Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hoe de langst bestaande Global Partner van de F1 werkt aan de toekomst van de koningsklasse

Het F1-circus reist al sinds de start van het kampioenschap de gehele wereld over. In 2023 worden er waarschijnlijk zelfs 24 races verreden en dus wordt het voor koningsklasse van de autosport nog meer een uitdaging om de kalender logistiek in orde te houden. Als Global en officiële logistieke partner van de Formule 1, helpt DHL het F1-circus de hele wereld over te reizen met de focus op duurzaamheid.

Start Zandvoort 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 probeert er alles aan te doen om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Dit betekent dat men zo min mogelijk Co2-uitstoot wil veroorzaken. Geen gemakkelijke opgave wanneer je met duizenden mensen de hele wereld over moet reizen om de koningsklasse van de autosport te kunnen organiseren en de fans van over de hele wereld te kunnen entertainen. In 2023 staan er waarschijnlijk zelfs 24 races op het programma en dus staat de langst bestaande Global en officiële logistieke partner van de F1-organisatie sinds 2004: DHL, een grote uitdaging te wachten. Een uitdaging die het in Duitsland gevestigde logistieke bedrijf met alle vertrouwen aangaat.

Op het circuit van Zandvoort sprak RacingNews365 met John Williams (Hoofd-Motosports UK bij DHL). De Brit maakt deel uit van het DHL Motorsports Team, die de gehele logistieke planning van het F1-circus gedurende een F1-seizoen op zich nemen. "We leveren met DHL multimodale vervoersoplossingen, met de focus op vracht over land en zee. Tijdens het Europese gedeelte van het seizoen kunnen we gebruik maken van zo'n 28 vrachtwagens waarmee we alle vracht mee kunnen nemen naar de volgende locatie waar een GP wordt verreden. Dat vergt natuurlijk veel van onze organisatie. Veel mensen werken hard om alles ieder GP op tijd in orde te krijgen. Daarnaast is het een kwestie van goed plannen, daarvoor zijn we al lang van te voren bezig, om alles zo goed mogelijk vooruit te plannen. Echter gebeuren er altijd onverwachte zaken en ook daar moet je altijd op voorbereid zijn", aldus Williams.

"Om alles zo goed mogelijk te regelen, zijn zo'n 50 logistieke motorsport experts verspreid over Europa fulltime bezig om alles in goede banen te leiden. Door deze groep van mensen kunnen we altijd inspelen op onverwachte zaken of momenten. Zo zijn we er zeker van dat we altijd al het transport voor de teams, F1-organisatie en Tv-zenders op tijd op de volgende venue krijgen."

DHL vervoert niet alleen racebolides maar ook reserve onderdelen, brandstof, materialen van TV-maatschappijen, als marketing en hospitality materialen voor het opzetten van de F1 Fan Zones. Iets dat tijdens de Covid-periode logischerwijs niet nodig was doordat er geen fans aanwezig mochten zijn op het circuit. Tegenwoordig moeten de promoters van de verschillende races echter inspelen op de wens van de fan, die meer dan alleen F1-wagens over het circuit wil zien racen. Mensen willen een unieke ervaring beleven, maar dat betekent wel dat de F1-organisatie en DHL voor een nog grotere uitdaging komen te staan., doordat er nog meer activiteiten worden opgezet om de fan engagement optimaal te maken. Meer vervoer, betekent namelijk een grotere Co2-uitstoot en dat is precies wat de F1 wil voorkomen. Daarom is de F1 in samenwerking met onder andere DHL hard aan het werk om op verschillende manieren ervoor te zorgen dat de uitstoot in 2030 naar 0% gaat en men klimaatneutraal te werk zal gaan.

"Het doel is inderdaad om binnen acht jaar van nu klimaatneutraal te zijn", bevestigd Ellen Jones (Hoofd duurzaamheid F1). "Er zijn verschillende strategieën en manieren mogelijk om dat te kunnen bereiken. Daar werken we hard aan met een partner als DHL, maar ook met de verschillende circuits waar we rijden. Het circuit van Zandvoort is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een organisatie die bezig zijn om zo min mogelijk Co2-uitstoot te veroorzaken. Dit doet men bijvoorbeeld door Altrio 100-generators te gebruiken die de uitstoot met 75-90% verminderen ten opzichte van standaard generators."

"Mijn rol is om ervoor te zorgen dat de gehele uitstoot naar 0% zal gaan in 2030. Om dat waar te kunnen maken kijken we bijvoorbeeld naar de kalender, wat en wie er noodzakelijk naar een GP moeten reizen, waarmee we reizen en hoe we de kalender zo effectief mogelijk kunnen indelen", aldus Jones die ziet hoe DHL zelf ook doelen heeft opgesteld om aan de duurzaamheid te werken.

Het van oorsprong Deutsche Post DHL Group, dat actief is in 220 landen, heeft zich verbonden met de net-zero missie van 2050 en daarvoor zal het bedrijf grote stappen moeten zetten. Voorbeelden daarvan zijn het gebruik van 80.000 elektrisch aangedreven wagens waarmee het logistieke bedrijf zal werken, een investering van 7 miljard euro in klimaat neutrale vervoersmiddelen voor 2030 en het inkopen van meer dan 830 miljoen liter uitstootvrije brandstof voor vliegtuigen in 2022. Stappen die allemaal overeenkomen met wat de F1-organisatie voor ogen heeft en de Formule 1 helpen om hun eigen doestellingen in 2030 te kunnen bereiken.

Al in 2023 zullen onze vrachtwagens rijden op Co2-uitstoot vrije brandstoffen

- John Williams (Hoofd-Motosports bij DHL)

"Al in 2023 zullen onze vrachtwagens rijden op Co2-uitstoot vrije brandstoffen, die ook worden ingezet om het vrachtvervoer te doen tijdens de Europese races", haakt Williams in op de ambitieuze doelstellingen van DHL. "Natuurlijk moeten we kijken hoe we dat in eerste instantie logistiek gaan regelen met het zorgen voor de juiste brandstof. Wanneer we een back to back hebben is dat wellicht nog niet altijd helemaal te regelen in het eerste jaar doordat de brandstoffen nog niet overal aanwezig zijn. Daardoor is het belangrijk om te zien hoe de kalender uiteindelijk in elkaar zal vallen in 2023."

Een deel van de kalender lijkt al in orde te zijn, maar nog niet alle races hebben een datum toegewezen gekregen. Wel is het duidelijk dat de F1-organisatie er alles aan doet om zo snel mogelijk tot een 'logische' kalender te komen, waarbij er zo min mogelijk van contitent naar contitent gereisd hoeft te worden. "We proberen er alles aan te doen om de kalender zo spoedig mogelijk in orde te maken, om ook dat in lijn te krijgen richting onze doelstelling in 2030", antwoord Jones wanneer haar gevraagd wordt naar hoe lastig het is om de F1-kalender op orde te krijgen.

Begrijpelijk is dat er zo min mogelijk gereisd moet worden vanuit het klimaat neutrale aspect, maar tegelijkertijd is het commercieel gezien waarschijnlijk minder interessant om bijvoorbeeld 4 of 5 races achter elkaar in Noord-Amerika te organiseren. "We hebben op dit moment te maken met langdurige contracten en deze zullen we logischerwijs moeten accepteren. Op dit moment zijn we al bezig om de kalender zo goed mogelijk in te delen en zullen we bij het nemen van beslissingen het klimaat altijd in achting nemen", aldus Jones.

Duidelijk is dat de F1-organisatie met DHL duidelijk voor ogen heeft waar het naar toe wil, maar dat men tijd nodig zal hebben om de gestelde doestellingen te realiseren. Gezien de snelle vooruitgang die DHL boekt met het in gebruik nemen van klimaat neutrale vervoermiddelen, lijkt het mogelijk voor de F1 om in 2030 daadwerkelijk de hoog gestelde doelstelling wat betreft klimaatneutraal te gaan behalen.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

5 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf