Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari een belangrijke stap heeft gezet in de ontwikkelingsoorlog met Red Bull

Red Bull ging er op het thuiscircuit van Ferrari vandoor met de overwinning, maar de Italiaanse renstal zag in Monza genoeg redenen om optimistisch te blijven. Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, legt uit waarom.

Ferrari heeft misschien niet gewonnen in Monza, maar ook al werden ze verslagen door Red Bull, de GP van Italië kan niet worden beschouwd als een debacle voor de Scuderia. Integendeel zelfs. Vanuit puur sportief oogpunt kan Ferrari's tweede plaats slechts gedeeltelijk als een stap voorwaarts worden beschouwd, maar vanuit technisch oogpunt is de F1-75 weer de auto die het de RB18 moeilijk maakt, net als in het eerste deel van het seizoen. Ferrari maakt het Red Bull zelfs moeilijk op de circuits die voor de Oostenrijkse renstal als 'makkelijk' werden bestempeld. In de drie races die aan de Grand Prix in Monza voorafgingen, leken de prestaties van de F1-75 op het asfalt volledig los te staan van de gegevens die uit de simulaties naar voren kwamen. Dit gebrek aan correlatie leidde zelfs tot de gedachte dat Ferrari 'ontspoord was' met haar ontwikkelingsroute, in plaats van te zijn geraakt door Technical Directive 39 (de anti-porpoising maatregelen). Het leek er dus op alsof de Ferrari-bolide langzamer was geworden dan de auto van Red Bull, dat terwijl TD39 toch echt geen invloed had op de prestaties.

Het goede nieuws van Ferrari in Monza

Monza heeft in feite aangetoond dat beide bovenstaande hypothesen niet kloppen. De TD van de FIA heeft geen invloed gehad op de ontwikkelingen van de F1-75. De simulatiegegevens en de gegevens verzameld op het circuit hebben belangrijke informatie naar voren gebracht over de twee verschillende vloeren van Ferrari: de vloer voorafgaand aan de GP van Frankrijk en de vloer die werd gebruikt vanaf Paul Ricard. De vergelijkingen hadden een positieve invloed op het bepalen van de afstelling van de ophanging en de ruimte onder de vloer, waardoor de F1-75 weer competitief is geworden. Een resultaat dat aan de vooravond van het weekend zeker niet vanzelfsprekend was, gezien de kenmerken van het circuit, die veel gunstiger zijn voor de RB18 van Red Bull.

Ferrari met belangrijke info voor in 2023

Ferrari heeft gekozen voor een afstelling met extreem weinig downforce, wat een negatieve invloed had op het slijten van de banden. Bandenslijtage zou onvermijdelijk hoger gaan liggen dan bij Red Bull. De RB18, die weer uitblonk in efficiëntie, was namelijk uitgerust met meer vleugel en dus meer downforce, speciaal om de degradatie van de banden in de snelle bochten binnen de perken te houden. De afstelling die de ingenieurs van het team uit Milton Keynes gebruikten, bleek de beste, dankzij de perfecte balans van de auto. Het verschil in race pace tussen de twee auto's was echter niet bijzonder groot. In de praktijk wist Ferrari, ondanks hogere slijtage, een voorsprong op Red Bull te creëren. Vooral in de eerste stint. Dit was erg belangrijk, niet zozeer voor de competitiviteit in het huidige kampioenschap, maar om kennis op te doen voor hun ontwikkelingsroute voor 2023. Ferrari heeft een solide basis waarop het kan bouwen.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'