Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een Formule 1-team zich voorbereidt op het bijzondere weekend op Imola

Met een tweedaags raceweekend in het vooruitzicht wil Ferrari geen enkel risico nemen op Imola. Er is weinig tijd om de auto klaar te stomen in de vrije trainingen en daarom neemt de Scuderia alleen onderdelen mee die het al helemaal getest heeft, zodat het niet voor verrassingen komt te staan.

De Formule 1 staat dit weekend voor een groot experiment. Er wordt een nieuw raceformat getest, waarbij er alleen op zaterdag en zondag wordt gereden. Het gevolg daarvan is dat er twee vrije trainingen komen te vervallen en dat er slechts anderhalf uur getraind kan worden voor de kwalificatie. En dat wordt een uitdaging voor de teams, op een, voor de nieuwe auto's, volledig nieuw circuit. "Dit betekent dat de voorbereiding voor dit weekend nog belangrijker is om goed te kunnen presteren", legt hoofdengineer Matteo Togninalli uit. "Dat geldt voor de auto, de coureurs, het team en de banden." Ook het feit dat Imola onbekend terrein is voor de hedendaagse Formule 1-auto's maakt dat het een spannend weekend wordt. "Zonder data waar je mee aan de slag kunt, kun je de wagen minder goed finetunen en moet je meer naar het grote plaatje kijken." Dat heeft vooral te maken met het feit dat alle data in de enige training verzameld moet worden, terwijl de kwalificatie al bijna staat te beginnen. "We moeten onze prioriteiten reorganiseren, omdat we weinig tijd hebben om de data van de vrije training te analyseren", vertelt Togninalli. "Om zoveel mogelijk tijd te besparen en risico's uit de weg te gaan, bouwen we alleen elementen van bijvoorbeeld de motor en de versnellingsbak in die we al hebben getest." Daarnaast moeten ook de coureurs zich voorbereiden op het weekend. "De simulator helpt daarbij. Vooral voor de coureur om de baan onder de knie te krijgen. Niet alleen qua lay-out, maar ook wat andere factoren betreft, zoals waar hobbels zitten, waar de coureur de kerbs moet raken, de juiste racelijnen, de rempunten. Coureurs leren een nieuwe baan ongelofelijk snel en zitten snel op de limiet. Wanneer je naar een nieuw circuit gaat, tuimelen de rondetijden veel sneller naar beneden. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk rondjes te rijden om de ideale afstelling te vinden." De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi