Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horner komt met bijzondere verklaring voor crash Verstappen

Dat Max Verstappen afgelopen week tweede werd in de Grand Prix van Hongarije, had niemand twee uur daarvoor gedacht. De Nederlander crashte namelijk op weg naar de startgrid. Wat was nou eigenlijk de precieze reden voor zijn schuiver?

Vol verbazing waren de monteurs van Max Verstappen toen ze kort voor de start van de Grand Prix van Hongarije kregen te horen dat hun coureur was gecrasht. In allerijl moesten ze keihard aan de slag om de opgelopen schade te repareren. Dat lukte, waarna de Red Bull-coureur na een prachtige race beslag legde op de tweede plaats. Maar wat gebeurde er nou precies op weg naar de grid? Op tv zagen we Verstappen simpelweg bij het ingaan van bocht twaalf de baan af schieten, zijn wielen blokkeren en met een flinke vaart in de bandenstapel belanden. Hoe kon het toch zijn dat de Nederlander dit liet gebeuren? Christian Horner legt het haarfijn uit. Max Verstappen was tijdens zijn outlap druk bezig om te peilen hoeveel grip hij had op de natte baan. Dat was al bekend, maar de teambaas vertelt op de Red Bull-website dat de Nederlander op weg naar bocht twaalf zijn focus ook nog op iets anders had: zijn achtste versnelling. Op weg naar de grid moeten de coureurs namelijk al hun versnellingen 'synchroniseren'. Daarvoor moeten ze in hun ronde al hun versnellingen één keer gebruiken, zodat deze goed zijn afgesteld voor de race. Op de Hungaroring is het echter een lastig verhaal om ook de achtste versnelling te kunnen synchroniseren op weg naar de startgrid. Idealiter doet een coureur dat op het rechte stuk, maar als je vanuit de pitstraat naar de grid moet rijden, is het natuurlijk niet mogelijk om snelheden hoog genoeg voor de achtste versnelling te behalen op de start-finish straat. Op de Hungaroring zijn er echter weinig andere plekken waar coureurs hun achtste versnelling kunnen halen. Op weg naar bocht twaalf is dat in theorie mogelijk. Verstappen probeerde dat dan ook, maar in de natte omstandigheden schatte hij de grip verkeerd in en remde hij erg laat, omdat hij anders de achtste versnelling niet kon halen. Niet alle coureurs kozen ervoor om de achtste versnelling te synchroniseren. Maar Verstappen koos daar dus wel voor, zo legt Horner uit. "Hij was niet alleen aan het pushen voor de griplevels, maar wilde ook zijn achtste versnelling synchroniseren op weg naar bocht twaalf. Daar moest hij echter wel vol gas voor gaan. Het circuit was gladder dan hij had ingeschat en de banden waren nog relatief koud", zo legt de Brit de schuiver van zijn stercoureur uit. Was het dan echt zo'n grote ramp geweest als de achtste versnelling niet gesynchroniseerd was? In dat geval was hij aan het begin van de race waarschijnlijk enkele tienden van een seconde verloren op het moment dat hij voor het eerst naar de achtste versnelling had moeten schakelen. Dat was waarschijnlijk op een belangrijk moment gebeurd, aan het einde van de rechte stuk na de eerste ronde, waar een coureur vaak moet aanvallen of verdedigen, en die enkele tienden de doorslag kunnen geven. Verstappen probeerde dus zijn bolide perfect af te stellen, iets wat waarschijnlijk niet alle coureurs aandurfden op weg naar de grid, maar de Nederlander moest daar uiteindelijk wel een prijs voor betalen. Heel duur bleek die prijs niet te zijn, nadat zijn monteurs heldhaftig optraden en hij alsnog tweede wist te worden. Het was weer een hectisch Formule 1-weekend in Hongarije. Max Verstappen speelde een hoofdrol op de Hungaroring, maar daarnaast gebeurde er nog veel meer. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen praten je bij in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi