Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Horrorcrash van Zhou krijgt mogelijk gevolgen voor F1-bolides

Na de horrorcrash van Guanyu Zhou tijdens de start van de GP van Groot-Brittannië willen de FIA en de Formule 1-teams opnieuw kijken naar de veiligheid in de autosport. De teams staan open om de rolbeugel veiliger te maken voor het komende seizoen.

De crash van Guanyu Zhou tijdens de start van de Formule 1-race op Silverstone riep weer vragen op over de veiligheid in de autosport. De Alfa Romeo-coureur kwam achter de bandenstapels terecht nadat hij op zijn kop door de grindbak gleed, maar door de extreem hoge veiligheidseisen in de koningsklasse kon hij ongeschonden uit zijn bolide worden gehaald. Wel werd er na de horrorcrash weer uitgebreid gesproken over de veiligheid in de F1. In een meeting van het Technical Advisory Committee (TAC) tussen de FIA, de Formule 1 en de technisch directeuren van de teams is er gekeken naar eventuele nieuwe veiligheidseisen voor het volgende Formule 1-seizoen in 2023. F1-teams open staan voor nieuwe maatregelen voor de rolbeugels van de auto's, zo heeft RacingNews365 begrepen. Vanaf 2023 worden hier mogelijk de veiligheidseisen aangescherpt: hiervoor doet de FIA onderzoek, waarna ze met de teams de mogelijke nieuwe eisen zullen delen.

Wat wil de FIA precies gaan aanpakken?

De huidige reglementen verplichten dat de rolbeugel, een soort 'veiligheidskooi', een crashtest doorstaat met impacts van 60 kN (ruim 6000 kilo) zijdelings, 70 kN (ruim 7000 kilo) in de lengterichting en 105 kN (10500 kilo) verticaal. Bij deze test mag de rolbeugel maar 25 millimeter vervormen rond het belaste gedeelte. Verticaal mag er 100 millimeter 'afbreken' in de test. Hoe de Formule 1-teams er voor zorgen dat ze door de crashtests komen, en met welk materiaal ze deze rolbeugel wordt gemaakt, daar zijn ze redelijk vrij in. Hier kan de FIA dus mogelijk maatregelen treffen, bijvoorbeeld door een bepaald concept te verplichten. Het voornaamste design is een driehoekig design, welke door alle teams wordt gebruikt behalve - toevallig - Alfa Romeo. Toch komen beide concepten door de crashtests, waardoor ze dus conform de reglementen zijn en veilig genoeg worden bevonden door de FIA. Dit kan voor 2023 aangepast worden nu de F1-teams hebben laten weten achter potentiële regelwijzigingen te staan. Ook kan er een strengere crashtest komen, waardoor de rolbeugels in 2023 sterker moeten zijn om door de test heen te komen. Dit kan relatief eenvoudig door het aantal kN te verhogen bij de crashtest. Mogelijk betekent dit meer gewicht.

Ook de F1-coureurs staan achter aangescherpte FIA-regels

Veiligheid in de Formule 1 is natuurlijk voor de coureurs zelf het belangrijkst. Soms wordt er nog over nieuwe veiligheidseisen geklaagd, zoals we zagen bij de introductie van de halo, maar meestal draaien de coureurs ook weer bij. Mercedes-coureur Lewis Hamilton weet uit eigen ervaringen hoe belangrijk het werk van de FIA is. "De FIA heeft ontzettend goed werk verricht gedurende de afgelopen decennia als we kijken naar het verbeteren van de veiligheid", zei hij tegen onder andere RacingNews365 na de crash van Zhou op Silverstone. "Ik weet nog dat Charlie (Whiting, red) mij destijds vertelde dat de veiligheid met 17% werd verbeterd door de halo, waar ik vandaag de dag heel erg dankbaar voor ben." "Een coureur die vast komt te zitten in de auto, dat moeten we niet meer hebben. Soms hebben we dit soort incidenten echter nodig om iedereens ogen weer te openen en te kijken hoeveel we nog kunnen verbeteren. Dat zullen we blijven doen, al is het al fantastisch om te zien hoe veilig deze auto's zijn", aldus de zevenvoudig wereldkampioen.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen