Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Mercedes verklaart tegenvallende prestaties Hamilton: "Lewis is daar soms slachtoffer van geworden"

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, heeft uitgelegd waarom Lewis Hamilton zo matig voor de dag komt én vaak met de set-up experimenteert. Het team speelt daar ook een rol in, stelt de engineer.

Hamilton Quali Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Lewis Hamilton had zich zijn laatste jaar bij Mercedes waarschijnlijk anders voorgesteld. De Brit presteert zeer matig in de langzame W15 en kan teamgenoot George Russell regelmatig niet bijbenen. Het gevolg? 27 schamele punten en de negende plaats in het kampioenschap. Maar hoe komt dat toch? Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, probeert het uit te leggen aan de hand van de set-up. Hamilton experimenteert redelijk vaak.

"Het gaat vooral om meer leren over de auto", stelt Shovlin tegenover Auto, Motor und Sport. "Lewis staat veelal open voor grote veranderingen aan de afstelling dit jaar. Hij wil beter weten hoe hij het maximale uit de auto kan halen. Lewis is daar soms slachtoffer van geworden, maar als je niets verandert, leer je ook niets. Het zou fout zijn om te zeggen: 'het is wat het is, laten we er het beste van maken'.

Balans

Shovlin vindt ook dat Mercedes met een oplossing moet komen. Het ligt niet volledig aan Hamilton. "Het komt erop neer dat we een betere balans moeten vinden. Dan hoeven we niet constant met compromissen te dealen. Vaak lossen we één probleem op en krijgen we er weer een ander voor terug. Het doel moet zijn om een sterke vooras te hebben zonder dat het ten koste gaat van de stabiliteit aan de achterkant. De auto moet bovendien goed draaien in de langzame bochten zonder dat er overstuur ontstaat in de snelle bochten."

Mercedes heeft die balans alleen nog niet gevonden, geeft Shovlin toe. "We zijn er nog niet in geslaagd om overal competitief te zijn en het lukt ons ook niet om dat in één race voor elkaar te krijgen. Daar werken we momenteel aan. We willen niet meer kiezen tussen snel zijn in langzame of snelle bochten. Als je de auto laag tegen de grond afstelt, ben je snel in de langzame bochten door de geproduceerde downforce. In de snelle bochten bestaat dan echter de mogelijkheid dat je het asfalt raakt. Andersom werkt het precies hetzelfde. Als je de auto hoger afstelt, bereik je in de snelle bochten de maximale downforce, maar betaal je de prijs in de langzame bochten. Het is lastig om het compromis over een hele ronde te vinden."

Ook interessant:

Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!

Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez