Het is na al die jaren geen geheim meer dat Max Verstappen het zijn teamgenoten ontzettend lastig maakt. In gevechten op de baan is de Nederlander hen vaak al te slim af, maar ook de statistieken liegen er niet om: Verstappen doet het ook over langere perioden een stuk beter dan zijn teamgenoten, vooral de laatste jaren.
Toch begon het al in zijn tijd bij Toro Rosso, waar Verstappen het in 2015 en de eerste vier races van 2016 opnam tegen Carlos Sainz. Beide heren begonnen als rookies en gingen grotendeels gelijk op: in 2015 trok Sainz net aan het langste eind in de kwalificaties (10-9 voor de Spanjaard), maar Verstappen kwam met 7-10 toch vaker als spekkoper over de finish. In dat jaar pakte Verstappen 49 punten, wat tegenover de 18 van Sainz toch een aardig verschil was.
Toch weerspiegelen de statistieken in dit geval niet de volledige situatie, want de beide heren gingen in 2015 vrijwel nek aan nek. Sainz kampte vaker met technische mankementen en viel daardoor ook regelmatig uit, waardoor Verstappen sowieso een voorsprong had wat punten betreft.
Anderen bekeken ook:
Verstappen verslindt zijn teamgenoten
Vanaf dat punt kreeg Verstappen de smaak echter te pakken. Dat zag men bij Red Bull ook en dus werd besloten de Nederlander na de eerste vier races van 2016 al te promoveren. Hij kwam daarmee naast Daniel Ricciardo te rijden, die het Verstappen in zijn eerste seizoen als Red Bull-coureur nog aardig lastig wist te maken. Over zeventien races trok Ricciardo tijdens de kwalificatie én de race aan het langste eind, met 11-6 in de kwalificaties en 10-7 tijdens de races. Wat polepositions, podiums en overwinningen betreft gingen de heren daarentegen wel gelijk op, en met 220 punten voor Ricciardo tegenover 191 voor Verstappen was ook dat verschil niet verbazingwekkend groot.
Dat de beide heren aan elkaar gewaagd waren is dus wel duidelijk, maar in 2017 en 2018 zouden de rollen om worden gedraaid. Met 7-13 in de kwalificaties en 9-11 in de races in 2017 en 7-14 in de kwalificaties en 5-14 in de races in 2018 trok Verstappen telkens aan het langste eind in de strijd met Ricciardo, al scoorde hij door technisch malheur enkel in 2018 meer punten dan de Australiër. Die ommekeer zou uiteindelijk ook een rol spelen in Ricciardo's vertrek bij Red Bull, waardoor de Oostenrijkse renstal op zoek moest naar een nieuwe teamgenoot voor Verstappen.
Die dachten ze gevonden te hebben in Pierre Gasly, maar in twaalf races werd de Fransman zowel tijdens de kwalificaties als in de races met 1-11 verslagen door Verstappen. Gasly was consistent genoeg en finishte negen van de twaalf races in de punten, maar het was niet genoeg om Verstappen bij te houden. Zijn vervanger, Alex Albon, hield het iets langer vol naast Verstappen, maar deed het niet zozeer beter dan Gasly. In 2019 kwam de Thaise Brit over negen races met 1-8 in de kwalificaties en 4-5 in de races nog enigszins tekort op Verstappen, al zat het qua punten wel dichter bij elkaar (76 voor Albon, 97 voor Verstappen).
In 2020 zagen de statistieken er echter heel anders uit: met 0-17 in de kwalificaties en 5-12 in de races kwam Albon flink tekort ten opzichte van Verstappen. Hij werd eind 2020 de deur gewezen en in 2021 was het de beurt aan Sergio Perez. Hoe dat af is gelopen is inmiddels wel bekend, maar de cijfers logen er vanaf begin af aan al niet over. Met 2-20 in de kwalificaties en 3-19 in de races was Verstappen een aanzienlijk stuk sterker dan Perez in 2021 en die statistieken werden er in de jaren die volgden niet beter op. 1-23 voor Verstappen in kwalificaties én races in 2024 was voor Red Bull de druppel en dus werd Perez na dat seizoen de deur gewezen.
Red Bull-dilemma
Het moge dus wel duidelijk zijn: het is geen makkelijke opgave om het als teamgenoot tegen Verstappen op te nemen. De Nederlander is de afgelopen jaren alleen nog maar sterker geworden en blijft alsmaar beter presteren, tot op het punt dat men bij Red Bull nu zelfs benadrukt dat de verwachtingen voor zijn teamgenoot wat coulanter zijn dan voorheen. Het doel is niet langer om Verstappen te verslaan, maar om je eigen seizoen af te werken en je vooral niet gek te laten maken door die razendsnelle Nederlander.
Want de statistieken liegen er niet om: als Verstappen eenmaal op zijn plek zit, is geen enkele teamgenoot nog in staat hem het vuur nog aan de schenen te leggen. Sainz wist zich bij Toro Rosso nog goed staande te houden naast de Nederlander, maar het valt te beargumenteren dat de context daar ook een rol in speelde. Naast de ervaren Ricciardo had Verstappen het in eerste instantie ook niet makkelijk, maar toch duurde het maar één seizoen tot de inmiddels viervoudig wereldkampioen op het niveau van zijn ervaren teamgenoot zat.
Verstappen heeft in zijn tien jaar als Formule 1-coureur in ieder geval drie van zijn vijf teamgenoten 'verslonden' en het de overige twee knap lastig gemaakt. In 2025 is het de beurt aan rookie Liam Lawson, maar, zoals door Red Bull al vaker herhaald is: het doel is niet om Verstappen te verslaan. Het zou simpelweg gekkenwerk zijn om de jonge Nieuw-Zeelander met dat haast onmogelijke doel op pad te sturen, wetende dat de statistieken van zijn voorgangers er zo uitzien. Red Bull kijkt dus tegen een opmerkelijke situatie aan, maar één ding is daarin wel zeker: Verstappen is haast onverslaanbaar. Dat is een zegen en een vloek in één.
Check de uitslagen van de onderlinge duels in de tabel hieronder. Let op: alle uitslagen per jaar zijn bij elkaar opgeteld, dus de onderstaande statistieken gelden voor de volledige periode als teamgenoten.
Onderlinge duels per teamgenoot
Teamgenoot | Kwalificatie | Race |
---|---|---|
Sainz vs Verstappen | 11-12 | 9-12 |
Ricciardo vs Verstappen | 25-33 | 24-32 |
Gasly vs Verstappen | 1-11 | 1-11 |
Albon vs Verstappen | 1-25 | 9-17 |
Perez vs Verstappen | 11-79 | 11-79 |
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!