Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Horner wil dat de FIA ingrijpt: "Het hoeft niet zo moeilijk te zijn"

Track limits. In Spanje viel het mee, maar de weken daarvoor werd je als Formule 1-fan doodgegooid met het begrip. De constant opnieuw oplaaiende discussie is bij iedereen inmiddels bekend, maar nog steeds is en blijft het een probleem dat aangepakt moet worden. Dat vindt tenminste Christian Horner, zo vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Tijdens de eerste drie Grands Prix van het jaar werden er om de haverklap rondetijden afgepakt van talloze coureurs vanwege het overschrijden van de track limits. Elk raceweekend opnieuw verschilden de regels van bocht tot bocht. Op de ene plek moesten de coureurs binnen de lijnen blijven, in de volgende bocht mochten ze de kerbstones gebruiken en een bocht verderop mochten de coureurs weer doen wat ze wilden. Het zorgt week in week uit voor discussie. Tijdens de openingsrace werd de uitslag van de race zelfs bepaald door een van die veelbesproken track limits. Max Verstappen haalde Lewis Hamilton buiten de baan in, terwijl de Brit zelf dertig ronden lang zonder gevolgen over de schreef was gegaan in diezelfde bocht. In Imola was het niet bij te houden hoeveel rondetijden er werden afgepakt omwille van de track limits. Lando Norris ging bijvoorbeeld millimeters over de schreef en zag zo zijn derde positie in de kwalificatie in rook opgaan. Twee weken later was het in Portugal opnieuw raak. Tijdens de kwalificatie ging Verstappen over de schreef en moest hij de poleposition aan Valtteri Bottas laten. In de race keek hij raar op toen zijn snelste ronde en het daarmee verdiende extra WK-punt van hem werd afgepakt vanwege, je raadt het al, het overschrijden van de track limits. Bij Red Bull was men het toen een beetje zat. Helmut Marko was helemaal klaar met de inconsistente regels die per bocht weer verschilden en ook Christian Horner stak zijn onvrede niet onder stoelen of banken. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Inmiddels is er al wat actie ondernomen. Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje zaten de teambazen met elkaar om de tafel, bij een poging om een oplossing te vinden voor het probleem. Dat terwijl zich afgelopen weekend op de baan eigenlijk voor het eerst dit jaar geen opvallende track limit-situaties voordeden. Christian Horner vertelt. "In Barcelona vormden ze geen probleem vanwege de lay-out van het circuit, dat zegt wel al genoeg. Het zal overigens ook in Monaco en Baku geen probleem worden. Er is inmiddels een werkgroep gecreëerd en er is daar een gezonde discussie gevoerd. We moeten gewoon iets simpels, duidelijks en begrijpbaars verzinnen. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn." In een exclusief interview met RacingNews365 benadrukt Horner de noodzaak om snel iets aan de situatie te veranderen. "De track limits zijn lastig voor de teams om te begrijpen, laat staan voor de fans. Ik denk dat we een betere manier moeten vinden waarmee we de limiet kunnen definiëren. Of het nou de kerbstones zijn, of gewoon duidelijke, consistente regels in elke bocht. Het moet net als in alle andere sporten zijn. Als je over de witte lijn gaat, ben je uit of in." De huidige regels zorgen volgens de Red Bull-teambaas alleen maar voor onhandige situaties. "Het is gewoon te verwarrend, dat je iets wel kan doen in de ene bocht, maar in de daaropvolgende bocht weer niet. Voor de commentatoren moet het een nachtmerrie zijn en aan de gemiddelde kijker vallen deze regels niet uit te leggen. We moeten in mijn optiek dan ook met iets komen wat simpeler is. Er bestaan bijvoorbeeld fysieke straffen, of het nou ribbelstroken zijn, grind, of wat dan ook. Iets wat je tegenkomt als je over de schreef gaat." Tekst gaat verder onder de afbeelding .

De teambaas van Verstappen en Perez weet dat het misschien makkelijker gezegd is dan gedaan, omdat natuurlijk niet alleen de belangen van de Formule 1 een rol spelen. Toch moet het mogelijk zijn om met een duidelijke oplossing te komen. "Het probleem voor de circuits is dat ze zowel de belangen van de motoren als de auto's moeten vertegenwoordigen. Het is een beetje alsof je rugby speelt op een voetbalveld: beiden hebben gras en zijn rechthoekig, maar er zitten weer verschillende eisen en regels aan. We moeten er gewoon voor zorgen dat Formule 1-circuits ook geschikt zijn voor de sport als we er daadwerkelijk neerstrijken." Verstappen benadrukte eerder al dat er een oplossing moest worden gevonden. Hij snapt ook dat er andere belangen spelen, maar volgens de Nederlander moet een oplossing te vinden zijn "Op sommige circuits racet de MotoGP ook, maar zij vinden andere kerbstones weer fijner. Toch moeten we een middenweg vinden. Wat mij betreft moeten we meer grind neerleggen, maar sommige circuits willen dat niet, want als mensen tijdens track days van de baan raken kost dat weer tijd en geld. Soms is het gewoon verwarrend." Volgens zijn teambaas hoeft dat geen probleem te zijn, zo vertelt de Brit tegen deze website als we hem het track days-dilemma voorleggen. Althans, dilemma? Horner denkt dat daar geen sprake van is. "Het hoeft niet zo lastig te zijn (om daar rekening mee te houden, red.). In dat geval kan je gewoon zeggen dat op dat circuit de witte lijn de grens is. Er over en je bent in de fout", zo klinkt hij luid en duidelijk. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Horner hoopt in ieder geval snel dat er verandering optreedt. "Het is in meerdere meetings al naar voren gebracht en het moet door verschillende commissies worden geloodst, maar het is een belangrijk onderwerp dat we aan moeten pakken." Niet al zijn collega's hebben daar vertrouwen in. McLaren-teambaas Andreas Seidl denkt niet dat het argument van Horner over de witte lijnen hout snijdt. "Het is duidelijk dat er geen oplossing voor de korte termijn is. We moeten gewoon accepteren dat er verschillende circuits met verschillende kenmerken en bochten zijn, en dat circuits ook worden gebruikt door verschillende racecategorieën." "We moeten op een veilige manier van deze circuits gebruik kunnen maken", vervolgt hij. "Het idee om alleen witte lijnen te gebruiken als track limit, dat werkt niet. Dan krijg je miljoenen overtredingen, waarvan de meeste niet eens een verschil maken qua rondetijd. Het is simpelweg onmogelijk om dat te monitoren. De moeite die je daar in moet steken weegt niet op tegen de grootte van het probleem. Je moet een pragmatische oplossing vinden, en die is er op dit moment ook", zo doelt de Duitser op de huidige regelgeving. Ferrari-teambaas Mattia Binotto hoopt tot slot ook op een simpele oplossing voor het probleem, dat er volgens hem dus wel degelijk is. "Er is in Spanje door de teambazen onderling over gepraat. We moeten het simpeler maken voor de fans. Het veranderen van de track limits tijdens of na de race is niet goed voor de show. We moeten iets hebben dat simpeler is dan het veranderen van de circuits, iets dat meteen effect kan hebben. Ik denk niet dat het de oplossing is om de coureurs de volledige vrijheid te geven. We moeten gewoon discussiëren over wat nou wel en wat niet een track limit is. Een simpele oplossing, dat zou het beste zijn." Ongetwijfeld is het laatste woord over dit onderwerp nog langer na niet gezegd. De twee komende races, in de straten van Monaco en Azerbeidzjan, zal op de baan voor weinig discussie zorgen, maar achter de schermen zal zeker worden gepraat over de track limits. Zeker met de Franse Grand Prix, waar grind in geen velden of wegen te bekennen is, in aantocht.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden