Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Christian Horner

Horner geeft update over mogelijke samenwerking Red Bull en Porsche

Christian Horner verwacht niet dat er een nieuw Formule 1-team op de grid verschijnt voor 2026, maar noemt het meer dan logisch dat Red Bull in gesprek is met potentiële nieuwe toetreders, zoals Porsche en Audi.

Verstappen Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Red Bull-teambaas Christian Horner verwacht niet dat er voor 2026 meer dan tien Formule 1-teams op de grid staan. Het huidige Concorde Agreement, waarin de afspraken tussen de F1 en de teams staan opgenomen, stelt dat een compleet nieuw team 200 miljoen dollar moet betalen aan de huidige teams. Dit omdat het prijzengeld verdeeld moet worden over de elf teams, in plaats van tien.

De afgelopen jaren heeft de Formule 1 de prioriteit gelegd op het houden van de bestaande teams, in plaats van de focus te leggen op het aantrekken van nieuwe teams. Horner verwacht dan ook niet dat er op de korte termijn nieuwe teams bij komen. "We hebben een systeem voor tien teams op dit moment", legt hij uit bij Bloomberg.

"Je hebt tien betrokken franchisenemers als het ware en ik denk dat je die waarde verdunt als er meer teams in de sport komen. Tot en met 2026 zie ik nog geen nieuwe teams de sport binnenkomen. Er denk dat er dan nog eerder een team wordt overgenomen, mocht er een nieuw team in de sport willen komen."

Horner: 'Logisch dat we met Audi en Porsche praten'

Volkswagen Group heeft plannen om toe te treden tot de Formule 1 in 2026 met een nieuwe krachtbron. Audi en Porsche moeten de merken zijn die vanuit Volkswagen verschijnen in de Formule 1. Audi probeert hierbij een eigen team te bemachtigen, terwijl Porsche de F1 in wil als motorleverancier. Het automerk wordt gelinkt aan Red Bull, het team dat nu nog motoren afneemt van Honda, maar ze hernoemt tot Red Bull Powertrains-motoren.

De Red Bull-teambaas reageert op de ambities van Audi en Porsche en legt uit dat ze natuurlijk ook met potentiële nieuwe toetreders praten. "Ik denk dat het fantastisch is dat ze het er over hebben om naar de F1 te komen. Het zijn iconische merken - vooral het merk Porsche."

"Wij zijn ondertussen ook begonnen aan een nieuw hoofdstuk nu we onze eigen motoren bouwen. Los van Ferrari zijn wij het enige team dat de motor en het chassis zelf onder één dak bouwt. Het is dus logisch om gesprekken te voeren met ze, nadat ze hun interesse hebben getoond in de sport."

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

10 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez