Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Circuit Zandvoort

Nederlandse GP hint op wijziging die de race dit jaar nog spectaculairder kan maken

Over minder dan twee maanden is het zover! De tweede editie van de vernieuwde Grand Prix van Nederland vindt dan plaats op Circuit Zandvoort. Dit jaar wordt het hoogstwaarschijnlijk een nog spectaculairdere editie dan in 2021. RacingNews365 sprak erover met de circuitdirecteur, Robert van Overdijk.

Verstappen Zandvoort
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Wat een waar volksfeest was dat vorig jaar. Zo'n 70.000 doldwaze oranjefans waren op 5 september 2021 getuige van de eerste Nederlandse Grand Prix in Zandvoort in 36 jaar tijd. Vanwege alle gekte rond Max Verstappen besloot men in Zandvoort de mouwen op te stropen en te proberen de Formule 1 naar ons kleine kikkerlandje te brengen. Dat lukte en vorig jaar was het, vanwege corona een jaar later dan origineel gepland, eindelijk zover.

RacingNews365 zat samen met Robert van Overdijk, algemeen directeur van CM.com Circuit Zandvoort, voor een exclusief interview. We blikten terug op dat geslaagde weekend in september vorig jaar. Wat hebben hij en zijn team ervan geleerd en wat kunnen de fans dit jaar anders verwachten? "De uitslag kan in ieder geval niet beter", begint de goedlachse zakenman, al doelend op de GP zege van lokale held Verstappen.

"Mensen vragen ons regelmatig: kan het nog beter? Als je naar de resultaten kijkt niet, maar vorig jaar was het natuurlijk wel een corona-editie. Daardoor hadden we een derde van de mogelijke bezoekers minder en hebben we ons entertainmentprogramma met al die artiesten niet uit kunnen rollen. Dat zijn sowieso al twee veranderingen."

Maar Van Overdijk weet maar al te goed dat het bijna nooit perfect kan gaan. Zeker als het de eerste editie is van een evenement. "Als je een evenement organiseert op het wereldtoneel, voor de allereerste keer in 36 jaar, met ondanks corona toch 70.000 bezoekers, dan zou het natuurlijk heel vreemd zijn als er geen leerpunten zijn. We hebben best wel wat dingen gezien, bijvoorbeeld qua crowd management, waarvan we dachten: oké, dat moeten we in 2022 net wat anders gaan doen. Op de ene plek is het wat krap, op de andere plek wat rustiger. Kunnen we daar wat anders doen?"

Het beloofde festivalgevoel, dat vorig jaar vanwege de coronamaatregelen niet helemaal kon worden gecreëerd, moet dit jaar echt in zijn volledigheid aanwezig zijn. Toch wordt het iets anders dan in 2021 de planning was, legt de circuitdirecteur uit. "Vorig jaar wilden we na afloop van de race in de fanzone voor één groot podium twintig- à dertigduizend mensen naar een artiest te laten kijken. Met de drukte die we vorig jaar hebben gezien, kiezen we met deze aantallen op een relatief klein circuit, echter voor 2, 3, 4 verschillende podia over het hele terrein. Zo houden we de spreiding. Dat is een voorbeeld van een verandering. Het zit ‘m dus echt vooral in het crowd management."

			© XPB Images
	© XPB Images

Geen grote zorgen over corona

Alhoewel er een jaar na de eerste editie veel is veranderd op het gebied van corona, is het gevaar nog niet helemaal geweken. Vorig jaar moest ongeveer een op de drie beoogde bezoekers teleurgesteld worden vanwege de coronamaatregelen, maar vooralsnog ziet het er absoluut naar uit dat er in september in Zandvoort zal worden geracet voor het oog van ruim honderdduizend knotsgekke Formule 1-fans.

Mocht het virus toch weer een invloed hebben op het evenement, dan liggen alle draaiboeken in ieder geval nog klaar, vertelt Van Overdijk ons. "We krijgen deze vraag over corona vaak. Het zou natuurlijk raar zijn als we ons daar geen zorgen over zouden maken, maar het voordeel is wel dat we vorig jaar al een editie met corona hebben gedraaid. Dat scenario kunnen we zo weer van de plank afhalen. Dat zou dan echter betekenen dat we het straks met weer wat minder bezoekers moeten doen. Daar hoopt niemand op natuurlijk."

In Zandvoort zijn ze dus overal op voorbereid, maar men gaat er logischerwijs vanuit dat de tribunes niet leeg zullen zijn, maar van 2 tot en met 4 september volledig oranje gaan kleuren. "Vorig jaar was het niet makkelijk, dat lijkt me helder. We gaan er vanuit dat we gewoon met volle capaciteit kunnen racen en als er maatregelen worden opgelegd door de overheid, dan denk ik dat we vorig jaar hebben laten zien dat het prima lukt."

Men vertrouwt er in ieder geval op dat de politici in Den Haag goed met eventuele coronasituaties om zullen springen. "Wij zijn afhankelijk van de overheid en moeten hun regels volgen. Je moet de extremen proberen te voorkomen. We gaan er vanuit dat er, aan de hand van de expertise die in Nederland en wereldwijd is opgebouwd, een prima en verstandig besluit wordt genomen. Als er wat maatregelen komen, dan hebben we in ieder geval al laten zien dat we dat kunnen. Daar maken we ons dus geen zorgen over en laten we hopen dat we er niet mee te maken krijgen."

Wij gaan er vanuit dat de DRS-zone zoals hij initieel bedoeld was er komt

- Robert van Overdijk

Meer spektakel en langere DRS-zone?

Zonder maatregelen, en daar gaan we natuurlijk vanuit, zal er in september dus voor het tweede jaar op rij een groot feest losbarsten in Zandvoort, maar nu nog net wat grootser. Vorig jaar zagen we een spannende race waarin de druk op Max Verstappen gestaag werd opgevoerd door Mercedes, maar de Nederlander bezweek niet en zorgde voor een dolblije oranje menigte.

Dit jaar moet het racen door middel van de nieuwe regels nog beter worden. Van Overdijk gaat er tevens vanuit dat de beoogde DRS-zone, die voor de Arie Luyendykbocht begint, dit jaar ook werkelijkheid wordt. "Dat was vorig jaar al het plan, maar Michael Masi durfde het niet aan, omdat er nog niet eerder was geracet op de baan (met F1-bolides, red.). Hij zit er nu natuurlijk niet meer, maar vorig jaar zag hij tijdens het weekend dat het prima had gekund. Wij gaan er dus vanuit dat de DRS-zone zoals hij initieel was bedoeld er dit jaar wel gaat komen."

Of de twee nieuwe FIA-wedstrijdleiders, die dit jaar erg voorzichtig zijn - kijk bijvoorbeeld naar de racestart in Monaco - daar ook in meegaan, is nog de vraag. Van Overdijk lijkt er niet van wakker te liggen, want de nieuwe technische reglementen zorgen ervoor dat het geen must is om DRS te hebben. "Een paar jaar geleden was het de discussie met de andere auto’s: toen had je een DRS-zone echt nodig. Tegenwoordig is het bandenmanagement zo belangrijk geworden, dat je alsnog in kan halen als je banden hebt die een paar ronden jonger zijn dan de coureur voor je. Ook zonder DRS."

Het belooft dus met behulp van de enthousiaste fans, de spannende titelstrijd en de nieuwe bolides weer een spectaculaire Dutch Grand Prix te worden. "Je ziet dit jaar dat het racen veel leuker is geworden. Dat is ook goed voor Zandvoort. Alles wat het racen ten goede komt, is voor de sport en de toeschouwers het leukst. Dat die rijders het nou leuker of minder leuk vinden... Ik sta er net wat simpeler in: zij moeten gewoon werken. Het is zondag en zij gaan naar hun werk, zij gaan racen. Het feit dat zoveel mensen naar de sport willen kijken, daar ontlenen de coureurs volgens mij allemaal hun bestaansrecht aan", zo sluit de leidsman van het duinencircuit met een lach af.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben een structureel probleem

De Oostenrijkse GP was een enerverende. Want hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk over de Ferrari-problemen? Of van het wangedrag van enkele 'supporters' naast de baan?

Interviews RN365 Nieuwsdossier

14 reacties

Viaplay
x
Interview Salo: "Dit is het belangrijkste verschil tussen Verstappen en Leclerc"