Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Horner komt met bijzondere verklaring voor crash Verstappen

Dat Max Verstappen afgelopen week tweede werd in de Grand Prix van Hongarije, had niemand twee uur daarvoor gedacht. De Nederlander crashte namelijk op weg naar de startgrid. Wat was nou eigenlijk de precieze reden voor zijn schuiver?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vol verbazing waren de monteurs van Max Verstappen toen ze kort voor de start van de Grand Prix van Hongarije kregen te horen dat hun coureur was gecrasht. In allerijl moesten ze keihard aan de slag om de opgelopen schade te repareren. Dat lukte, waarna de Red Bull-coureur na een prachtige race beslag legde op de tweede plaats.

Maar wat gebeurde er nou precies op weg naar de grid? Op tv zagen we Verstappen simpelweg bij het ingaan van bocht twaalf de baan af schieten, zijn wielen blokkeren en met een flinke vaart in de bandenstapel belanden. Hoe kon het toch zijn dat de Nederlander dit liet gebeuren?

Christian Horner legt het haarfijn uit. Max Verstappen was tijdens zijn outlap druk bezig om te peilen hoeveel grip hij had op de natte baan. Dat was al bekend, maar de teambaas vertelt op de Red Bull-website dat de Nederlander op weg naar bocht twaalf zijn focus ook nog op iets anders had: zijn achtste versnelling.

Op weg naar de grid moeten de coureurs namelijk al hun versnellingen 'synchroniseren'. Daarvoor moeten ze in hun ronde al hun versnellingen één keer gebruiken, zodat deze goed zijn afgesteld voor de race. Op de Hungaroring is het echter een lastig verhaal om ook de achtste versnelling te kunnen synchroniseren op weg naar de startgrid.

Idealiter doet een coureur dat op het rechte stuk, maar als je vanuit de pitstraat naar de grid moet rijden, is het natuurlijk niet mogelijk om snelheden hoog genoeg voor de achtste versnelling te behalen op de start-finish straat. Op de Hungaroring zijn er echter weinig andere plekken waar coureurs hun achtste versnelling kunnen halen.

Op weg naar bocht twaalf is dat in theorie mogelijk. Verstappen probeerde dat dan ook, maar in de natte omstandigheden schatte hij de grip verkeerd in en remde hij erg laat, omdat hij anders de achtste versnelling niet kon halen. Niet alle coureurs kozen ervoor om de achtste versnelling te synchroniseren.

Maar Verstappen koos daar dus wel voor, zo legt Horner uit. "Hij was niet alleen aan het pushen voor de griplevels, maar wilde ook zijn achtste versnelling synchroniseren op weg naar bocht twaalf. Daar moest hij echter wel vol gas voor gaan. Het circuit was gladder dan hij had ingeschat en de banden waren nog relatief koud", zo legt de Brit de schuiver van zijn stercoureur uit.

Was het dan echt zo'n grote ramp geweest als de achtste versnelling niet gesynchroniseerd was? In dat geval was hij aan het begin van de race waarschijnlijk enkele tienden van een seconde verloren op het moment dat hij voor het eerst naar de achtste versnelling had moeten schakelen. Dat was waarschijnlijk op een belangrijk moment gebeurd, aan het einde van de rechte stuk na de eerste ronde, waar een coureur vaak moet aanvallen of verdedigen, en die enkele tienden de doorslag kunnen geven.

Verstappen probeerde dus zijn bolide perfect af te stellen, iets wat waarschijnlijk niet alle coureurs aandurfden op weg naar de grid, maar de Nederlander moest daar uiteindelijk wel een prijs voor betalen. Heel duur bleek die prijs niet te zijn, nadat zijn monteurs heldhaftig optraden en hij alsnog tweede wist te worden.

Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Hongarije 2020

Het laatste nieuws over de Hongaarse GP direct vanaf de Hungaroring

30 reacties

    x
    Breaking Marko ontkent mysterie omtrent nieuwe Red Bull-bolide Verstappen