Alhoewel er in het eerste deel van de Grand Prix van Nederland weinig actie was op de baan in de strijd tussen de toppers, ontvouwde zich langzaam maar zeker een mooie strategische strijd tussen Red Bull en Mercedes. Daar waar Max Verstappen ging voor een strategie met twee pitstops, pinden de Mercedes-coureurs zich vast op een eenstopper. Daardoor zou alles op de laatste stint aankomen, waarbij Verstappen zich op zachte banden voorbij een of twee Mercedes-coureurs op harde banden moest knokken. Zo ver kwam het niet, want in de slotfase kwam zowel de VSC als de normale safety car op de baan. Voor de microfoon van RacingNews365 vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner over alle strategische dilemma's waar zijn team mee te maken kreeg. "Het was een gecompliceerde, strategische race, want voor ons was vooraf op papier de tweestopper de snelst mogelijke race, met de nieuwe set zachte banden die we nog hadden met Verstappen. Die banden wilden we vanuit een strategisch oogpunt inzetten, zodat we een goede start en eerste stint konden hebben."
Virtuele Safety Car
Toen was daar plots Yuki Tsunoda, die na een bijzondere dubbele pitstop zijn AlphaTauri-bolide aan de kant moest parkeren. Het gevolg: een virtuele safety car. Er waren echter nog 25 ronden te gaan, waardoor Red Bull haar geprefereerde strategie, een laatste stint op zachte banden, niet uit kon voeren. Horner verklaart. "De pace van Mercedes op de harde band leek in het tweede deel van de race heel goed, maar ze moesten wel een lange stint afwerken op die banden." "Daarom wilden we eigenlijk in de laatste stint terug gaan naar de zachte band. We wisten dat we dan Mercedes voor moesten laten gaan, maar we hadden de pace om met behulp van het bandenverschil weer terug aan hen voorbij te komen." "De VSC kwam toen echter op de baan. Dat had eigenlijk niet op een slechter moment gekund", blikt Horner terug. "We kozen vervolgens voor de harde banden, omdat we hadden gezien hoe deze bij de andere teams presteerden." Check hieronder het uitvallen van Tsunoda. Artikel gaat daaronder verder.
Safety car
Ietwat later, toen de VSC al lang verdwenen was, viel de Alfa Romeo-bolide van Valtteri Bottas stil. Dit keer kwam er een volwaardige safety car de baan op gereden en ontstonden er wederom enkele strategische dilemma's. Wel of geen pitstop maken voor zachter rubber, waarmee men het einde van de race kon bereiken. Durfde Red Bull het aan om de leiding weg te geven? Ja. "De lastigere beslissing kwam aan het einde van de race, toen de safety car op de baan kwam", vertelt Horner. "Je hebt de thuisheld die de race leidt en je besluit hem naar binnen te halen en track position te geven aan de twee Mercedes-coureurs", lacht hij om de dappere Red Bull-beslissing. Bij Mercedes werd Russell uiteindelijk ook naar binnen gehaald voor zachte banden, terwijl Hamilton op medium banden voor het veld uit bleef rijden en Verstappen op zacht rubber van zich af moest gaan houden. Dat bleek uiteindelijk een onmogelijke opgave. Daar had Mercedes misschien beter kunnen handelen, denkt Horner. "Ik was verrast dat Mercedes Russell een pitstop liet maken, want hij had als schild voor Hamilton kunnen fungeren in de strijd met Verstappen. Toen George naar binnen kwam werd het een gevecht tussen Lewis en Max, inclusief een bandenverschil." Lewis bleek uiteindelijk geen partij op zijn medium banden. "Toen ze voorbij de pitmuur kwamen (bij de herstart, red.) zat Max er al naast, waarna het vervolgens slechts een kwestie van het controleren van de race was. Tactisch gezien was het dus een lastige dag, maar de pitmuur heeft alle goede beslissingen gemaakt en de strategie goed ingeschat."
Meest gelezen