Liam Lawson stond begin dit jaar stevig in de schijnwerpers, en niet om positieve redenen. De Nieuw-Zeelander stelde bij Red Bull teleur als teamgenoot van Max Verstappen en werd na twee races al teruggezet naar Racing Bulls. Inmiddels heeft Lawson dit jaar evenveel races gereden bij Racing Bulls als bij Red Bull, wat hem dus in staat stelt een vergelijking tussen de twee teams trekken.
Lawson's vervanger, Yuki Tsunoda, stelde namelijk afgelopen week dat het lastigste aan de Red Bull is dat hij zo veel extra elementen heeft waar je rekening mee moet houden. Dat onderschrijft Lawson maar gedeeltelijk. "Ik heb altijd gezegd dat het operating window van deze auto veel breder is dan bij Red Bull", vertelt Lawson aan onder andere RacingNews365. Maar verder is hij het er niet helemaal eens met de analyse van Tsunoda. "In elke auto zoek je altijd naar de beste afstelling. Tussen sessies in zijn we de balans altijd aan het finetunen en aan het aanpassen. Dat doe je in beide teams in een poging de optimale balans te vinden."
Intussen is het Tsunoda gelukt om punten te behalen in de Red Bull, iets wat Lawson niet lukte in dezelfde tijdspanne. Lawson erkent dan ook dat de problemen niet alleen technisch van aard zijn, maar ook deels te maken hebben met wie er achter het stuur zit. "Het is vrij moeilijk om de sweet spot van de Red Bull te vinden. Dat komt ook door hoe je rijdt, niet alleen door de afstelling. Het is wat moeilijker om een ronde aan elkaar te rijgen in die auto vergeleken met deze, gewoon puur door hoe de auto reageert. Het voelt heel anders om in die twee te rijden en ze vragen om verschillende rijstijlen en technieken."
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!