Nadat naar buiten kwam dat Sergio Perez vermoedelijk met opzet crashte in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco, pleitten meerdere coureurs voor het veranderen van de regels. Een voordeel halen uit een crash moet niet kunnen in de kwalificatie, dus moeten coureurs die een rode vlag veroorzaken een straf krijgen door bijvoorbeeld hun rondetijd af te pakken. Carlos Sainz zinspeelde erop dat 'opzettelijke crashes' in de Formule 1 vaker voorkomen dan mensen denken. Ook voegde hij daar aan toe dat er meer actie moet worden ondernomen om te zorgen dat coureurs de regels niet misbruiken. Op dit moment kent de F1 nog geen straffen voor coureurs die een gele of rode vlag veroorzaken tijdens de kwalificatie. Dit terwijl de impact voor concurrenten groot kan zijn. De andere coureurs moeten namelijk vaak hun pushronde staken. Een groot deel van de coureurs is voorstander van een regel waarbij een rondetijd wordt geschrapt als diegene een rode vlag veroorzaakt. Deze regel wordt al toegepast in een aantal andere kampioenschappen, zoals IndyCar.
Straf voor de coureur of een andere oplossing?
McLaren-CEO Zak Brown is van mening dat de eenvoudige regel, zoals in de IndyCar-series, een goede oplossing kan zijn. "Bij gele of rode vlaggen waardoor anderen worden benadeeld moet men het aanpakken zoals in andere raceklassen: je verliest gewoon je snelste ronde van die sessie. Alle coureurs rijden toch één ronde, dus dat zou hem of haar straffen. Of het nou opzettelijk is of niet." "Je hebt gewoon een ronde van een ander verpest, dus het lijkt me een eenvoudige oplossing die direct ingevoerd kan worden", zo is Brown van mening. Niet alleen het schrappen van regels behoort volgens de F1-bazen tot de opties. Alpine-CEO Laurent Rossi ziet andere mogelijkheden. "Ik zou persoonlijk zeggen dat ze zichzelf (bij een crash) sowieso al straffen", laat hij weten aan onder meer RacingNews365. "Ik zou me juist kunnen voorstellen dat je de sessie met een ronde of twee kunt verlengen, zodat de anderen nog een hot lap kunnen neerzetten en de coureur in kwestie niet verder kan met de sessie, maar verder geen straf krijgt. We moeten goed kijken wat we hieraan gaan doen. Een coureur nu al veroordelen is echter niet wenselijk." Mike Krack, teambaas van Aston Martin, sluit zich aan bij het idee dat een coureur straffen lastig is in dit soort situaties. Het is volgens hem lastig om te bepalen of een rijder opzettelijk is gecrasht. "Ik heb er geen uitgesproken mening over. Ik denk dat we het per geval moeten bekijken en misschien eerdere situaties er bij moeten halen om het te vergelijken. Anders is het nogal voorbarig om iemand te veroordelen hiervoor."
Meest gelezen