

Veiligheid

Een jaar na de introductie van de bredere, snellere Formule 1-bolides deed één van de meest veelbesproken vondsten van de afgelopen tien jaar haar intrede: de halo. De halo is verreweg de grootste verandering op het gebied van veiligheid, ingegeven door tragische ongevallen zoals die van Jules Bianchi in Japan 2014. Het hoofd van de coureur is het meest kwetsbare lichaamsdeel bij een ongeluk en daarom veranderde er op helmgebied ook het nodige. Naar aanleiding van de crash van Felipe Massa in 2009 werden zylon strips op de bovenkant van het vizier geplaatst. Die verdwenen aan het begin van dit jaar echter weer, omdat de gehele helm aan een nieuwe veiligheidsstandaard moest voldoen. Het vizier werd smaller, en de helm an sich moest nóg meer kunnen doorstaan. Op de baan is er een nieuwe manier bij gekomen om de wedstrijd deels te neutraliseren, de virtual safety car. Bernd Mayländer houdt zijn Mercedes in de pits, maar de coureurs mogen niet sneller gaan dan vooraf gestelde minimumtijden in diverse sectoren. Het vormt een tussenoplossing voor een incident dat te zwaar is voor gele vlaggen alleen, maar niet ernstig genoeg is om de safety car naar buiten te sturen.

Bye bye, Bernie

Bernie Ecclestone maakte de Formule 1 groot in de tijd dat hij de scepter zwaaide over de sport. Maar aan alles komt een eind, zo ook aan het leiderschap van de kleine Brit. Sinds 2017 is het stokje overgenomen door Liberty Media onder leiding van Chase Carey. Liberty Media houdt er een compleet andere kijk op de sport op na dan Ecclestone en dat is te merken. De sport is sindsdien explosief gegroeid op social media, iets waar Bernie wars van was. Liberty Media wordt vaak geroemd als het gaat om wat het met de sport heeft gedaan, maar niet als het gaat over het steeds verder uitbreiden van de Formule 1-kalender. Komend jaar staat het recordaantal van 22 races op de planning, een aantal dat wat Liberty Media betreft kan worden uitgebreid naar 25. In 2010 waren dat er nog 'maar' negentien.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal